Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#294430
Vil bare lige sige lidt om glæden ved test og opleve den derefter.. Jeg glæder mig til denne test, forventningen er at baren for hvad et LCD kan præstere sættes op tilet nyt niveau.. Havde det på samme måde da OLED kom frem, man læste testene og tænkte, kan det nu også passe. Derefter ud i butikken og opleve at niveauet for tv havde nået et nyt niveau, og så tyndt det tilmed var,og betragtningsvinkler var sindsyge, jeg blev ved med at rende rundt om dem ?.. Det var lidt vildt kan jeg huske..
Kan dog også henrykkes ved at se tv til 4000-5000kr, se hvor stort et løft der er sket for dem i de seneste 4-5 år... Eller tilbage fra 2006 hvor jeg købte min første fladskærm.. En prosonic i 32” til 6000kr, og det var endda et knaldtilbud ?
Udviklingen er spændende at følge med i, men især når topniveauet opnår nye højder.
#294432
Torben Rasmussen skrev:Der hentydes jo blot til, at man for QD-LCD ikke har ét panel, ligesom man har for OLED, så performance vil ikke være lige så ensformig på tværs af QD-LCD-modellerne, som de er på kryds og tværs af OLED-skærmene.
Korrekt Torben 8-)
#294436
Desværre for den historie, så gør det ikke forbrugeren bedre stillet, når samsung kan lave mange forskellige skærme, bruge forskellige teknologier, og stadig kalder det QLED og alligevel er der forskelle nok til at afvise en model fremfor en anden.

På OLED fronten, taler man producenter, og ikke producenten særligt ofte, hos LG som har flere OLED skærme handler det om software og design, fremfor panel forskelle.

Jeg ved godt hvad jeg skal have næste gang, ikke en QLED det er da helt sikkert.
#294443
De skærme hvor de har quantum dot i kalder de QLED, af dem har de stadig forskellige paneler med bl.a. Kant og bagbelyste.. Der er da intet kryptisk i dette bbplayer.. Jeg er ikke sikker på hvor du vil hen?
#294444
Grandahl skrev:De skærme hvor de har quantum dot i kalder de QLED, af dem har de stadig forskellige paneler med bl.a. Kant og bagbelyste.. Der er da intet kryptisk i dette bbplayer.. Jeg er ikke sikker på hvor du vil hen?
For dig måske, ikke. Har du set hvor ofte folk vejledes i bare det simple i det du skriver? Måske ikke?
#294449
Torben Rasmussen skrev:AVS forums’ review ville jeg ikke tillægge nogen værdi overhovedet. Mark har 0% troværdighed i min bog. Dermed ikke sagt, at TVet fejler noget, men jeg vil aldrig læse noget fra den mand igen og tage det for gode varer uden videre. Han tør ikke skrive kritiske anmeldelser af frygt for at man gør sig uvenner med nogen.

Magen til arrogant holdning skal man lede længe efter.

AVForums er et af de bedre websites i min bog.
#294453
Beckham skrev:Nu er det jo AVS Forum og ikke AV Forum som Torben omtaler..:-)
Tror mere det var en troll , end det var et egentligt forsvar af et andet forum site.

Og sjovt som de 2 sider ligger så tæt slægtet. engelsk vs usa.
#294454
tarok skrev: Magen til arrogant holdning skal man lede længe efter.
AVForums er et af de bedre websites i min bog.
Forummet er helt sikkert spændende og livligt med mange nørder og newbies, ingen tvivl om det.

At Mark promoverer sig, som han gør hverken gavner eller styrker objektiviteten. Måske handler det for Mark mest om at lave reviews? Tjek evt Torbens link/reference.

Det kan det godt være at Mark har skrevet det med, ikke holde igen med negativ omtale. Efter at læst et par af AVForums's review synes jeg dog ikke det er lutter lagkager der uddeles. Måske deres karakterafgivelse kan være misvisende men nærlæser man deres reviews, får de dog alligevel listet nogle væsentlige kritikpunkter ind...og disse kan da godt være brugbare for dem leder efter ankepunkter før et eventuelt køb.
#294459
Globulus skrev:Color Volume (7.0/10)

"Decent color volume, similar to last year's C7 and B7A, but much worse than the Samsung QLEDs. The C8 has decent coverage of the P3 color space, but is unable to produce overly bright, saturated colors. This will be noticeable in bright outdoor scenes when watching Movies or TV Shows."
Man kan se, hvordan det tager sig ud i praksis i slutningen af denne video, der omhandler, hvordan Hollywood farvegraderer film til HDR og SDR. Det er under Q&A-delen, hvor Vincent stiller spørgsmålet til sidst: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1550826016
#294461
Globulus skrev:Da jeg har haft et QD LCD TV i over fem år og en PC-skærm med GB-LED i adskillige år ville jeg have svært ved at vænne mig til det ringere farverum på et OLED.
Dit Sony TV gengiver da ikke DCI-P3 farverum? Det gør tidligere fosforbaserede-LED PC LCD-skærme heller ikke. Og jeg går heller ikke ud fra, at nogen af dine to skærme gengiver HDR?

Det nuværende OLED-panel fra LG.Display har ikke white boost før omkring 400 nits. Op til den grænse blandes RGB ikke med den hvide sub-pixel.

Med mindre du har gjort noget meget særligt med dine skærme, så vil OLED da overgå farverummet på dem ret betydeligt.
Det ville klæde flatpanels og visse af deres læsere om de ville acceptere, at QD er en premium feature i et LCD TV og at nogle foretrækker QLED-modellerne med de skavanker, der følger med LCD-teknologien, mens andre foretrækker (W)OLED med de ganske andre skavanker der følger med denne teknologi.
Vi følger det videnskabelige princip om at undersøge, hvorefter vi konkluderer. Vi respekterer årsag og virkning. Det første års Q9 med kant-belysning var ikke "premium" på billedydelsen. Det performede som et mellemklasse-tv. Q9FN viser bedre takter, men lysstyringen løber ofte løbsk. Om Q90R i år kan kan ændre på vores opfattelse, må vi jo undersøge, når vi har et eksemplar foran os.

Vi anbefaler flere af Samsungs Q-serier på vores anbefalingsliste.
Der er IMHO al for megen fokus på IR/BI/banding/blocking/flashing når man taler om problemer med OLED og for lidt fokus på middelmådig farverum og stutter som er indbygget i teknologien og ikke hører under problemer med kvalitetskontrollen.
Stutter er indbygget i lavfrekvent videoindhold. Når en skærm med meget hurtig responstid forårsager stutter, så skyldes det, at dette stutter findes i indholdet. Jeg har svært ved at se, hvorfor du tilskriver dette fænomen skærmteknologier?

At skrue op for lyset ifbm. HDR-videoindhold forværrer i øvrigt stutter. Hollywood har lavet studier omkring dette og en af konklusionerne fra Disney er, at man bliver nødt til at ramme minimum 32fps (så vidt jeg husker) ved HDR-video.
#294612
Noget nyt om hvornår det kan købes i DK og til hvilken pris (55? el 65")?