Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Smithone
#294875
Hej,

Står og kigger på nyt TV og skal have mig et 65 tommer. Har kigget lidt på både Samsung NU8005 og Sony XF90. Synes begge ser meget lovende ud baseret på de reviews jeg har læst og hørt. Har pt. ikke set nogle af dem selv ude i butikkerne, men det gør jeg snart (hvis muligt med Samsung NU8005).

Hvad er jeres mening? Hvilket TV ville i vælge/foretrække?

Der er selvfølgelig en lidt forskel i pris 7999,- mod 9999,- men det er ikke det som skal afgøre valget.

Ser ikke specielt meget TV til dagligt. Når jeg endelig gør er det primært sport. Det vil mest blive brugt til film og serier.
Af Smithone
#294877
henrik.yde skrev:Du kan jo starte med at læse testen af XF9005 her på sitet:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Det har jeg gjort og er os meget lun på modellen efter at have læst den gennemgang.

Har dog os bare læst et par andre steder at folk ikke har været 100% procent tilfredse på billedekvaliteten, men ved selvfølgelig ikke om de har haft defekte modeller og måske bare ikke foretrækker Sonys billede.

Tager ud og kigger på det en af dagene. Som jeg forstår det skulle det være et rigtig fint TV til bl.a. sport.
Af henrik.yde
#294879
Hvis det er det perfekte billede du søger, så bør OLED være med i overvejelserne. Defekte modeller ?? Det tror jeg nu næppe, det handler måske mere om kilde-materialet, eller/og at TVet ikke er ordentlig kalibreret. Og mht til sport, så er XF9005 en sand mester i bevægelse.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#294882
Ingen tvivl om, at du har fundet nogle fine tv til prisen. På billedkvaliteten skulle XF90 efter sigende være en tand foran NU8005 - ikke dermed sagt at sidstnævnte er ringe på nogen måde.

Det som købere af XF90 har beklaget sig over, var den ringe designede remote + langsomme navigering i menuer og ved programskift. Samsung skulle sigende være en del mere snappy at navigere rundt med.

Med en prisforskel på kr 2.000, kan man også spørge om du med XF'eren får et 25 % bedre tv end med NU8000'eren? Skulle du overveje sidstnævnte så vær opmærksom på, at den fås i en særlig udgave med betegnelsen NU8045 eller NU8075, hvor du får en ekstraordinær lækker remote i metal med i købet.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#294883
henrik.yde skrev:Hvis det er det perfekte billede du søger, så bør OLED være med i overvejelserne
Tror ikke Smithone går efter det "perfekte billede" men snarere det bedste billede og bedste køb til max kr. 10.000. Tvivler ikke på at han ikke fuldstændigt har overset dyrere tv...de var sikkert bare ikke relevante.

Ofte så starter købere med et budget på feks. kr 6-7.000 og ender i sidste ende med at hæve budgettet i større eller mindre grad.

Synes faktisk at 10.000 er mange penge når man tænker på, at tv i disse tider ikke holder i 8-12 år som tidligere ikke var unormalt.
Af henrik.yde
#294899
IT-Bruger skrev:
henrik.yde skrev:Hvis det er det perfekte billede du søger, så bør OLED være med i overvejelserne
Tror ikke Smithone går efter det "perfekte billede" men snarere det bedste billede og bedste køb til max kr. 10.000. Tvivler ikke på at han ikke fuldstændigt har overset dyrere tv...de var sikkert bare ikke relevante.
Det synes jeg at trådstarter selv må svare på/vurdere. Og bortset fra det, så mener jeg at XF9005 performer bedre end NU8005, især i forbindelse med HDR, NU8005 er jo som bekendt kantbelyst, og det er altså ikke ret godt til HDR.
Af Smithone
#294947
henrik.yde skrev:
IT-Bruger skrev:
henrik.yde skrev:Hvis det er det perfekte billede du søger, så bør OLED være med i overvejelserne
Tror ikke Smithone går efter det "perfekte billede" men snarere det bedste billede og bedste køb til max kr. 10.000. Tvivler ikke på at han ikke fuldstændigt har overset dyrere tv...de var sikkert bare ikke relevante.
Det synes jeg at trådstarter selv må svare på/vurdere. Og bortset fra det, så mener jeg at XF9005 performer bedre end NU8005, især i forbindelse med HDR, NU8005 er jo som bekendt kantbelyst, og det er altså ikke ret godt til HDR.
Mange tak for jeres svar i tråden!

Jeg har kigget en del på OLED TV'erne fra 2018, men jeg føler ikke pt. for at smide +15k for et 65'' OLED TV på nuværende tidspunkt.

Jeg synes LG C8 ser meget lækkert ud, især deres 55'' til 8888,- men det bliver en tand for småt til min stue og jeg er lidt nervøs for de her burn-in risici, selvom chancerne for det er meget små.

Mit budget ligger nok omkring de 10.000,- efter jeg har scoutet rundt de sidste par dage.
Af Grandahl
#294955
Synes de to har ridset det godt op.. De er begge fine tv. De 2000kr i forskel passer meget godt prismæssigt mellem de 2 ift. Performance på billedkvalitet..

Sony bedre til HDR, bedre billed, bedre til bevægelse.. Samsung er hurtigere i menu, kanalskifte, smart tv kører mere smooth, fjernbetjening er også i Samsung favør.. design? Det vil altid være individuelt.

Det er 2 gode bud uanset..
Af Smithone
#295169
Jeg endte med at gå med et Sony XF90 efter at have set på det i en butik. Jeg var dog også ude og se på Sony XF75 som var på tilbud i Power for 6666,- samt viste sælgeren mig et Samsung NU7455 til 9999,- ligesom XF90'eren, men synes Sony'en virkede som et bedre overall valg, da jeg primært kommer til at benytte det til film, serier og sport.

Rapporten på TV'et herinde gav også et godt indtryk af TV'et, så helt skidt kan det sgu nok ikke være.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#295208
Smithone skrev:Jeg endte med at gå med et Sony XF90....
Det lyder som et fornuftigt valg til prisen. Med dit budget, dine krav/forventninger, var der jo kun et par logiske valg stående tilbage.

Skriv gerne et par ord når du har haft det i brug en uges tid... :)