Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#297373
Nej, TV fungerer ikke som center. Det er enten WISA eller TV. Ikke begge dele.

Der er pt. ingen der har fundet et sted at købe den famøse WISA-dongle, men vi har prøvet det et par gange på messerne (i de private sessioner bag hallerne). Det er ikke en lige så avanceret løsning som B&O's egen, da TV'et ikke kan up/downmixe kanalerne så de passer til indholdet. Så sætter du 5.1 til, så vil alting køre 5.1 med mindre du går helt ind i Wisa-menuen og ændrer det manuelt. Det er lidt tumpet lavet. Hos B&O kan den godt selv finde ud af, at ændre lyd-presets afhængigt af kilde, så når du spiller musik, så er det eksempelvis kun de højttalere du har sat op til dette, der spiller.
Af jef.nielsen
#297446
George1 skrev:Er næsten sikker på at der er 10 års garenti mod burn in på Q90, måske det kræver at du registrere dig ved Samsung.
Fordele Samsung
Ingen burn in.
Lækker fjernbetjening.
One connect boks.
Mulighed for at hænge helt tæt på væg.
LG, vil jo have et lidt bedre billede, grundet det er OLED men risiko for burn in afhængigt af dit forbrug.

OBS.
Hvis du indlevere et gammelt fjernsyn får du 20 % rabat ved køb af q90 i Elgiganten.
Er det tid til et nyt TV? Perfekt – lige nu får du 20 % rabat på et nyt 2019 QLED ved indlevering af dit gamle TV til os i butikken.
Gælder i perioden 6. maj - 2. juni 2019 ved køb af Q80, Q85, Q90, Q900 og Q950 – i valgfri størrelse. Rabatten fratrækkes ved kassen. Kan ikke kombineres med andre tilbud.

Står og skal købe nyt tv og har i den grad kigget på Samsungs Q90, kan dog ikke se noget om rabat ved køb når man indleverer et gammelt fjernsyn på Elgiganten??
Af PeterD
#297447
Gad vide hvor meget royalty Elgiganten får af Samsung Danmark, for at anbefale deres mærke..?

Så er det jo klart at de andre mærker har det svært i deres butikker.
#297451
Det kommer forhåbentlig ikke bag på dig, at producenterne betaler for at have deres produkter i butikken? Og for at få fremhævet dem? Sidste år var det LG der var mest aggressiv med at få sit produkt frem i køen.
Af George1
#297477
jef.nielsen skrev:
George1 skrev:Er næsten sikker på at der er 10 års garenti mod burn in på Q90, måske det kræver at du registrere dig ved Samsung.
Fordele Samsung
Ingen burn in.
Lækker fjernbetjening.
One connect boks.
Mulighed for at hænge helt tæt på væg.
LG, vil jo have et lidt bedre billede, grundet det er OLED men risiko for burn in afhængigt af dit forbrug.

OBS.
Hvis du indlevere et gammelt fjernsyn får du 20 % rabat ved køb af q90 i Elgiganten.
Er det tid til et nyt TV? Perfekt – lige nu får du 20 % rabat på et nyt 2019 QLED ved indlevering af dit gamle TV til os i butikken.
Gælder i perioden 6. maj - 2. juni 2019 ved køb af Q80, Q85, Q90, Q900 og Q950 – i valgfri størrelse. Rabatten fratrækkes ved kassen. Kan ikke kombineres med andre tilbud.

Står og skal købe nyt tv og har i den grad kigget på Samsungs Q90, kan dog ikke se noget om rabat ved køb når man indleverer et gammelt fjernsyn på Elgiganten??
Trade-in. Trade-up - SPAR 20%
Er det tid til et nyt TV? Perfekt – lige nu får du 20 % rabat på et nyt 2019 QLED ved indlevering af dit gamle TV til os i butikken. Velkommen til!
Gælder i perioden 6. maj - 2. juni 2019 ved køb af Q80, Q85, Q90, Q900 og Q950 – i valgfri størrelse. Rabatten fratrækkes ved kassen. Kan ikke kombineres med andre tilbud.

Tilbuddet gælder udelukkende i vores fysiske varehuse. Dit gamle TV skal indleveres ved købet af din nye QLED 2019 skærm.
Kampagnen kan ikke kombineres med produkter købt online.

Opdag fordelene ved QLED

Oplev en fantastisk billedkvalitet
Maksimer farverne, og se de mindste nuanceforskelle – Quantum Dot-teknikken leverer 100 % farvevolumen.

Ambient Mode
Uanset om du ønsker, at dit QLED skal glide harmonisk ind i rummet eller forvandles til et stiligt dekorativt indslag, gør Ambient Mode dit slukkede TV til mere end bare en skærm.

Garanteret fri for fastbrænding
Hverken kanal-logoer eller grafiske elementer brænder sig fast på dit QLED 4K. Og for at du skal føle dig sikker, uanset hvad du vælger at se på, har vi indført 10 års garanti mod fastbrænding.





Køb online
På lager online (100+)
Hent
Af George1
#297486
For at synliggøre det mest muligt.Dette blev skrevet.

Står og skal købe nyt tv og har i den grad kigget på Samsungs Q90, kan dog ikke se noget om rabat ved køb når man indleverer et gammelt fjernsyn på Elgiganten??
Af absalon
#297571
Torben Rasmussen skrev:
Sponk skrev:Kære Torben

Jeg synes det er dybt problematisk at du omhandler OLED burn in som et reelt problem for den almindelige forbruger. Det er direkte fejlagtig vurdering og latterligt at du hiver det frem i denne sammenligning.

