Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Brugeravatar
Af Agurk
#297418 Jeg købte et Sony KD65AF9 i HIFI-klubben ved black Friday.

Efter et stykke tid lægger jeg mærke til at billedet er væsentligt mørkere i højre side af skærmen ved f.eks. fodbold på "dårlig bane". Det ser i visse tilfælde meget markant ud, hvor meget af højre side fremstår direkte brunligt, mens resten af skærmen er meget mere grønlig. Det ses også i et lille område i venstre nederste hjørne.

Jeg kigger på et grønt testbillede der fremstår 100% grønt. Jeg slår det derfor lidt hen, da jeg umiddelbart ikke kan dokumentere det og jeg tænker at det kan skyldes optagelsen, eller noget andet.

Fejlen bliver dog mere udtalt, da jeg ser fodbold i begyndelsen af sæsonen, hvor der er mere brunt i de halvmudrede baner. Jeg lægger også mærke til at f.eks. kornmarker i film/serier altid er mørkere i højre side af billedet.

Jeg prøver nu at kigge på flere testbilleder og da jeg ser de gule, brunlige og orange testbilleder er jeg forbløffet over farveforskellen på det der burde være en ensartet farve.

Det er langt værre end hvad jeg finder rimeligt og jeg opretter derfor en reklamation.
Jeg laver selv reklamationen hos servicebroker.dk.
HIFI-klubben ville også gerne lave reklamationen for mig, men det ville ikke ændre noget for sagen.
Servicebroker står for Sonys (og mange andres) reklamationer i Danmark.

Servicebroker afhenter TV'et hurtigt.
Dagen efter får jeg meddelelsen, at "service er foretaget" og der er planlagt returforsendelse af TV.
Servicebroker skriver, at de godt kan se variationer i farverne, men at det er indenfor tolerancen. I øvrigt skal jeg huske at sidde minimum 6 meter væk fra TV'et og at sidde midt for skærmen.

Dette er jeg mildt sagt ikke enig i og HIFI-klubben når at kontakte Sony, som får annulleret returforsendelsen mens der foregår en dialog mellem HIFI-Klubben og Sony.

Nogle dage efter bliver jeg ringet op af Servicebrokers chauffør, med meddelelsen om at de er på min adresse 30 minutter senere for at aflevere TV'et.
Jeg var ikke blevet adviseret på nogen måde om at servicebroker havde tænkt sig at returnere TV.
Jeg haster derfor hjem fra arbejde og tager imod TV.
HIFI-klubben er lige så overrasket som mig over at jeg pludseligt er i besiddelse af TV'et igen.

Straks efter jeg tænder for TV'et opdager jeg en stor horisontal bjælke retention. Denne retention var der ikke da servicebroker.dk afhentede TV'et, så det er kommet mens de har haft det i besiddelse. Retentionen forsvinder heldigvis efter en panelrens.

Jeg skriver nu endnu en mail, hvor jeg giver udtryk for at jeg bestemt ikke er tilfreds, eller enig i Sonys tolerance og at jeg har tænkt mig at skrive om det f.eks. her på flatpanels, hvis sagen ender her.
Jeg bliver nu kontaktet af Sonys landechef som gerne vil have nogle billeder (som servicebroker også havde fået) da han vil sammenligne med andre eksemplarer af KD65AF9. Det får han selvfølgeligt.

Dagene går og en udmelding fra Sony bliver udskudt flere gange med begrundelsen at deres TV er på messe, ikke kommet retur osv.

Jeg ender med at blive ringet op af HIFI-klubben, der fortæller mig at Sony har haft billederne i England og Japan. Deres konklusion er at variationerne i farverne er "indenfor tolerance".
Her kunne sagen ende.

HIFI-klubben giver mig dog flere løsningsmuligheder. Blandt andet er en SONY KD65AG9 i spil. Jeg vælger dog deres tilbud om at returnere mit KD65AF9 og få et nyt Samsung Q90R i stedet.
Mit ønske-TV er umiddelbart et OLED uden fejl, men eftersom Sony mener at mit KD65AF9 er som det skal være, synes jeg ikke det er en mulighed for mig. For hvad hvis jeg får et OLED med samme farvegengivelse? eller måske endda værre, da jeg vel ikke har fået det dårligste eksemplar der findes.

Hvad skal jeg med naturtro OLED-farver som filmskaberen har tænkt dem, når et billede der burde være gult er helt orange i store dele af skærmen. et lysebrunt billede er mørkebrunt i store dele af skærmen osv.?

