Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af børge.svendsen
#294552
Hej jeg har gået og ledt efter et godt tv i størrelsen 75 til 85 tommer men der findes meget dårligt der ude er der en venlig sjæl fra flatpanels der kunne være behjælpelig ville jeg blive meget glad jeg går ikke efter oled og spiller både ps4 og ser en masse blandet tv vigtigst er at jeg er bange for interpolation slør og store bleed problemer og en skærm der spejler sig voldsomt
Brugeravatar
Af bbplayer
#294553
Jeg har en sidebelyst 75xf8596 , jo, der er noget bleed, når den er for lysstærk. Jeg har dog kalibreret til en lavere lysstyrke og så forsøgt at få HDR profilen til at performe med lavere sidebelysning.

Den viser sin værste side når PS4 tænder men kun på den boot skærm, så bliver sort pæn igen . Synes ikke jeg ellers har været irriteret over dette.

Omkring spejl effekt, synes jeg det går, der er meget lys ca. 9 meter bagud for skærmen og ved siderne, dog ikke noget som jeg ser meget til, har endnu ikke prøvet skærmen om sommeren :) Så måske er genskær værre end jeg forklarer nu, det er ikke noget jeg finder som et problem lige nu.

Det slår ikke mit C6 OLED, der er stor forskel, og det er så bare på en 55", så den er pt i soveværelse, da jeg foretrækker stort billede i stedet for OLED.

Synes en som fik 85" XF9005 ikke var så glad , måske kan du finde den tråd, og vurdere om Sony er skærmen du skal se på. (Er ikke sikker på om det var 85xf8596 med baglysning)

Måske er Samsung QLED er bedre valg, det har jeg intet at forholde mig til på.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#294558
Hvis det ikke haster, så er der mange spændende 2019-modeller på vej i handlen de næste par måneder. Flere af dem skulle have reduceret refleksioner fra frontpanelet.

Har du også prisramme?
Af henrik.yde
#294604
Ja, har efterhånden en 7-8 venner med XF9005, og den seneste har som tidligere nævnt købt et i 75 tommer. Der er absolut ingen grund til at vente på 2019 modeller, som stort set er magen til og koster tæt ved det dobbelte. Men er du interesseret i XF9005, kunne du jo starte med at læse den glimrende test her på sitet:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#294607
25K er mange penge. Min anbefaling er at vente nogle måneder og se tiden an. Ærgerligt at bruge så mange penge så tæt på laceringen af 2019-TV.

På QLED er der sket store forandringer ifht. 2018 tv. Et Samsung Q70R eller Q85R er bestemt ventetiden værd, for netop Samsung har oppet sig hvad angår refleksioner og betragtningsvinkler. Billedmæssigt er der også sket store fremskridt.

Det Sony 9005 er skam også et fint tv til prisen, men vær obs på at fjernbetjeningen har været mål for meget kritik og det samme hvad angår menuer og programskift, som går en tand for langsomt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294629
Q70 har ikke brede betragtningsvinkler. Det er kun fra Q80 og op. Vi ved ikke hvor mange zoner Q70 og Q85 har endnu, men Q90 vil have samme antal som Q9FN.

Et 75" QD-LCD i højere modelnumre end Q60 vil ikke kunne fås til 25.000 DKK (Q60 ville jeg betegne som low-end):
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1550143399
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#294682
Torben Rasmussen skrev:...Q60 ville jeg betegne som low-end
Low-end? Ville det ikke være mere fair at kalde det for et midend?

Er NU70xx, NU71xx, NU74xx så ultra low-end tv?

Kan i din sigantur se, at du er ejer af et AF9 og får mig til at tænke på at det næsten lyder som fra ejeren af en Audi A6, der kalder en Toyota Corolla for en blikdåse - arrogant eller ikke arrogant :s
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#294683
børge.svendsen skrev:Har omkring 25000 til tv
DU skal bare vide, at priserne allerede indenfor et par måneder rasler ned. Sidste år kunne man efter en nogle uger få et LG C8 til en særlig kampagnepris der hed omkring sat 21.000 - sat ned fra omkring kr 30.000.

Samsung er nok opsat på at kapre kunder fra OLED-segmentet og det gør man bedst ved at introducere nogle skarpe priser.

Sidst år kunne under black friday få et 65" Q9FN til blot kr. 16.999 og det havde en startpris på over kr. 30.000
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294685
IT-Bruger skrev:
Torben Rasmussen skrev:...Q60 ville jeg betegne som low-end
Low-end? Ville det ikke være mere fair at kalde det for et midend?

Er NU70xx, NU71xx, NU74xx så ultra low-end tv?

Kan i din sigantur se, at du er ejer af et AF9 og får mig til at tænke på at det næsten lyder som fra ejeren af en Audi A6, der kalder en Toyota Corolla for en blikdåse - arrogant eller ikke arrogant :s
Der findes jo nærmest ikke skærme lavere i segmenteret end NU7 og Q6 (næsten identisk prissat) og de kan fås ned til godt 5000 kr. Der er pt under 1000 kr der adskiller en NU7 og en Q6 i 55”, så de må vel puttes i samme pulje.

Samsungs laveste modelnummer er NU6-serien, så hvis vi skal opdele i kategorier, så ville jeg putte NU6, NU7 og Q6 i den nederste. Mellemsegmentet må vel indeholde NU8, Q7, Frame og Q8 og topsegmentet Q9 og Q900.

Hvorfor er det arrogant? Hvad er det ved Q6, som gør den premium ud over, at Samsung har valgt at give den QD-filter? Vi kan også kalde det for entry-level, hvis det er ordvalget du er stødt over. Det er samme kategori af Tv jeg tænker på.

Offtopic, så kommer Corolla’en jo igen nu, men ellers er det jo så gammel en bil, at den nok godt kunne ryge i kategorien “blikspand”. Den nyeste Corolla var trods alt 12 år gammel indtil for ganske nyligt.