Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298538
Nu er jeg altså nødt til at spørge andre for jeg er ærligt talt stået helt af.

Hvor kommer denne forestilling om, at 5G-mobilnetværk skulle være afgørende for udrulningen af 8K-tv og 8K-indhold? Og hvorfor? Kan nogen med blik ud over mobilbranchen oplyse mig?

I den forbindelse er det jo oplagt at spørge:
- Hvad havde 3G af betydning for udrulningen af HD? (vel tæt på ingenting?)
- Hvad havde 4G af betydning for udrulningen af 4K? (vel nok endnu tættere på ingenting?)
- Båndbredden i 4G er mere end tilstrækkelig til distribution af 8K-indhold, når vi da rent faktisk får næste generation videokomprimering (som derimod synes altafgørende for udbredelsen af 8K)

Huawei 5G+8K: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1556774581

Samsung 5G+8K: https://www.whathifi.com/news/samsung-p ... g-networks

Sharp/Foxconn snakker om noget lignende.
Brugeravatar
Af bbplayer
#298540
Der må være noget generelt i det spørgsmål, som at se på udbredelsen, og derfor ikke henvise til 3G, som aldrig var en foretrukken løsning over ADSL.
4G har rykket flere brugere som bor i yderområder, over på dette medie, og hvor fiber ikke er tilgængelig er dette en nok til at Netflix kører bedre, og ikke ringe på en ADSL, så stor betydning for dem i de områder, og måske lidt i nogle byområder, hvor fiber ikke er kommet til.

Det er jo bare at vende spørgsmålet til mobil telefoner, hvad har 3G betydet for din mobil? eller 4G? Rigtig meget, mange flere bruger nu telefonen til at streame end før, om det så er HD eller 4K, det afhænger nok af ens oplevelse af kvalitet.

Når vi så skal have 5G og 1Gbit på mobilen eller på router som standard, så kan 8K vel aldrig gå godt på det gamle 4G net, uden de har bundlet frekvenser og det er så kun når det er til rådighed 4G leverer det.

Skal vi streame i høj kvalitet, så er 5G det eneste som fungerer i fremtiden på mobil og på de routere som er i hjemmene, og de udsatte steder, hvor dårligt signal kan være tilstede, som indenfor eller ude i landområder, så kan 8K stadig modtages.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298541
bbplayer skrev:Det er jo bare at vende spørgsmålet til mobil telefoner, hvad har 3G betydet for din mobil? eller 4G? Rigtig meget, mange flere bruger nu telefonen til at streame end før, om det så er HD eller 4K, det afhænger nok af ens oplevelse af kvalitet.
3G og 4G har betydet meget for håndholdte enheder, men det har haft stort set ingen betydning for 4K. Der streames ikke i udbredt grad 4K til håndholdte enheder over 4G. På samme måde vil der ikke blive streamet 8K til håndholdte enheder over 5G.

Så den eneste relevans ift. 8K er i stuemiljøet. Hvis 5G skal have nogen betydning for udrulningen af 8K, så vil det kræve, at folk i udbredt grad opsætter en router (eller køber Huaweis berygtede TV med 5G-modem indbygget), at 5G-kapaciteten er meget høj og at man har ubegrænset forbrug i sin mobilpakke.

Det som jeg udfordrer i denne forbindelse er forestillingen, om at 5G ændre på noget i denne sammenhæng. Intet af overstående er sket med 3G hhv. 4G. Hvorfor skulle det være anderledes med 5G (i konteksten 8K)?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298545
Hmm tja. Jeg er skeptisk :)

Kabelbåren bredbånd derimod. Udrulningen på dette område vil være afgørende for streaming af 8K-video. En skønne dag vil trådløse mobilforbindelser jo nok for alvor erstatte faste installationer, men jeg tror bare ikke, at det sker med 5G og jeg har svært ved at se, at det skulle have nogen relevans for 8K-teknologi. Måske jeg får mig overraskelse.
Brugeravatar
Af bbplayer
#298548
Det er nok korrekt, at selvom vi nu kan få 1000GB (fri data) fra nogle udbydere, så vil dette nok kræves højere om 4-5 år, når 8K begynder at se mere dagslys i sine fulde båndbredde, og så nok ikke, for der vil Netflix sikkert komme med deres super ExtraUltra8K , som klarer det på 50Mbit , og så kan alle med 4G jo stadig spille med :) også med 1000GB grænsen på nuværende tidspunkt.

Jeg tror IoT nok er fokus området, og nok ikke 8K som sådan, udover vi skal have overvågning i 8K og der kan det have stor betydning når disse installationer kører mobilt, som visse gør idag, på fjerne destinationer. Men det er nok ikke det du tænkte oprindeligt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298549
Ja det er en af de pointer, som jeg gerne vil frem til.

1000GB i mobilpakken vil i en 8K-kontekst være få dages underholdning. Da jeg for nylig sad med nogle af Sonys 8K-demoklip lå bitraten på ca. 100 Mb/s. Det er 45 GB per time (GigaByte med stort B).

Lad os være realistiske og sige, at 8K-streaming med fremtidens videokomprimering bliver noget á la 25-40 Mb/s, så snakker vi i stedet 11-18 GB per time. Det ændrer bare ikke rigtig på konklusionen. Det er ét TV og det er før man har medregnet alt det andet, som man foretager sig på internettet.

Om man så havde 10TB i "fri data" ville det ikke rigtig ændre på, at en internet-hungrende familie ville ramme loftet i en dagligdag bestående af 8K-streaming, spil, app-opdateringer, normal web-brug osv.
Brugeravatar
Af bbplayer
#298551
Jeg tror nu ikke på nogen familie vil være 5G "fri data" dræber, for så har vi nok opnået fri data, som ikke tælles mere til den tid, som ADSL/Fiber er idag.
Også selvom familien har 4 tv, som nok ikke alle ser 8K samtidig men jo, gør de i 2030, så har vi nok en løsning for det. i 2019 så begrænses det nok til entusiasterne og dem som tester og vil have top of the pops.

Og så er der nok mange som bruger 4G idag, til Netflix og Viaplay, og dem som har fri data, bryder vist ingen grænser. Jeg synes personligt at jeg ikke bryder nogen grænser med 500-600GB, og det er en rimelig mængde.
Jeg vil gerne erkende at på min gamle ADSL på 5Mbit, så har jeg brudt mange grænser siden den oplevelse :) Så bliver 5G lige sådan, så vil der nok forventes et bedre udbud af kvalitets streaming end vi ser nu, og så er parabolen vist ikke med mere på det. Fiber kan lige følge med hvis Netflix komprimerer og laver deres utra edition af 8K :)