Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Aliaz
#294815
Jeg ved, at C8 har en nyere processor ift. B8.
Så vidt jeg kan søge mig til så udvikler C8 derfor mindre varme hvilket er naturligt nok.
C8 har mulighed for endnu højere lysstyrke. Det tænker jeg ikke der vil blive brug for.

Er C8 mon hurtigere i menuer?
Er C8 mon mere fremtidssikret? (LG opdaterer ikke webOS på sidste års modeller).
Foden er lidt anderledes.
Der skal ikke games. Kun fiber-tv og måske youtube brug.
Vil man med disse behov reelt få noget for de sidste 888 kr? (8888 vs 8000) Det er mine forældre der overvejer tv-skifte.
Af Aliaz
#294816
Motion/strøjreduktion eller hvad det nu hedder vil blive slået fra.

AutoCal - hvordan fungerer det? Har tv'et indbygget noget så det kan kalibrere sig selv eller skal der tilkøbes noget udstyr?
Brugeravatar
Af hans123
#294817
Det har været oppe flere gange her på forum

Efter min mening er der ikke forskeld på billedet. De skulle bruge samme panel.

C8 har mulighed for bedre kalibering men der skal købes udstyr eller en forbi.

LG fremtidsikker ikke deres produkter. Og det er der vist heller ikke andre der gør

Prisen er super for el 55” oled.
Har selv købt B8 er meget tilfreds. Dog bruges det i soveværelse da jeg har andet i stuen
Af Globulus
#294820
Fodens udformning på C8 har til dels til formål at rette lyden mod seeren. Om det har nogen effekt af betydning skal jeg ikke kunne sige. C9 siges at skulle få samme type fod som C8, omend i en lidt smallere udgave.

Det ekstra strømforbrug en kraftigere processor måtte have blegner i forhold til det samlede strømforbrug, som opgives til 113W for C8 og 110W for B8 ved 55" iflg https://www.displayspecifications.com/e ... n/57c611ba

https://www.lg.com/us/experience-tvs/oled-tv/b8-vs-c8
https://www.rtings.com/tv/tools/compare

Jeg ville selv købe et C8, men alene måden du spørger på kunne antyde, at ingen af forskellene vil være af betydning for dine forældre. Man kunne måske spørge, hvad de kommer opgraderer fra og om det er dem selv, der har fået kig på OLED eller det er dig, der har foreslået det. Ville de være lige så godt tjent med et billigt LCD TV til deres brug? Kommer man fra et 32"-42" CCFL TV fra 00'erne er det jo en fantastisk opgradering at gå til et 55" LED TV til 3.500 kr.
Brugeravatar
Af bbplayer
#294821
Du har også husket forbehold?

- Ingen logo'r på samme kanal i 10 timer.
- Ingen teksttv i mange timer, eller undertekst dækket af ttv osv. , i flere timer.
- stærk sollys på selve panelet/fronten
- bruger de sluk/tænd på kontakt, skal de huske at køre panelrens selv.
Af Aliaz
#294824
hans123 skrev:Det har været oppe flere gange her på forum

Efter min mening er der ikke forskeld på billedet. De skulle bruge samme panel.

C8 har mulighed for bedre kalibering men der skal købes udstyr eller en forbi.

LG fremtidsikker ikke deres produkter. Og det er der vist heller ikke andre der gør

Prisen er super for el 55” oled.
Har selv købt B8 er meget tilfreds. Dog bruges det i soveværelse da jeg har andet i stuen
Der vil ikke blive købt udstyr eller betalt for kalibrering. Jeg tror du har ret i dine antagelser.
Af Aliaz
#294825
Globulus skrev:Fodens udformning på C8 har til dels til formål at rette lyden mod seeren. Om det har nogen effekt af betydning skal jeg ikke kunne sige. C9 siges at skulle få samme type fod som C8, omend i en lidt smallere udgave.

