Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#296632
Hej

jeg håber denne post er ok :)

jeg var i dag på udkig efter nyt tv, har kigget en del herinde og mest på Sony AF8 og LG C8 begge i 55"

Jeg suser så afsted til Elgiganten Herning for at se på et Sony AF8 55", kommer så frem og opdager at de slet ikke har nogle Sony skærme udstillet, men har dem dog på lager.

Nå vi kigger så i power herning, da de har Sony AF8 fremvist, og vi bliver da enige om det er et super fint fjernsyn, vi køre så tilbage til Elgiganten for egentlig at købe et AF8 Sony tv, men ekspedienten prøver selvfølgelig og sælge os et Samsung i stedet, da han mener at Oled er alt for følsom over for lys'e stuer, og egentlig kun duer hvis det er kul sort i huset.

Vi ender med at købe / bestille et QE55Q67RAT pris 10.000kr, dette er dog først på lager 7-5-19, men på turen hjem, bliver jeg simpelthen usikker på om jeg egentlig har skudt mig selv i foden :S

det skal siges at handle tv med 2 trætte børn og en knotten kone, pga de 2 trætte børn absolut ikke hjælper når der skal træffes beslutninger om køb :(

Er det samsung entry level tv pengene værd ?
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... rown_goods

eller mener panelet jeg fluks skal vælge en AF8 ? Jeg har et budget på 10.000kr O_O
#296633
Du betaler fuld pris, fordi at modellen er helt ny.

Q60R er umiddelbart ikke noget dårligt tv, men at sammenligne med et Sony AF8, er en skæv sammenligning.

Hvis man ser bort fra burn in/retention risikoen ved OLED, er AF8 et overlegent tv over Q60 på samtlige parametre.

Du skal ikke høre på det der sælgersnak, halvdelen af sælgerne, ved ikke andet end de har fået ordre på at sige.

I dette tilfælde er det decideret løgn at Q60R er at foretrække i et meget oplyst rum, ikke mindst pga. at coatingen er langt bedre på AF8 end på Q60R. Du vil få flere reflektioner på Q60R, selvom coatingen på AF8 er mere "glossy", så er den samtidig bedre til at undgå alt for meget spejling.

Du skal op i et noget mere high-end LED tv med en bedre coating og et mere lysstærkt panel end Q60R, før du kan begynde at snakke om en fordel over et OLED.

Både Sony AF8, LG C8, og Sony XE90, er bedre valg end det du har valgt, så hvis jeg var dig ville jeg annulere ordren ASAP.
#296637
Skynd dig at få afbestilt den Q6, uanset hvilken OLED du vælger er den bedre.. Sælgere er sælgere.. De sælger det de tjener mest på. OLED i Dk er i forvejen presset så langt ned på pris at der ikke er ret mere i avance til sælgerne, derfor vil de gerne sælge noget andet end OLED.. Husk de er sælgere, slet slet ikke rådgivere..

Om du vælger AF8 eller C8 er lidt same same.. De er nogenlunde lige gode, så det er vel bare hvad du er mest til...
#296643
Det skal siges jeg har intet i mod at købe en Qled skærm, men vil bare ikke betale 10.000kr for en skærm der reelt ikke er de penge værd kontra at jeg kan få en Oled til samme beløb.

Sælger sagde at de var største forhandler af Samsung, og at de selvfølgelig havde de bedste priser på dem samtidig.

jeg har pt et ældre Samsung UE405505 hvilket egentlig er ok, dog er størrelsen bare blevet for lille desværre, så alt herfra er vel egentlig en god opgradering.
Jeg er fan af deres styre system og den hastighed det har, og det kan man ikke klage over :)

Jeg vil i vært fald tage fat i Elgiganten i morgen og afbestille mit køb, og så overveje hvad der så skal ske ! AF8 tiltaler mig meget mht pris og overall score på div test og hvad jeg selv har oplevet indtil videre.

Power i herning havde faktisk et LG C8 med burnin stående, og det var selvfølgelig lidt foruroligende :S men de har også udvidet forsikring der kan tegnes, koster dog 2000kr extra og dækker så vidt jeg husker i 4år.

