Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mike dk
#294751
Jeg har et LG oled b6 tv og er træt af at se film med HDR/Dolby vision da billedet er for mørkt. Men vil gerne se 4k :)
Er det muligt at slå HDR funktionen fra og stadig se 4k fra f.eks. blu ray film i 4k? O-O
Af henrik.yde
#294769
Hmm ok, på mit Philips TV, når det er i HDR mode, vælger jeg bare en anden billedprofil, f.e.k.s "ISF dag", som Tvet iøvrigt er kalibreret videre ud fra iflg. FPs anbefalinger og så er HDR jo i princippet deaktiveret skulle jeg mene.
Vedhæftede filer
IMG_20190316_132504 (600x800).jpg
IMG_20190316_132504 (600x800).jpg (212.99 KiB) Vist 2503 gange
#294778
henrik.yde skrev:Hmm ok, på mit Philips TV, når det er i HDR mode, vælger jeg bare en anden billedprofil, f.e.k.s "ISF dag", som Tvet iøvrigt er kalibreret videre ud fra iflg. FPs anbefalinger og så er HDR jo i princippet deaktiveret skulle jeg mene.
Det et alle sammen HDR-profiler du viser. På eks. Sonys modeller kunne man tidligere slå HDR fra i en menu.
Af steen6400
#294785
Hvis man sætter tv'ets HDMI port til standard bliver der vel ikke vist HDR fra eksterne enheder, uafhængig af afspiller.
Af Brixen
#294786
På LG B6 er der da både HDR standard og HDR lys billedprofiler.
Har du prøvet at skifte til HDR Lys?

Og i Dolby Vision er der også mørk og lys.
#294788
Torben Rasmussen skrev:
henrik.yde skrev:Hmm ok, på mit Philips TV, når det er i HDR mode, vælger jeg bare en anden billedprofil, f.e.k.s "ISF dag", som Tvet iøvrigt er kalibreret videre ud fra iflg. FPs anbefalinger og så er HDR jo i princippet deaktiveret skulle jeg mene.
Det et alle sammen HDR-profiler du viser. På eks. Sonys modeller kan man slå HDR fra i en menu. Husker ikke om Panasonic har noget lignende.
ISF dag, og ISF nat er vel ikke HDR profiler Torben ?
Brugeravatar
Af TBC
#294791
Mike dk skrev:Jeg har et LG oled b6 tv og er træt af at se film med HDR/Dolby vision da billedet er for mørkt. Men vil gerne se 4k :)
Er det muligt at slå HDR funktionen fra og stadig se 4k fra f.eks. blu ray film i 4k? O-O
Du kan/skal ikke slå HDR fra - gør man det (på apparater hvor det er muligt at vælge hvordan signalet behandles manuelt) vil man få helt skæve farver. Det du skal ændre på er dit TV's Tone mapping. Jeg ved ikke hvad funktionen hedder på et LG, men på f.eks. Sony hedder den eneste setting man behøver at ændre den der hedder "maksimal lysstyrke" for at ændre picture tone til mørkere eller lysere gengivelse ...Når jeg ser SDR står den i laveste setting (dvs 'fra'), når jeg ser HDR titler gradet til 1000 nits står den i enten 'fra' eller evt. 'lav', ved 4000 Nits titler kunne den måske ryge op i 'mellem' osv. osv.

Alternativt kan du i forhold til specifikt dine Blu-ray's købe en af de Panasonic Blu-ray afspillere der har Tone-mapping indbygget direkte i selve afspilleren (Det behøver ikke være den dyreste UB9000 - mindre modeller har det også). Så vil selve afspilleren lave en initial HDR Tone-mapping, som du indstiller ifht dit specifikke TV - og det gør afspillerne ret godt: https://www.youtube.com/watch?v=oTw_Toh0PzA
#294800
henrik.yde skrev:ISF dag, og ISF nat er vel ikke HDR profiler Torben ?
Alle de profiler du kan se når HDR er aktiv er HDR-profiler. Du kan ikke slå HDR fra.