Det ekstra strømforbrug en kraftigere processor måtte have blegner i forhold til det samlede strømforbrug, som opgives til 113W for C8 og 110W for B8 ved 55" iflg https://www.displayspecifications.com/e ... n/57c611ba

https://www.lg.com/us/experience-tvs/oled-tv/b8-vs-c8
https://www.rtings.com/tv/tools/compare

Jeg ville selv købe et C8, men alene måden du spørger på kunne antyde, at ingen af forskellene vil være af betydning for dine forældre. Man kunne måske spørge, hvad de kommer opgraderer fra og om det er dem selv, der har fået kig på OLED eller det er dig, der har foreslået det. Ville de være lige så godt tjent med et billigt LCD TV til deres brug? Kommer man fra et 32"-42" CCFL TV fra 00'erne er det jo en fantastisk opgradering at gå til et 55" LED TV til 3.500 kr.
De vil gerne kunne optage på USB-hdd, hvilket det Panasonic 42" plasma de kommer fra ikke kan og så selvfølgelig ikke gå ned på billedekvalitet men gerne opgradere noget, hvis der alligevel kommer til at ske tv-skifte.
Et LCD tror jeg vil sætte billedekvalitet lidt tilbage i forhold til hvad de har men måske er LCD også blevet så meget bedre siden 2013 hvor deres tv er fra.
Der vil nok blive set en del tv fremover.
Af Aliaz
#294826
bbplayer skrev:Du har også husket forbehold?

- Ingen logo'r på samme kanal i 10 timer.
- Ingen teksttv i mange timer, eller undertekst dækket af ttv osv. , i flere timer.
- stærk sollys på selve panelet/fronten
- bruger de sluk/tænd på kontakt, skal de huske at køre panelrens selv.
De kan godt undgå at lade samme kanal køre i en del timer.
Mener ikke de bruger teksttv.
TV står så evt sollys rammer tv bag i.
Mener ikke de i dag slukker for strømmen helt på kontakt. God pointe omkring panelrens tak
Af Aliaz
#294827
Det er et Panasonic 42" P42ST60Y de har. Det har et ganske udmærket billede men selvfølgelig ikke i nærheden af LG oled (jeg har selv B7)
Af Globulus
#294828
Mja, hvis de kommer fra et plasma vil de ikke have problemer med lysstyrken på noget som helst moderne TV. Et billigt LED TV vil være et skridt ned på visse områder men stadig mange skridt frem på visse andre områder.

Hvis de ikke benytter soundbar ville jeg også være skeptisk mht at anbefale et billigt TV, men så vidt jeg kan se, var lyden ikke den store styrke hos P42ST60Y, so her vil det nok være det samme eller en forbedring, uanset hvad de vælger.

Men hvis du har et B7 må man jo gå ud fra, at de har set det og allerede har en god fornemmelse for, at det er sådan noget de vil have. Og hvis de kommer fra et plasma TV, og det ikke har givet problemer i forhold til deres brug, vil de nok heller ikke få problemer med et OLED.
Af Aliaz
#294831
Globulus skrev:Mja, hvis de kommer fra et plasma vil de ikke have problemer med lysstyrken på noget som helst moderne TV. Et billigt LED TV vil være et skridt ned på visse områder men stadig mange skridt frem på visse andre områder.

Hvis de ikke benytter soundbar ville jeg også være skeptisk mht at anbefale et billigt TV, men så vidt jeg kan se, var lyden ikke den store styrke hos P42ST60Y, so her vil det nok være det samme eller en forbedring, uanset hvad de vælger.

Men hvis du har et B7 må man jo gå ud fra, at de har set det og allerede har en god fornemmelse for, at det er sådan noget de vil have. Og hvis de kommer fra et plasma TV, og det ikke har givet problemer i forhold til deres brug, vil de nok heller ikke få problemer med et OLED.
De skal formentlig have en soundbar til ca. 1500 kr på et tidspunkt.
Både sortniveau og farver er virkelig gode på LG oled til 7999 kr.
Prisen er noget i den høje ende for dem men realistisk. Man får så meget mere i forhold til et LCD til fx 4500-5500 kr. Ikke til at vide hvor længe et TV holder i dag, men mon ikke de kan have stor glæde af den flotte billedekvalitet i 4-7 år for en gns årlig lille merpris. Hun går op i kvalitet og et godt billede.