Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af Bechmann
#298439 Hej

Jeg har køb et Sony KD-65XF9005 i februar og er pludselig begyndt at opleve problemer med min HDMI 3 (ARC) port hvor jeg har koblet mit Apple TV 4K i. Jeg bruger et HDMI pro kabel fra Harald Nyborg og det har virket fint i en måends tid (hvorfor jeg tænker at kabelt fungerer som det skal).
Jeg oplever ofte at TV'et har svært ved at få forbindelse til Apple TV'et. Den står ofte og blinker hvorefter den viser sort skærm. Hvis jeg genstarter TV'et eller tager strømmen virker det fint igen, men det holder som regel kun til næste dag.
Jeg har snakket med Sony support som lød bekendt med at HDMI 3 porten kan give problemer. De anbefalede mig at opdatere til den netop genudgivede Oreo 8.0 opdatering da det skulle afhjælpe problemet. Det har desværre ikke hjulpet, og nu oplever jeg så til gengæld problemer med HDMI CEC forbindelsen til mit Apple TV. Vi har altid og ønsker kun at bruge Apple TV fjernbetjeningen men nu kan jeg ikke længere slukke fjernsynet eller skifte input tilbage til Apple TV'et med den. Jeg kan tænde for fjernsynet, så der er en form for forbindelse endnu.

Nu står jeg altså med to problemer som jeg ikke ved hvordan jeg skal rette.

Er der andre der har oplevet noget lignende? Er dette et kendt Oreo problem? Er det noget Sony har mulighed for at rette?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#298441 Det løser jo ikke rigtigt trådstarters problem, at du mener at Android er bedre. Vi er en del, der finder ATV markant mere brugbar end Android.

Jeg har oplevet samme problemer med sluk/skift af input på de seneste Sony Android-modeller. Min egen AF9, som pt. kører software fra december har ikke problemet og her virker tænd/sluk/input som tiltænkt. Har du lavet en nulstilling af TV'et efter opdateringen til Oreo?

Hvilken indstilling har du stående for video-output på Apple TV?
Af Bechmann
#298445
Torben Rasmussen skrev:Det løser jo ikke rigtigt trådstarters problem, at du mener at Android er bedre. Vi er en del, der finder ATV markant mere brugbar end Android.

Jeg har oplevet samme problemer med sluk/skift af input på de seneste Sony Android-modeller. Min egen AF9, som pt. kører software fra december har ikke problemet og her virker tænd/sluk/input som tiltænkt. Har du lavet en nulstilling af TV'et efter opdateringen til Oreo?

Hvilken indstilling har du stående for video-output på Apple TV?


Nej det har jeg ikke lavet endnu, men det vil jeg prøve i aften 👍

Jeg har den til 4K SDR og så med match funktionen slået til. Er det det du mener?

Jeg har ikke stor tiltro til at Sony udgiver yderligere opdateringer der kan løse problemerne, så hvad har man af muligheder for en evt. ombytning, når nu produktet ændrer opførsel efter deres anvisning. Er du bekendt med det?
Brugeravatar
Af SonyCPH
#298446
Bechmann skrev:
SonyCPH skrev:Hvorfor bruger du Apple tv ?
Android TV er vel bedre


Det er jeg slet ikke enig i og det svarer ikke på mine spørgsmål O_O

Hvad er det Apple tv kan som du ikke kan gøre lige så godt med Android tv ?

I forhold til dit problem løser mit forslag præcis dine problemer
Af Bechmann
#298447
SonyCPH skrev:
Bechmann skrev:
SonyCPH skrev:Hvorfor bruger du Apple tv ?
Android TV er vel bedre


Det er jeg slet ikke enig i og det svarer ikke på mine spørgsmål O_O

Hvad er det Apple tv kan som du ikke kan gøre lige så godt med Android tv ?

I forhold til dit problem løser mit forslag præcis dine problemer


Det er slet ikke det jeg vil have hjælp til eller vil diskutere. Vil du venligst forlade tråden.
Brugeravatar
Af SonyCPH
#298448 Jeg prøver bare at hjælpe dig til at undgå dit problem og få en bedre oplevelse.

Har selv Sony af samme årgang og Apple tv, og har totalt skrottet Apple TV.

