Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#294930
Jeg har erhvervet mig Sony XF90 og er ikke helt tilfreds med billed behanlingen når man ser kabel tv ved nogle udsendelser. Tænker på at prøve Sony af 8, men da de har samme processor er der vel ingen forskel på dette område.
Mvh xxander
#294933
Ja jeg kommer fra et mindre tv, det mærkelige er at de fleste udsendelser har et rigtig flot billede, men så er der enkelte der står rigtig dårligt. Har prøvet er samsung q8dn og der var der ikke den store forskel på billed kvalilteten på udsendelserne.
Mvh xxander
#294936
Der er enkelte kanaler idag, som kun er 480p, som f.eks Ramasjang.
Det skal du være opmærksom på, og hvis du synes Samsung ikke gør nogen forskel , så kan du jo have ret, for det er måske bare ikke skarpt nok som Sony skærmen, og så har du ikke fundet et bedre tv, du har bare fundet et tv som ikke viser billede bedre, også når det egentlig kan være det på Samsung siden. Her mener jeg hvis et 480p ligner et på 720p eller 1080i, så har du jo ikke fået et bedre tv? Et samsung tv, kan ikke gøre 480p bedre end det signal det modtager, du håber jeg du forstår her.

Der er rigtig avanceret teknologi som kan forbedre 480p udsendelser og bruges på film og serier men du finder det ikke i et Samsung tv :)
#294938
Jeg kan se at det jeg skrev kan misforståes , det jeg oplevede med Samsungen var at der ikke var de udsving i billed kvaliteten , modsat har Sony et bedre billed kvallitet når det vises korrekt. Ved ikke om Samsungen opskalerer nogle signaler bedre . Har både oplevet problemet på Dr1 og Charlie.
Mvh xxander
#294939
Der er flere som mener opskalering gøres forskelligt, det kan du have ret i.

Jeg har flere SD og HD kanaler på parabol, og kan ikke sige så meget, da opskalering er på sat-boksen , men SD er ringe, det kan jeg tydeligt se, når man nu har præcis samme kanal som UHD. Det bliver lidt svære når det er HD vs UHD :)
Specifikt mener jeg Pearl.de (som findes i SD og UHD)
#294951
Jeg har haft Sony i mange år og jeg vil blive ved med det.

Men Sonys SD visning har altid haltet til sammenligning med HD. Jeg synes dog ikke, at det er det store problem, for det er mest af alt signalet som er årsagen. Altså forskellen på SD og HD. Dertil er problemet jo, at kanalerne overhovedet bliver udsendt i SD. F. Eks DR2 og DRK på canal digital.

Dertil kan det nogle gange betale sig at kalibrere billedeindsillingerne for at få et bedre billede generelt.

Dertil ville jeg vælge AF9 eller AG9. AF9 vandt sidste af en konkurrence omkring billedkvalitet. Det var professionelle den ene halvdel og privatpersoner den den anden.

PS: min mand går slet ikke op i teknik. Og han synes, at jeg spilder mine penge på elektronik. Men under en storm i 13, kunne vi ikke se vmd på tv2hd, men kun sd. Hans først kommentar var, hvorfor er billedet så grynet og grimt. Der efter har han ændret holdning lidt og lader mig købe nyt?
#294953
SD TV-indhold ser ikke godt ud uanset hvilken fabrikant du vælger TV fra. Samsung, LG eller Panasonic klarer dog ikke opskalering og de-interlacing væsentlig anderledes end Sony. Der er ikke nogen af dem, der kan få mirakler udviklet af så dårligt indhold, som blæses op til 4K.

Men der vil ikke være noget at vinde ved at skifte fra XF90 til AF8 når det kommer til billedbehandlingen, så hvis den primære driver er, at man er utilfreds med Barnaby i laveste SD-kvalitet, så skal man nok arbejde med indstillingerne frem for, at bruge penge på at få OLED.

Vi har haft tilpas mange TV fra de forskellige fabrikanter på bænken - også side om side - til at kunne konkludere, at opskalering af SD-indhold bare ikke bliver til guld uanset hvilken model du vælger. Hvis man ser forskel fra den ene fabrikant til den anden (og især fra Sony til Samsung, som begge klarer sig godt), så vil indstillinger i høj grad være et af de steder man bør tjekke først.