Jeg skriver dette for at informere om det jeg mener er elendig service hos Sony og også informere om deres tolerance på OLED-TV. De dømmer jo mit TV som værende helt i orden. Kig selv på billederne. Det er hvad du kan forvente på et high-end Sony OLED.

Det er jo LG der producerer alle OLED-paneler, så fejlen kunne umiddelbart være i alle mærker OLED-TV. Hvordan andre mærkers reklamationsforhold og tolerance er ved jeg ikke.

Jeg skriver også dette for at informere om god service hos HIFI-klubben som vel strengt taget kunne henholde sig til producentens tolerance. Det tror jeg nogen butikker ville have gjort.

Jeg vedhæfter billeder af skærmen. Fejlen er værst på brunlige og orange billeder. Jeg har dog også et gult 3+ billede med, da det så også kan ses på TV-signal.
Vedhæftede filer
Sony 3.jpg
Sony 2.jpg
Sony 1.jpg
Senest rettet af Agurk 16. maj 2019, 19:09, rettet i alt 4 gange.
Af Hanga
#297427
Huleboer skrev:Er det ikke efterhånden kendt at Sony 65" er lidt af et lotteri?


Det er vel næppe et Sony specifikt problem når OLED panelerne kun laves af LG. Til gengæld har 65" haft ry for at være mere udsat end 55".

Jeg forstår godt at du har byttet skærm, OP. God behandling af HIFI Klubben lyder det til. Må man spørge i hvilken butik det var?
Brugeravatar
Af Agurk
#297428 Hifi-klubben Odense.
Og jeg er enig i at det formentligt ikke er et Sony-specifikt problem.
Om andre mærker der anvender oled-paneler har mere rimelige tolerancer og bedre service kan jo godt ske. Det ved jeg ikke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297430 Et dårligt panel kan man desværre ikke gardere sig imod (uanset hvad du køber), men når du nu gerne ville have OLED så forstår jeg ikke helt dit valg med at droppe en AG9. Du baserer med andre ord din formaning mod både mærke og paneltype på en stikprøve på 1 enhed. Det er ikke en voldsom god statistik.

Du er den første jeg har hørt om med dette problem herinde (der kan sikkert findes andre på nettet, som det er tilfældet med alting), så med mindre der er sket noget i almindelighed med OLED-panelerne lige nu og her, så ville du nok have fået et bedre eksemplar næste gang.
Brugeravatar
Af Agurk
#297433 Jeg forstår din pointe Torben.
Mit valg sker dog på baggrund af at Sony jo mener at mit eksemplar er helt i orden. Sony giver mig ingen muligheder for ombytning, eller lignende.
Det er Hifi-klubben Odenses service der gør at jeg ikke er "stuck" med dette, i mine øjne, defekte panel.
Skulle Hifi-klubben gå ind og gøre det samme igen, hvis jeg får et så dårligt panel fra Sony igen? - et panel Sony mener er helt fint.
Det kan jeg vel næppe forvente.. Nu er jeg jo advaret. Sony siger at mit TV er i orden. Nogle andre butikker havde formentligt ikke gjort som HiFi-klubben i første omgang. De har jo også Sonys ord på at TV'et er indenfor tolerancen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297434 Jeg skal ikke kunne udtale mig om de specifikationer, som Sony forholder sig til, men umiddelbart ser dit eksemplar jo ikke super godt ud på billederne. Jeg er dog ikke den vilde fan af, at vores site skal bruges som “trussel” i en fejde - i samme stil som når folk ynder at true med at gå til DR Kontant, BT og Trustpilot hvis de føler sig trådt på. Vi agerer gerne vagthund, hvis der er større sager i spil, men grundlaget er måske lige til den tynde side, hvis man vil have “nogen i ryggen”.

Jeg forstår din frustration og når det nu ikke kunne blive den skærm du oprindeligt havde forelsket dig i, så er Q90R bestemt en god substitut.
Brugeravatar
Af Agurk
#297436 Ja, jeg brugte det at offentliggøre sagen som "trussel".
For at være ærlig, tænkte jeg ikke at det ville ændre noget, men Sonys landechef kom da på banen umiddelbart efter. Tilfældigt eller ej.
Men nu endte det jo med ikke at virke i forhold til Sony. De mener at mit eksemplar er fuldstændigt i orden.