Men utak er verdens løn 😀
Spis en lykkepille......
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#298451
Bechmann skrev:Jeg har den til 4K SDR og så med match funktionen slået til. Er det det du mener?

Jeg har ikke stor tiltro til at Sony udgiver yderligere opdateringer der kan løse problemerne, så hvad har man af muligheder for en evt. ombytning, når nu produktet ændrer opførsel efter deres anvisning. Er du bekendt med det?

Det er den rigtige indstilling i så fald.

Sony har førhen udsendt opdateringer, som har fikset problemer af denne art, så jeg ville ikke afskrive muligheden. Omvendt så skal de jo anerkende at problemet eksisterer...
Af Bechmann
#298455 Jeg har nu nulstillet til fabriksinstillinger og CEC funktionen kan nu slukke for og tænde for TV’et igen men stadig ikke skifte “kanal”. Det er trods alt til at leve med.
Jeg er nu spændt på om det også har løst mit problem med HDMI port 3. Det må jeg se an de næste par dage.
Af Bechmann
#298509
Small skrev:Har du prøvet at sidde dit Apple tv til i HDMI2? er det samme problem.

Du har jo i bund og grund ikke brug for ARC hvis dit Apple tv er din eneste source?


Det har jeg ikke nej, men mit problem er at det kun er HDMI 2 og HDMI 3 der kan køre på fuld styrke og jeg skal bruge begge to til mit Apple TV og min konsol. Så begge porte skal jo virke :-(

Det virkede nu i et par dage, men fejler igen her til aften :-(
Af Small
#298512 Træls. Jeg oplever det samme nogle gang fordi mit 55 xf9005 tænder af sig selv. Også står den tændt indtil det så slukker pga inaktivitet. (Er vist et kendt sony problem)
Så kan jeg ikke tænde tv’et via apple tv Remoten og skal over i skuffen finde sony remoten for at kunne tænde. 🤷‍♂️

Ved ikke om det minde om din fejl, men sony har vist lidt udfordringer hist og pist.
Af Bechmann
#298514
Small skrev:Træls. Jeg oplever det samme nogle gang fordi mit 55 xf9005 tænder af sig selv. Også står den tændt indtil det så slukker pga inaktivitet. (Er vist et kendt sony problem)
Så kan jeg ikke tænde tv’et via apple tv Remoten og skal over i skuffen finde sony remoten for at kunne tænde. 🤷‍♂️

Ved ikke om det minde om din fejl, men sony har vist lidt udfordringer hist og pist.


Det er simpelthen ikke tilfredsstillende når mit gamle Sony TV fra 2009 kunne gøre det uden problemer hver eneste gang!

Jeg har koblet mit TV på et Trådfri strømudtag hvor den slukker automatisk hver nat, så jeg genstarter i princippet mit TV hver nat, men det hjælper heller ikke rigtig.

Er der nogen der ved om Sony laver ombytninger på grund af dette? Det er en kæmpe irritation for mig/os.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#298523 Du kan jo prøve, men hvis det er softwaren, så vil en ny jo nok bare have samme problem.
Af Bechmann
#298594 Jeg har nu haft mit Apple TV 4K i HDMI 2 porten og min Xbox One i HDMI 3 porten hele weekenden og det har kørt uden problemer. Da jeg sp byttede rundt på dem her til aften igen for at teste port 3, fejlede det efter 10 sekunder igen.

Kan det hænge sammen med at Apple TV 4K i 4K Dolby Vision kræver en større datamængde/kvalitet end min første generations Xbox One som kun kører 1080p?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#298597 Ja, 4K HDR kræver markant mere båndbredde og stresser HDMI-forbindelsen en del mere end 1080p. Men det er så kun når du starter en Dolby Vision-film, at den fejler?
Brugeravatar
Af bbplayer
#298609 Hvis du er på hovedskærmen af ATV, og den blinker, så er det jo stadig et kabel problem, eller XF9005 som ikke står til "udvidet" under HDMI indstillinger på TV.

Det er som Torben forklarer et spørgsmål om båndbredde, og det er nok ikke TV du skal se på men kabel, så prøv at find en butik eller køb et kvalitets kabel til 300-400kr og så se om det ikke går, og køb nu ikke et på 5 meter eller mere, så er der nok andre steder problemer er.