Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297235
Slør på fodbold slipper du nok ikke for på 7105, da den kun har et 50 Hz panel. Den kan således ikke indsætte kunstige billeder til at afhjælpe slør/hak, da TV-signalet også er 50 Hz. Frekvensen på skærmen skal være højere end indgangssignalet før dette lader sig gøre.
Af C@sper
#297239
Jeg fik faktisk fortalt af gutten der solgte mig tv´et at det kunne være et problem for nogle, så det er ikke fordi det som sådan kom bag på mig. Fik salgstalen med 50 vs 100Hz paneler. Det er ikke problematisk for mig at bolden slører en smule. Jeg har trods alt 29 dage til at finde ud af hvad jeg gør.
Er der ellers noget jeg skal være OBS på, eller vide omkring dette tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297242
Nej, der burde ikke være overraskelser, så hvis du blot får testet skærmen i de situationer du kunne tænkes at bruge fremover, så skulle du være godt på vej. Det kunne være:
- Se film med sorte bjælker øverst/nederst i et mørklagt lokale og tjek om du kan leve med det lys, der måtte slippe igennem. Har du Netflix kunne det være "Triple Frontier", som har sorte bjælker og kører i bredformat.
- Prøv diverse fuldskærms-film fra eks. Netflix, hvor du aktiverer underteksterne, så du får set om du kan leve med den op/nedtoning skærmen har af lyset. Denne kan ikke slås fra, så det er essentielt, at du er klar over om det er for synligt for dig. Det vil nok især være ved HDR-afvikling, at det er synligt. Et bud på film kunne være "After Life" på Netflix, som er HDR og kører fuldskærm.
Af Beckham
#297244
Er det via streaming du har set fodbold? I så fald har du svaret der.....fodbold og streaming er bare ikke en god kombination.
Af C@sper
#297256
Torben Rasmussen skrev:Nej, der burde ikke være overraskelser, så hvis du blot får testet skærmen i de situationer du kunne tænkes at bruge fremover, så skulle du være godt på vej. Det kunne være:
- Se film med sorte bjælker øverst/nederst i et mørklagt lokale og tjek om du kan leve med det lys, der måtte slippe igennem. Har du Netflix kunne det være "Triple Frontier", som har sorte bjælker og kører i bredformat.
- Prøv diverse fuldskærms-film fra eks. Netflix, hvor du aktiverer underteksterne, så du får set om du kan leve med den op/nedtoning skærmen har af lyset. Denne kan ikke slås fra, så det er essentielt, at du er klar over om det er for synligt for dig. Det vil nok især være ved HDR-afvikling, at det er synligt. Et bud på film kunne være "After Life" på Netflix, som er HDR og kører fuldskærm.
Jeg læser hvad du skriver mellem linjerne, Torben. Jeg er glad for dine input, og vil lige tjekke det du nævner, jeg har nemlig Netflix.
Af C@sper
#297257
Beckham skrev:Er det via streaming du har set fodbold? I så fald har du svaret der.....fodbold og streaming er bare ikke en god kombination.
Jeg kører Viaplay, Netflix, HBO osv via et patch kabel i måsen på tv´et. Så alt jeg ser foregår via streaming/nettet.
Det er dog et betydeligt skridt op af stigen med et smart tv med indbyggede app´s så jeg er fri for at køre det via en tlf eller tablet, som jeg har måttet gøre førhen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297258
Afhængigt af hvad dit behov har været tidligere, så vær OBS på, at Netflix tilbyder flere typer abonnement, hvor kun det dyreste giver dig adgang til HDR og 4K. Det er dog også denne type, som har 4 samtidige streams tilgængelig, så hvis du har haft behov for dette tidligere, så har du måske allerede denne type.
Af C@sper
#297281
Netflix er fremme i skoene, så de spørger pr. automatik når jeg logger ind om jeg vil opgradere mit abb. Tidligere har jeg set tv via parabol.
Nu har jeg set lidt børnetv med ungerne, og jeg oplever at viaplay fryser billedet, men lyden/programmet kører fint i baggrunden. Nogen der ved om det er app´en der fejler, eller netforbindelsen eller måske tv´et?
Af PeterD
#297285
C@sper skrev: Holder dog fortsat øje med div. tilbudsaviser. Så hvis I mener der er noget på bud i 65" til 6000,- som er et bedre køb, må I endelig melde ind :)
Lidt underligt, men Dansk Supermarked, Bilka og Føtex, reklamerer med 65" Sony KD65XE8505 til 6000 kr.. :o

Hvorfor? VA panel og god til bevægelse.

