Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jesmo
#296527
Jeg overvejer at købe et Samsung QE43Q60RATXXC. Jeg vil gerne have et tv med "ægte" 100 Hz, men desværre opererer Samsung med PQI.
Ovennævnte tv har 2400 PQI, og jeg har ringet til Samsungs kundesupport, som højst overraskende meddelte mig, at de fra øverste hold har fået ordre på ikke at fortælle kunder, hvordan man omregner PQI til ægte Hz.
Jeg har også spurgt hos både Elgiganten og Power, som har hver deres omregningsmetoder, som er meget forskellige, så det er heller ikke brugbart.
Så er der venligst nogen, der kan fortælle mig, hvor mange ægte Hz 2400 PQI hos Samsung svarer til? På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#296528
De to ting er ikke det samme. PQI er noget Samsung har fundet på for at illustrere hvordan billedkvaliteten er på tværs af modeller, så du har en rettesnor at følge. Den kan ikke bruges til ret meget og den måde Samsung "udregner" den på indeholder faktisk slet ikke frekvens, så du kan ikke regne baglæns. Kort fortalt: Glem PQI-tallet.

Q60 i 43" og 49" har 50 Hz panel.
Af PeterD
#296548
Samsung,hvem ellers?, er selvfølgelig ude og give forbrugeren en tro om at deres skærme er specielle..

Nøjagtig som deres QLED skærme som forvirrer forbrugerne men som er LCD tv.
Af George1
#296554
PeterD skrev:Samsung,hvem ellers?, er selvfølgelig ude og give forbrugeren en tro om at deres skærme er specielle..

Nøjagtig som deres QLED skærme som forvirrer forbrugerne men som er LCD tv.
Go weekend Peter (QLE)D
Af Supergris
#296559
Al den snak om "ægte" 100 Hz", er vist bare et udtryk, nogle har hørt skulle være smart at spørge om, når man er på udkig efter nyt TV, så glem det.

PQI er et index-tal for billedkvalitet, nogle producenter opgiver for deres modeller, så man kan sammenligne dem indbyrdes, men det har, som Torben også påpeger, ikke nogen direkte sammenhæng med opdateringshastigheden at gøre!

Hvis du er interesseret i at kende de mere nøjagtige specs. for en model, du er interesseret i, er denne side at anbefale:

https://www.displayspecifications.com/
Af steen6400
#296583
Rasmus Larsen skrev:Specifikationer såsom Hz fremgår nu også af TV-databasen efter en af de seneste opdateringer:
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php

Klik på modellen fra listen for fulde specifikationer.
Fedt, godt arbejde :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#296586
Det skal dog nævnes, at Hz stadig mangler på nogle modeller. Vi arbejder stadig på at få det bekræftet for resten.

Det fremgår også fremover i de producent-specifikke oversigter for 2019 TV ved at udfolde kolonnen ‘Skærmteknologi’. Indtil videre har vi oversigter for Samsung og Sony. De andre følger meget snart.