Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
#294945
I den aktuelle tråd fornemmer jeg da,at trådstarter kalkulerer med et budget omkring OLED på bud . Og det eneste behov jeg ser, som Samsung måske opfylder bedre er vægmonteringsdelen . . ?
Iøvrigt er jeg enig med andre i, at hvis OLED fravælges - så ville jeg også lige vente og se hvor store trumfkortene er fra Q90 . .
Af kaja69
#294982
Min tråd startede med spørgsmål til et QLED TV, men efter godt input her (tak!) og flere dages ekstra research er jeg blevet overbevist om at burn-in problemer med OLED 2018 ikke er et reelt problem og lysstyrken er ok. Endvidere at jeg holder mig til 55" som i dag (65" vil se for voldsomt ud dér hvor TV'et skal hænge). Som skrevet er det vigtigste for mig et TV der
- er super godt til fodbold/sport, også i dagslys
- leverer en god lyd (vil ikke montere ekstra lydbokse)
- ser godt ud og kan monteres fladt på væggen
- er hurtigt og nemt at betjene (Android TV Oreo lyder fornuftigt)

LG C8 (9k)? brug vinklet, bagudvendt antennesstik og lev med alm fladsskærms lyd og et ringe TV styresystem. Nej tak, besparelsen over (forventet) 5 års levetid er ikke det værd, syntes jeg. Lige nu er jeg fremme ved:
- Sony AF9 (12k) med ok lyd og Dolby Vision, men laveste brightness
- Philips 903 (13k) med bedste lyd (integreret soundbar), bedste brightness men ingen Dolby Vision

Kommentarer til min "analyse"? Er det vigtigt at vælge et TV med Dolby Vision??
Af kaja69
#294987
Ok! Så virker Philips 903 til mit behov som en klar vinder. Men hvad med Dolby Vision? Bliver man ked af det eller vil 4K HDR materiale på streamingtjenesterne alligevel understøtte de licensfrie formater HDR10 og den nye HDR10+ som Philips også inkluderer?
#294988
Der er ingen der ved hvor udbredt HDR10+ bliver og dét at Philips i år inkluderer DV vidner nok om, at de ikke tør satse udelukkende på dét format. Jeg tror dog, at du vil blive tilfreds med skærmen selv uden DV. Det er ikke en 100% deakbreaker.
Af johnny57
#295111
Jeg har præcist samme tv som trådstarter, har nu forsøgt at finde en afløser det sidste år, jo mere man læser, jo sværere bliver det, burn in, yellow tint, clouding osv, nærmest umuligt at beslutte sig, så er der lige hdmi 2,1 og Earc , så jeg aner ikke hvad man skal købe, så jeg er ikke til megen hjælp. Iøvrigt er den gamle skærm ikke så ringe, der kan iøvrigt opgraderes med connectbox.
Af calle1967
#295125
George1 skrev:
Callestybe skrev:Hejsa lidt erfaring med Q9FN (55).
Jeg har nu haft denne smarttv i 14 dage nu, og det lever op til mine forventninger og udfører på alle niveauer fantastisk. men når det så er sagt, findes ikke noget perfekt tv, heller ikke LG som denne hjemmeside til tider er farvet lidt af ?
Jeg oplevede til tider at local dimming er lidt for aggressiv i nogle mørke scener (for hvide tekster) dette kan der dog ændres i Netflix ved at gå ind på din profil og lege lidt med underteksterne udseende) og det er som om at dimming (algorytmmen) udfordres i mørkt indhold. Og så er der det evige panel lotteri, Så hvis dette løses med en firmware opdatering er det rigtig godt.
Og en sidste ting er design løsninger er bare bedre løst hos Samsung , hvor de andre måske hænger lidt i bremsen.
Vh Calle
Det er nu ikke LG denne side er farvet af, men derimod OLED :p
Hmmmm. ?nu er jeg ikke ude på at Trolle men det kan vi ikke helt blive enige om OLED er lig med LG.
Da det er dem der står for al produktion af OLED paneler.
Og når der spørges ind til erfaring med næsten alle andre produkter ja, så referer man som ofte til (LG ) i næsten alle tråde.
Og for at lukke den her ned er OLED super hvis man ønsker gengivelse i mørke rum, men mindre godt i meget lyse rum.
Men som skrev er der plads til forbedringer på begge sider.
Af lennon
#295129
Korrekt at LG indtil videre er ene om at producere OLED paneler . Men nu foregår der jo også noget billedbehandling bag panelet - og det er lidt mere individuelt . OLED har et lysoutput, som vil fungere fint i langt de fleste stuer - men bor man i et drivhus og ser TV midt på dagen , så findes der bedre løsninger . . .