Føtex: https://www.foetex.dk/elektronik/tv/all ... 0000000000

Bilka: https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 0000000000

Test:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... sony/x850e

https://www.avforums.com/review/sony-xe ... view.14184
Af Beckham
#297287
C@sper skrev:
Beckham skrev:Er det via streaming du har set fodbold? I så fald har du svaret der.....fodbold og streaming er bare ikke en god kombination.
Jeg kører Viaplay, Netflix, HBO osv via et patch kabel i måsen på tv´et. Så alt jeg ser foregår via streaming/nettet.
Det er dog et betydeligt skridt op af stigen med et smart tv med indbyggede app´s så jeg er fri for at køre det via en tlf eller tablet, som jeg har måttet gøre førhen.
Ok...det kan sagtens ses, men fodbold\sport via streaming er bare ikke på et super højt niveau lige nu.
Af C@sper
#297298
Så det seneste af GoT i et mørkt rum for nedrullede gardiner og ingen lys. Jeg bemærkede:
- når scenerne skiftede skulle der justeres lidt i lysmængden hvilket skete som en flydende overgang men over en mindre periode (hvis det giver mening for jer)
- i meget mørke scener var hele billedet temmelig lys, der var nærmest et hvidligt skær og sort niveauet er ikke som på mit elskede afdøde plasma.
Af C@sper
#297299
PeterD skrev:
C@sper skrev: Holder dog fortsat øje med div. tilbudsaviser. Så hvis I mener der er noget på bud i 65" til 6000,- som er et bedre køb, må I endelig melde ind :)
Lidt underligt, men Dansk Supermarked, Bilka og Føtex, reklamerer med 65" Sony KD65XE8505 til 6000 kr.. :o

Hvorfor? VA panel og god til bevægelse.

Føtex: https://www.foetex.dk/elektronik/tv/all ... 0000000000

Bilka: https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... 0000000000

Test:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... sony/x850e

https://www.avforums.com/review/sony-xe ... view.14184
Er det et markant bedre fjernsyn til pengene? Vil jeg opleve et ganske lyst billede på trods af mørke scener i en film, som jeg har skrevet i indlægget ovenfor?
Af morten.nielsen
#297704
C@sper skrev:Var på rundtur i går, i hhv. Power og Elgiganten.
Startede i elgiganten hvor en ganske OK gut mente et Philips 55PUS7363 var sagen fordi jeg udelukkende streamede tv. Den var nem og hurtig i apps´ne og billedet var sådan set også ganske fornuftigt. Han ville sælge den for 6000,- incl. vægbeslag. Tyggede på det og kørte videre til Power.
Her mente sælgeren at en Samsung var det jeg skulle have indenfor mit budget. Han kunne sælge en UE55RU7455 til 6500,- i 55". OK billede og jeg syntes sådan set godt om den simple og lidt anderledes fjernbetjening. Han var ikke nær så nørdet som gutten i elgiganten, og var lidt for frisk for en sindig vestjyde som mig. Der var ikke andre alternativer indenfor mit budget hos Power, og det kunne slet ikke komme på tale at en Sony XF90 kunne sælges billigere. Eller nogen af de andre lidt dyrere og bedre modeller for den sags skyld.
På min rundtur i Power blev jeg dog overbevist om at 65" måtte blive størrelsen på mit nye tv. Det endte med jeg kørte tilbage til elgiganten og kiggede på deres 65" udvalg. En ny og ganske fin fyr mente at en Samsung serie 7 (7105) i 65" måtte være sagen. Han fik mig overtalt til at prøve den i 30 dage, også komme og returnere den, hvis jeg ikke syntes om den. Han kunne sælge den for 6000,- incl. beslag. Fik det hamret på væggen i går og må da sige det er noget at et skur i forhold til min gamle Pana på 46" :o
Fandt en kalibreringsguide på rtings.com og syntes egentlig at den gør det OK til prisen.
Dog under gårsdagens fodboldkampe på 3+ kunne jeg godt se at fodbolden var lidt sløret når det gik stærkt, men det er egentlig også det eneste. Sortniveau´et er for mig også OK.

Jeg ved godt det ikke er et state of the art TV, men lad os nu se hvad det ender med. Holder dog fortsat øje med div. tilbudsaviser. Så hvis I mener der er noget på bud i 65" til 6000,- som er et bedre køb, må I endelig melde ind :)
Det skal dog ikke være nogen hemmelighed at Sony´s AF90 i 65" vil se rigtig godt ud på væggen, men jeg er bare alt for nærig.

Sidebemærkning: I dag kan jeg så se at Power sælger den førnævnte Samsung 55" de viste mig i går, til 4699,- og i går kunne han slet ikke sælge noget billigere - overhovedet.
Er du sikker på det er det samme TV? Det de har på tilbud er NU7455. Synes du nævner RU7455 - altså dette års model.