PS jeg skal primært bruge fjernsynet, til TV film og lidt PS4, børne familie så en del Paw patrol og hvad der nu høre til der også :)
#296646
Flere butikker har OLED stående med (provokeret) burn-in eller retention, så er det jo nemmere for dem at sælge en ekstra forsikring, eller sågar et andet TV de tjener mere på. Jeg har tidligere haft 3 plasmaer og er nu igang med OLED nr. 2, som også bliver brugt som computerskærm og lign. Det bør dog lige nævnes at hvis man har et fast brugsmønster med stillestående logoer og lign, så kan der være en forhøjet risiko for burn-in/retention. TVene har dog et "renseprogram" som "visker" skærmene rene jævnligt i standby. Jeg har nu heldigvis indtil videre ikke selv oplevet noget.
#296647
PeterD stop nu din hetz mod Samsung det er jo ingenlunde rigtigt.. Elgiaganten har også gerne ville sælge LCD Lg og Sony såmænd.. Men du brygger historier sammen så det passer ind i din verden.. Ta dig sammen..

Trådstarter du kan købe din egen elektronik forsikring gennem dit eget forsikringsselskab både billigere og bedre.. Der er ikke forskel på burn in risiko ved nogen OLED fremfor andre, alle panelerne kommer fra LG.

Hvis hastighed i kanalskifte og det der er vigtigt ville jeg tage og prøve Sony af i en butik før jeg vælger den, de er noget langsomme..
#296651
Jeg må prøve og se om de stadig har et Sony AF8 i Viborg evt, og så teste lidt mere på det, og prøve de kanal skift også.

Design mæssig er AF8 kærestens favorit, men jeg syntes det er en jungle, at finde ud af hvad man lige skal vælge desværre :S mange muligheder og så alligevel ikke
#296659
LBC skrev:Du betaler fuld pris, fordi at modellen er helt ny.

Q60R er umiddelbart ikke noget dårligt tv, men at sammenligne med et Sony AF8, er en skæv sammenligning.

Hvis man ser bort fra burn in/retention risikoen ved OLED, er AF8 et overlegent tv over Q60 på samtlige parametre.
Denne tråd omhandler Q67R - ikke Q60R.

flatpanels gør intet ud af at fremhæve forskellene på Q60R og Q64R/Q65R/Q67R.

Jeg kan nemt forestille mig, at alle Q6xR-modeller det næste års tid blot vil blive omtalt som Q60R i dette forum og selv om forskellene måske er små og ikke påvirker konklusionerne i nævneværdig grad, så er de der og det er uhæderligt at bruge den forkerte betegnelse for at styrke sit argument.

https://www.zambullo.de/fernseher/samsu ... -q950.html

"Samsung Q64R, Q65R, Q67R
Auf der Samsung Homepage sind unter den neuen QLED-Modellen weitere TVs für spezielle Märkte, die ähnlich zum TV-Modell Q60R sind. Der Q64R ist bei Alternate.de verfügbar, der Q65R bei euronics.de und der Q67R bei expert.de.

Folgende kleinere Unterschiede gibt es zwischen den Modellen Q64R/Q65R/Q67R und dem Q60R:

die QLED-Technik ist identisch, jedoch verfügen die Modelle Q64R, Q65R und Q67R im Vergleich zum Q60R über den besseren Dimming-Algorithmus Ultimate UHD Dimming. Hierbei setzt Samsung in seinem Bildprozessor vermutlich eine höhere Anzahl an Kacheln ein, die der Bildprozessor optimiert (nicht zu verwechseln mit FALD, welches erst ab dem Q70R zur Verfügung steht). Der Q60R hat Supreme UHD Dimming als Feature gelistet. Dadurch steigt auch der Picture Quality Index von 3000 auf 3100.

Eni weiterer Unterschied findet sich im Design: ist der Q60R als Kohleschwarz bezeichnet (Charcoal Black), sind die Modell Q64R, Q65R und Q67R in silber gehalten (Eclipse Silber). Ebenso ist die Smart Remote nicht in schwarz, sondern auch in silbern im Lieferumfang enthalten.

Ein weiterer Unterschied findet bei der Auswahl der Bildschirmdiagonalen: die Modelle Q64R, Q65R und Q67R sind in 49, 55 und 65 Zoll verfügbar. Größere Modelle finden sich hier nicht."

Og

https://www.displayspecifications.com/e ... /419da9d14

Q60R: 8-bit + FRC mod 10-bit, lavere lysstyrke, PQI 3000 i stedet for PQI 3100, Supreme UHD Dimming i stedet for Ultimate UHD Dimming, TM1950C remote i stedet for TM1990C.
#296680
PeterD skrev:PQI er Samsung'sk sprog og en måde at prøve at skille tvene fra hinanden, med deres egen vurdering.

"Supreme" og "Ultimate" er ord og svært at vurdere effekten af.
Pointen er, at der ikke er tale om det samme TV.

Q67 er måske mere at betragte som en kantbelyst udgave af Q70R end blot en Q60R med en anden farve.