Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lindvig
#295526
..
Senest rettet af lindvig 10. nov 2019, 01:39, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bbplayer
#295527
Der er nok kun en stor forskel der, 2kr :)

Man skal godt nok være lidt sørgelig, hvis man vælger B7 fremfor B8.

Kunne forstår det var C6 og C7 , hvor buet/3D gjorde en forskel men, det er det så ikke.

Tror du kan roligt vælge B8 der.
Brugeravatar
Af bbplayer
#295530
Jeg ved ikke 100% hvad er forskelle udover de få, flatpanels har påpeget, mere har jeg ikke fulgt de forskelle.

Det lyder da helt vildt at du vil vælge en tidligere model, fordi foden er pænere på årgangen tidligere, så du dømmer opdateringer og panel et år ældre end B8 kan tilbyde.

Selvom flatpanels vist mener at OLED panelerne ændre sig meget lidt over årene i udvikling, så må en B8 være bedre end B7 (håber vi da).
#295531
lindvig skrev:desværre ikke muligt med ophæng - men nu spurgte jeg jo hvad den reelle forskel var på de to, så hvis du vil uddybe - bbplayer?
Du får hurtigere og mere nøjagtig svar via Google. Jeg Googlede "LG B7 vs LG B8" og fik flere hundrede hits...
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#295538
Primært så finder man den største forbedring/udvikling på OLED TV, gennem de seneste 4 generationer, i processoren/chippen der sørger for billedbehandling og optimering gennem algoritmer, der for seeren oplever et mere naturligt billede og bedre flow under sport og gaming. Skalering og AI er også blevet salgsargumenter for producenterne af OLED TV.

Selve OLED panelet har ikke gennemgået den store forvandling siden LG's B7. Samme paneler fra LG bliver ligeledes brugt i OLED TV fra f.eks. Sony, Panasonic Phillips, Loewe o.m.a. Tidens billedkvalitet og gengivelsesegenskaber i panelerne bestemmes af hvor kraftig en billedprocessor der sidder i TV'et, hvor mange udregninger den kan præstere i sekundet, hvor avanceret AI delen er, samt hvor "korrekt" resultatet opfattes af øjet.

Når dette er sagt, så er det selvsagt at jo nyere generation desto bedre og kraftigere processor er TV'et bestykket med. AI behandlingen, som i princippet er automatiserede processer bliver, præcis som i smartphones, fremover mere fremherskende og endnu mere effektive og sofistikerede og vil til en vis grad være en væsentlig faktor for hvor god billedkvalitet/billedbehandling og skalering vi vil opleve i fremtidens TV.

Konklusionen må være, at det logisk nok er bedre jo nyere TV i samme segment som forrige år....modsat vin, hvor nogle ynder en ældre flaske fremfor en ny :p
Senest rettet af IT-Bruger 31. mar 2019, 12:52, rettet i alt 1 gang.
Af henrik.yde
#295539
Køb det OLED TV du synes bedst om, der er alligevel ikke nogen (kæmpe) forskel på billedkvaliteten.
Af Dare_Devil
#295540
Der er mig bekendt ikke stor forskel på B7 og B8, så køb du bare B7 demoen, hvis du kan få den til en god pris (hvilket nødvendigvis må være lavere end B8 fra ny).
#295543
Hvis demoen har stået i butikken så ville jeg være varsom. De står ofte med statisk indhold længe og burn-in kunne godt være en reel risiko.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#295548
Torben Rasmussen skrev:Hvis demoen har stået i butikken så ville jeg være varsom. De står ofte med statisk indhold længe og burn-in kunne godt være en reel risiko.
Var faktisk forbi Elgiganten i går og betragtede det flotte billede på en C8. En sælger viste mig store plamager af burn-in og sagde at det skyldes det har kørt demo-klip non stop i 6-9 mdr. Til stede var også en mand fra LG, som forklarede at eftersom butikken afbrød hovedrelæet efter lukketid, så fik ingen apparater strøm....og dermed kunne TV'et ikke køre det renseprogram der "masserer alle de millioner af pixels i panelet" som fjerner burn-in.
Han fortalte også at problemet typisk opstår efter 9 mdr og det var vigtigt at TV'et fik strøm fordi det rensede panelet når det gik i standby.

Kan heller ikke anbefale køb af en demo skærm. Og ville under alle omstændigheder tjekke panelet før en evt handel, ved at se ensfarvede billeder der kan afsløre både burn in og pixelfejl.