Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#295009
Hej

I forbindelse med renovering af mit hus har jeg fået lavet helt ny installation med nye antennekabler osv. Jeg får både fjernsyn og internet fra Yousee og begge dele fungerer upåklageligt.
Her for nylig købte jeg et nyt fjernsyn, et Samsung Q8F, som jeg er godt tilfreds med.
Da jeg sidder og leger lidt rundt i menuen er der et punkt hvor jeg kan se signalkvaliteten. Her bliver jeg noget overrasket over hvad fjernsynet fortæller mig. Jeg har vedhæftet et billede fra en tilfældig kanal, og resultatet svinger fra kanal til kanal men kommer aldrig over 50%.
Min installation er lavet ved et kabel der kommer ind i huset. Herefter sidder et filter der opdeler signalet i TV og DATA. TV-delen løber så videre ind i en Triax 388 antenneforstærker, hvor der går et separat kabel ud til hvert rund. Jeg har vedhæftet et billede af installationen.
Både attenuator og tilt/slope står til 0db på forstærkeren og hvis jeg skifter over til at forstærke enten med 6db eller 12db resulterer det i at jeg ikke har noget TV-signal.
Jeg har som sagt ikke noget problem med hverken TV eller internet, men det går mig på at fjernsynet melder om så dårlig signalstyrke og kvalitet på en helt ny installation.
Men jeg vil rigtig gerne høre jeres mening om ovenstående.

På forhånd tak.
Vedhæftede filer
Installation
Installation
IMG_20190319_232817.JPG (1.7 MiB) Vist 2448 gange
Signalkvaltiet
Signalkvaltiet
IMG_20190319_232801.JPG (1.75 MiB) Vist 2448 gange
#295011
Omskifteren på Triax er ikke forstærkning, så vidt jeg husker. Det er attenuering. Så det giver mening, at signalet forsvinder hvis du skruer på den, da det bare dæmper mere.

Hvordan er signalstyrken, hvis du kobler alle øvrige porte end den ene fra? Og hvad er den hvis du kobler forstærkeren helt fra og sætter pågældende TV-stik direkte på splitteren?
#295012
Det der springer mig i øjnene er at der er tape på f-connectorene, hvilket kan betyder at det måske er samlet forkert hver og en....DET er ikke nødvendigt at komme tape på hvis man laver ledningen korrekt så hvorfor har man så gjort det??? OG derudover kan jeg se på din tv skærm at der BIT FEJL (antal 189) ...Hvilket kan tyder på at ledningerne er samlet forkert -enten ved forstærkeren eller ved antennedåsen i væggen......

så prøv at tage en ledning ud af forstærkeren og fjern tapen og tag et billed af den og fjern F-connectoren og tag endnu et billed...så kan det opklares om det er det

og til sidst er det ikke lavet efter forskrifteren hos YOUSEE med de F-connectorer da det skal nu være nogle man kremper på med en tang og der duer de der ikke....slet ikke hvis du får en Yousee mand ud...
#295013
Tak for tilbagemeldingerne. Især kommentarerne fra MontørThomas giver stof til eftertanke.
Arbejdet er udført af en autoriseret elektriker som påstår at have styr på det. Jeg er ikke meget for at begynde at skille for meget ad selv, da der stadigvæk er garanti på installationen (udført for ca. 6 måneder siden). Ham og jeg skiltes dog ikke på god fod, da han havde rod i rigtig meget af det han lavede, og nu åbenbart også dette. Jeg magter ikke at kontakte ham da han formentlig fucker mere op hos mig end han løser.
Kender I en fagmand i hovedstadsområdet som har styr på antenneinstallationer? Så ville jeg nok kontakte ham med henblik på at kigge på det.
#295020
En simpel test ville være, at du får fat på et kabel, som er langt nok og trækker det direkte fra splitteren og over i TV'et. Dvs. udenom installationen i væggen og udenom alle samlingerne. Hvis det får signalstyrken op på 100 og BER ned på 0, så har du da fjernet nogle faktorer. Kvalitetskabel kan købes til få kroner pr. meter og det samme gælder de terminaler du kan skrue i enderne. Det er ikke raketvidenskab at samle et kabel selv og hvis du nu blot gør det på et separat kabel, så kan det ikke gå helt galt. Det er naturligvis ikke en garant for godt signal, hvis kablet skal være 20 meter for at kunne nå fra indgang og til TV, men hvis vi snakker 5-10 m, så burde du kunne få et fornuftigt signal, selv uden forstærkeren, hvis bare kablet er samlet korrekt.

Kablet fra Yousee ser ud til at være korrekt samlet i det mindste, men det er nok Yousees mand, der har gjort det.
#295023
I et af mine andre rum har jeg mit gamle 55" F8005 samsung fjernsyn. Her kan jeg også se signalkvalitet og styrke. På dette fjernsyn er signalet noget bedre, ca 90% signalstyrke og 60-70% signalkvalitet. Så noget tyder på jeg sagtens kan få ordentlig kvalitet på mit anlæg.
Kablet fra Yousee har ham amatøren der har lavet det ikke rodet med, det har altid været sådan.
Jeg tænker jeg vil have en fagmand ud at kigge på det og få det målt igennem og fikset alle stikkene der går ind i forstærkeren så det hele er lavet korrekt.
Det er 2 forskellige elektrikere fra samme elfirma der lavede henholdsvis forbindelserne ude ved forstærkeren og dem i dåserne. Ham amatøren der lavede installationen ved forstærkeren var ham jeg endte med at få smidt ud af mit hus (deraf det anstrengte forhold til mesteren), hvorefter han sendte en anden elektriker ud der virkede meget mere proffessionel og som en der havde mere styr på tingene.
Det hænger mig bare langt ud af halsen at jeg betaler en mand 125.000kr for ny el, net og antenne og så laver de sådan noget klamp...
Af Basto
#295025
Hvis det er lavet med regning osv så ville jeg så absolut køre hårdt mod hårdt..
Det er bare en ommer og så må han sku selv om at han bliver tøse fornærmet.
Om ikke andet så er dårlig omtale jo = tabte kunder