Det er rigtig at der forfindes burn in issues, men det er ude i butikkerne som kører nonstop uden at OLED tv´rne bliver slukket med remoten som aktiverer vaskeprogrammet. Jeg har solgt hundred vis af OLED og ikke en eneste privat kunde er kommet retur til vores butik med burn in cases uanset brand.. Vi har alle OLED afdelingen (nogle af os flere modeller) og ingen af os har haft noget i nærheden af burn in.
Kære splonk. Jeg synes måske lidt du pisker en stemning op. Det er indiskutabelt, at burn-in kan forekomme og jeg synes mit indlæg afspejler, at der trods alt skal en del til før det sker. Det er muligt, at I (hvem det så end repræsenterer? Kunne du lige uddybe?) ikke har haft kundeklager, men vi har haft et par brugere her i forum, som har været kede af, at tekst-TV eller nyhedskanalen har givet fastbrændinger. Så hvis man ynder at lade TV'et køre med eks. TV2 News hele formiddagen, så vil man befinde sig i et scenarie, som potentielt kan give problemer. På samme måde, som det var tilfældet med plasma-skærmene i øvrigt. Vi har været ret klare i spyttet i alle vore anmeldelser af OLED, hvor vi beskriver, at problemet ikke er har været til stede under de forhold skærmen testes under, men at burn-in er en indbygget ulempe ved OLED. Skulle du være i tvivl, som har Rtings.com testet det i flere omgange, og det nævnes ligeledes i alle deres anmeldelser.

Jeg er enig i, at det under normale omstændigheder ikke er et problem, men hvorfor må det ikke nævnes i tilfælde af, at dette er særlige omstændigheder? Ved du hvad trådstarter bruger sit TV til?

At du ikke ønsker, at jeg sammenligner de to TV, som tråden omhandler giver ingen mening. Trådstarter ønsker konkrete råd til at vælge mellem netop disse to modeller, så hvis jeg ikke må sammenligne dem, så bliver det en mærkelig debat...
Jeg må desværre melde mig til gruppen, der har oplevet/oplever oled burn in som et reelt problem. Mit OLED65E6V, købt i september 2016, viser nu klare tegn på burn in, som ikke bedres ved brug af den indbyggede skærm rens.

Tv'et har ellers levet beskyttet liv, hvor der løbende er holdt øje med evt. begyndende skader fra kanal logoer og lignende. På samme måde har tv'et aldrig stået i længere tid på en fjollet sports kanal med grafik, der dækker hele skærmen eller været brugt til spil, hvor statiske elementer kan forekomme i længere tid.

Med ovenstående i tankerne blev jeg derfor noget overrasket, da jeg for et par måneder siden for første gang bemærkede, et par skygger på skærmen, præcist der hvor underteksterne normalt befinder sig. Jeg havde på det tidpunkt en klar opfattelse af, at tv'et havde helt styr på at beskytte panelet mod skader, og havde egentlig aldrig overvejet, at det skulle være underteksterne, der ville ende med at tage livet af panelet. Skyggerne er nogenlunde centreret på skærmen, hvilket stemmer dårligt overens med, at den kanal jeg ser mest, bruger venstre justerede tekster. Det kombineret med, at ikke alle farver subpixels er blevet slidt lige meget, får mig til at mistænke, at de massivt gule undertekster fra netflix, er den primære kilde til problemet. Teksterne er normalt ret kraftige i styrke, og det forværres af, at meget af materialet er tilgængeligt i DV, som hæver lysstyrken på teksterne yderligere. Et godt tip til jer med OLED er derfor at gå logge ind på Netflix og ændre underteksterne til en mere neutral fremtoning.

Hvor jeg tidligere har været en stor fortaler for OLED , så vil ikke længere betingelsesløst anbefale OLED til alle. For mit eget vedkommende, er det uden tvivl det bedste tv, med det absolut bedste billede, jeg nogensinde har ejet, og det har været/er stadig en fornøjelse at se film på. Det er dog lidt svært at acceptere, at panelet på et 40K dyrt tv, efter blot 2,5 års forsigtigt brug, allerede er slidt udover, hvad tv'et mange smarte indbyggede algoritmer er i stand til at kompensere for.

Det var egentlig min tanke at opgradere til 77", så snart prisen nåede ned omkring 35K, men jeg behøver nok ikke at nævne, at den plan er udskudt på ubestemt tid O_O
Brugeravatar
Af bbplayer
#297574
Jeg har med mit C6 også set tegn på burn-in, jeg vælger dog at kalde det retention, da panelstøj rensning tog de logo'r som jeg så, synes ikke at have bemærket striber omkring undertekster, de var der på rød skærm, har ikke kigget efter dem siden.

Synes ikke mit mønster er specielt, Kanal5 med sine tekster er dog klart med i det billede, og resten kan så være netflix eller andre kanaler, deriblandt tv2news.

Så måske var de tidligere børnesygdomme primært på 6 serien , end de ville være på nyere modeller, det kan fremtiden jo kun vise.
Fordomme kan vi alle have og vi kan ikke se ind i fremtiden, så svært at vurdere, når producenten ikke melder ud om de løser noget, som jo også er en erkendelse af vores tidlige modeller er ramt hårdt ;(
#297575
Af en eller anden grund insisterer man på, at lave underteksterne ved fuld lysstyrke på den app, som følger med de fleste TV. På Apple Tv er underteksterne i HDR ikke mere lysstærke end i SDR, hvilket i princippet burde være muligt at fikse andre steder også. Det er blot et spørgsmål om, at man definerer metadata for dem anderledes.
Af Grandahl
#297587
Ærgelig fortælling Absolon, første gang jeg hører om de gule undertekster kan forsage burn in.