Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af hans123
#297117
LCD er bedre egnet til News kanaler.

OLED har risiko for skader ved News kanaler.

Hvor mange timer er svært at vide, men selv ved få timer opstår der små skader ved statiske billeder på OLED.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297123
Bicakd skrev:Mit brugsmønster er som du har beskrevet, men samtidig skriver du også at risikoen kan være under 25%, så der er noget usikkerhed omkring det, men som jeg kan læse fra jer, så er det ikke risikoen værd og dermed finde TV af anden teknologi :o
Nej, jeg skriver ikke, at risikoen er 25%! Jeg skriver, at hvis du ser samme kanal i noget ala 25% af tiden, så vil der sandsynligvis være en ret høj risiko for, at du får burn-in af logoer eller andet stationært på skærmen. Der er ret væsentlig forskel.
Af Bicakd
#297128
Ja okay, jeg skal i hvertfald ikke have noget OLED med den risiko.

Vil tage ud og kigge på de forskellige i har foreslået, hælder mest til det seneste nye bl.a. XG'en, men hvad er det afgørende for denne type skærm jeg skal kigge efter, hvis det skal give det bedste billede og samtidig kunne følge stabilt med i de forskellige sportsgrene hvor tingene går hurtigt, er det HZ/MS, lysstyrke osv. der skal kigges grundigt efter eller hvordan?
Også set i forhold til hinanden, Sony, panasonic, LG m.v. :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297129
Du kan ikke vælge TV ud fra specs og i den prisklasse du kigger i, så vil de alle have "tilstrækkelig frekvens" mv., så det er den generelle performance du må vælge efter - og den kan du ikke læse på dataarket.

Som nævnt, så synes jeg ikke, at XG95 giver ret meget ekstra for pengene ift. XF90 når vi snakker 65" og derunder. De to er begge topperformere når det kommer til bevægelse. Med mindre du har akut behov for brede betragtningsvinkler (og kan leve med et dårligt sortniveau), så ville jeg afskrive LG når du nu har fravalgt OLED. Deres LCD-modeller er alle baseret på IPS-panelteknologi og har for få dimming-zoner til at deres LCD er interessante.

Hos Panasonic bør du op i FX780-modellen før den kan konkurrere med de øvrige.

Jeg synes stadig ikke du bør afskrive Samsung på forhånd. Deres Q9FN og Q8DN er gode modeller med en masse lækre features. Q90R er federe, men også meget dyrere.

... og når du så står derude og bliver passet op af en sælger, så prøv at modstå hans hårdnakkede forsøg på at skubbe dig over på en specifik model. Vi ser det igen og igen, at folk søger råd herinde blot for at blive overtalt af en ihærdig sælger til at købe et inferiørt TV, som han tjener gode procenter på.
Af Bicakd
#297131
Tak, det er noteret
Vil ikke afskrive Samsung på forhånd, men mest value for pengene er XF90 som jeg så evt. kan holde op mod samsung og panasonic modeller.

Og til det med sælgere har jeg netop haft den type behandling for nyligt, faktisk i 2 forskellige Power butikker, der ville sælgerne hellere have mig væk fra det jeg ville have (uden jeg havde fortalt dem hvad mine TV vaner var) og så over på Samsungs QLED modeller, det er meget irriterende og belastende og så får man slet ikke lyst til at handle der.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#297132
Det er sælgere, ikke rådgivere. Så længe du ikke ved hvordan puljen af reklamekroner er indrevet, så ved du reelt ikke hvilken producent de er mest loyale overfor - men det er relativ enkelt at fornemme når man står der. Ved mit seneste besøg var det i hvert fald tydeligt, at Philips har betalt mere end Dyson... ;)
Af PeterD
#297135
De vil meget gerne sælge LG og Samsung LCD (uanset om det hedder Super-Duper-ULED-QLED)..