Jeg mener så at det er yderst relevant for alle der overvejer nyt TV at kigge på dette. Og mange kommer jo herind og læser tests osv. netop i f. eks. en købsproces. Det gjorde jeg også selv. I kan dog af gode grunde ikke teste fabrikanternes tolerance på fejl osv.

Billederne er som de er og Sony har konkluderet at TV er i orden. Det ER med andre ord hvad du må forvente at købe ifølge Sony. De hjælper dig ikke hvis dit TV ser ud som mit.
Brugeravatar
Af MigSelv
#297437 Hvis tv er ældre end 6 mdr. er formodningsregel overstået, og HiFi Klubbens garanti overtager. HFK har ikke reklamationsret, men derimod garanti, så de skal vel ombytte eller tilsvarende ydelse/rep.
HFK har intet ekstraordinært ydet i forhold til deres garantiforpligtelser, men Sony har blot vasket hænder, desværre.
Brugeravatar
Af Nibnub
#297442 Fed service af Hifi klubben, thumbs op. OBS jeg arbejder ikke for servicebroker eller noget, men har arbejdet i butik der brugte servicebroker. Synes du burde ændre i dit indslag. Servicebroker er ikke et værksted eller noget. Det er en portal hvor producenten, butikkerne og værkstederne let kan finde ud af det sammen sådan at X tv bliver sendt til Y værksted. Det er sikkert servicecenter gruppen der har stået for servicedelen, kan jeg forstille mig. Det er mere for at give et indblik i hvordan det fungere.
Brugeravatar
Af afkdk
#297444 Det skræmmende er i min optik, at producenten kan sætte sin helt egen "tolerance" *uden* at der er en myndighed/validering, der kan udfordre dette mål - andet gennem en klage/sag. Jeg ville dog knap tro på, at man kan/vil kunne løfte/bedømme bevisbyrden, hvis markedet accepterer fabrikantens egen definerede tolerance-politik. Findes der nogle (ISO) standarder i dette regi - jeg tror desværre, at det ikke er tilfældet...

Sådan var det vel også med døde pixels, indtil det blev anerkendt ved synlighed/udfordringer fra kunderne, så det blev en del af konkurrencen/markedet, at producenterne blev nødt til at løfte en (højere) standard end den var i staten, hvor man skulle acceptere dusinvis af døde pixels, hvis de blot var spredt på tilpas vis over det meste af skærmen - hvilket de typisk var...
Af Jesper7
#297449 Mange tak for at dele dine erfaringer.
Vil overveje hi-fi klubben ved næste køb, det er ikke kun vejledning men også en butik der sætter højere standarder for varen.
Brugeravatar
Af merke
#297473 Sony har dårligt service. Jeg havde både telefonen og tabletten sendt dem til service. Det prøver at finde på alt muligt for at ikke reparer det.. derfor køber jeg aldrig Sony produkt mere...
Af Remmerboy
#297482 Det ligner ikke at du tog billederne fra 6m afstand :p
Jeg tror ikke engang jeg sidder 6m fra en 65 tv. Det er nok mere max 4m. Ellers skal man til at bryde mure ned
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297483 Hvorfor skal de bestemme hvor langt man skal sidde fra TV’et? Har du et navn på den chef du fik svar fra, som du kan smide i en PM (undlad at hænge folk ud med navn her i tråden)?
Brugeravatar
Af Agurk
#297485 Det var ikke deres chef der nævnte de 6 meter. [5-6] meter skrev de for at være fair. Det var på følgeseddelen fra servicebroker/service centergruppen.

Men du kan godt få chefens navn. Han kom dog først ind i sagen efter jeg fik mit TV retur fra "reparation".

Han ville gerne have billeder osv.

Men ja, det gjorde egentligt bare ondt værre når reparatøren sender et svar tilbage og skriver om afstand til TV og at jeg skal sidde midtfor TV. Jeg mener at jeg som lægmand kan se, at det er et uhomogent panel, hvilket ikke har noget med de ting at gøre.. Men det bliver da nok sværere at se hvis man sætter sig meget langt væk fra TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297493 Det sidste lyder som et standard svar fra nogen der ikke har anet hvilket Tv de har haft med at gøre. Jeg håber ikke de efterlever deres egne regler for så må deres stuer se lidt sjove ud.
Af ThomasAdelsten
#297496 Jeg synes det er helt fair at du skriver det her. Ved køb af OLED var jeg også meget i tvivl jvf fejl vs QLED.

Har du overvejet at skrive til Tænk? De har netop ressourcer til at tage sådanne problemer op..