Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af IT-Bruger
#296607
Nu hvor vi nærmer os den længe ventede test af Samsungs 4K LCD 2019 flagskib, herinde på Flatpanels.dk, har jeg en lille forespørgsel.
Det handler om denne test fra Youtube, hvor testeren blotter noget der ligner alvorlige svagheder i Q90R. Det angives at begge tv forud for testen er kalibrerede, men jeg synes der er grund til at tvivle på dette, da billedet på Q90R synes urimeligt ringe, med indstillinger af bl.a. kontrast, lys og gamma synes langt fra optimale og endda kritiske pga. den overvældende forvrængning af billederne.

Torben Rasmussen, som skal stå for testen, har tidligere meldt ud, at en side-by-side sammenligning med hans eget Sony AF9, er en mulighed, hvilket gør testen mere spændende at se frem til.

Derfor håber jeg inderligt, at der laves sammenligninger med samme klip og sekvenser, der vises i ovenstående video fra Youtube....og dermed enten bekræfter Q90R's kritiske mangler i billedkvaliteten eller maner påstandene definitivt i jorden. Ønsketænkningen er, at der laves små videoklip, som pålideligt dokumentation eller at der skrives udførligt om hvad der måtte observeres under en direkte sammenligning mellem Q90R og AF9.

*EDIT* har lige siddet og set på denne sammenligning mellem Q90R og et LG W7. Umiddelbart vinder LG's OLED over stort set hele feltet og Samsung 2019 QLED på enkelte områder, men tænker om det evt kan skyldes kameraets manglende evne til, at indfange de virkelige og faktiske visuelle forskelle øjer opfanger? Bemærk sekvensen fra 4:00-4:03, hvor dele af skyerne på Q90R får et kraftigt gult skær. Ud fra optagelserne kameralinsen indfanger, ser det ud til, at OLED panelet bare formår at gengive konturer og nuancer i skyerne på en blå himmel på overbevisende og mesterlig vis.

Håber inderligt at denne bøn bliver hørt og imødekommet.

Held og lykke til en god og vellykket test :)
Brugeravatar
Af TBC
#296610
Hvis du ikke kan vente på Flatpanels test, så kan du i stedet for at høre Quantum Apotheosis hælde vand ud af ørene som altid (jeg orkede ikke at se videoen til ende - men jeg kendte så at sige hvad der ville kunne findes om lys og farver fra objektive EOTF gammadata og farve-charts, samt viden om Samsungs local dimming prioriteter) få svar på hvorfor selv en useriøs og tvivlsom reviewer som Quantum Apotheosis kan se og nå til det resultat han gør ved at finde en anden og mere saglig reviewer på YouTube, hvis du altså bare ikke kan vente på Flatpanelstesten her på sitet.

Som det også har været tilfældet med tidligere Samsung QLED modeller, så handler der om at Samsung har valgt at satse uligevægtigt meget på at pumpe lysstyrken og kontrasten i en sådan grad at de har bevæget sig helt væk fra gammererancerne og deres PQ-tracking gør at praktisk talt hele EOTF kurvens forløb er meget lysere end billedet er beregnet til at være ihht referencen. Den slags udvander netop både dybdeoplevelsen i billedet og farvernes dybde. Samtidig søger deres local dimming også at lave sort så sort som muligt, hvilket altid handler om en balance om hvor meget shadowdetails der ofres og ædes på den bekostning. Så samlet set handler problemet om at Samsung kunstigt har forsøgt at pumpe lys og kontrast fra LCD-panelet så kraftig som muligt med alt for voldsom forstærkning af alle de kompromiser disse lappeløsning i sig selv introducerer.

Hvis du skal have en objektiv og saglig forklaring, få bør du, hvis du bare slet ikke kan vente på Flatpanel review, udsøge dig andre mere seriøse og grundige YouTube reviewere der går mere objektivt til værks og underbygger hvad de subjektivt kan finde og se med regulære objektive dataanalyser - For kender og forstår du de objektive data og forhold, så har du allerede svaret på dit spørgsmål om hvad det handler om og hvad der går galt: https://www.youtube.com/watch?v=M7OsbpU4oCQ
Senest rettet af TBC 28. apr 2019, 10:48, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296612
Jeg inkluderer lidt forskellige sammenligninger mellem AF9 og Q90, men det bliver ikke en head-to-head-anmeldelse. Der er en del aspekter ved Q90, som retfærdiggør en direkte sammenligning med OLED, så dem kommer jeg ind på, men ellers så vil testen af Q90 have samme format som alle øvrige tests. Andet ville være unfair.

I den ene af dine videoer fremhæves bedre detaljegrad i højlyset på Q90, hvilket jeg dog bestemt ikke er enig i. PQ-tracking på Samsung Q-serie går en helt anden vej end normerne dikterer og det har de gjort i et godt stykke tid. De er alt for lyse og har et alt for pludseligt roll-off til at kunne gengive detaljer i højlyset. De peaker ganske enkelt for tidligt, så du for hurtigt får knust detaljerne i højlyset.

Vincents video er god, og han er meget grundig. Det er dog lidt svært at få essensen af performance trukket ud af hans videoer, da de er lidt lange og man derfor ikke bare lige kan springe mellem eks. to videoer for at se hvordan de klarer sig ift hinanden.