Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af Agentmads
#293896 Hej :)

Har på mit nye B8 oplevet en form for periodisk støj, som løber, altså bevæger sig, fra bunden af skærmen og op til toppen. Indtil videre har jeg kun oplevet det på Dolby Vision indhold fra Netflix. Så vidt jeg har kunne se, kommer det kun/primært når der er mørke scener i film/serier. Og det breder sig endda udover de sorte striber i bund og top af film. Pauser jeg filmen fortsætter det “løbende” flimmer stadig.

Det er meget lidt synligt, og jeg lagde kun mærke til det fordi jeg synes at billedet ikke var HELT sort som det burde være i en scene, men skærmen lyste en lille smule op. Så går man tæt på i helt mørkt lokale, kan man altså se flimmeren.

Det er som sagt kun ved DV på Netflix jeg har oplevet det. På HD indhold er de sorte striber helt sorte - ingen flimmer.

Jeg bruger desuden et Apple TV 4K, men jeg har set flimmeren på samme indhold både aftpillet fra ATV og direkte fra webOS, det er dog mest udtalt på ATV, hvor det er tydligere og oftere.

Beklager det lange indlæg, men det er lidt svært at forklare - eller søge frem. Er der nogle som kender til det, og evt. om det er normalt?

Tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#293904 Se evt Vincents oplevelser og vurder om det er samme issue:
https://m.youtube.com/watch?v=KjObx--Oq8g
Af Agentmads
#293938
Torben Rasmussen skrev:Se evt Vincents oplevelser og vurder om det er samme issue:
https://m.youtube.com/watch?v=KjObx--Oq8g


Har nu set videoen igennem, og det jeg oplever lyder en del som det samme, har dog et par forskelle:
Jeg oplever det kun på Dolby Vision indhold (har kun prøvet på Netflix). Og det er tydeligst i de sorte striber. HD på Netflix virker fint.

Og det er meget mere udtalt på mit Apple TV 4K. Har også set det via Netflix appen i webOS, men her er det ikke nær så markant, og det ser også en anelse anderledes ud.
Af Agentmads
#293940 Desuden ligner det ikke på hans eksempler at det spreder sig udover de sorte striber, hvor jeg oplever det er værst. Men det kan være at de sorte striber faktisk er en del af filmen/filen på det Dolby Vision indhold jeg har set, og dermed måske ikke helt sorte?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#293955 Så lyder det mere som den “elevated black”-fejl vi også omtaler i C8-anmeldelsen. Det rammer kun Dolby Vision. Vi havde dog fået lovet at det var fikset. Er TVet opdateret?
Af Agentmads
#293959
Torben Rasmussen skrev:Så lyder det mere som den “elevated black”-fejl vi også omtaler i C8-anmeldelsen. Det rammer kun Dolby Vision. Vi havde dog fået lovet at det var fikset. Er TVet opdateret?


Tv’et kører 04.10.20 og skriver at det er up to date :-/
Af Agentmads
#293960 Okay...nu har jeg på mit ATV 4K prøvet at slå Match Content fra på Dynamic Range. Nu slår tv’et altså ikke over på Dolby Vision, når jeg sætter Dolby Vision indhold igang på Netflix. Flimmeren er helt væk nu. Med DV “kørte” flimmeren bare der ud af, også ved pauset skærm.
Af Agentmads
#293964 Og sammenligner jeg med Netflix appen på webOS, så er der også flimmer på DV indhold, men det er lidt mindre tydeligt. Fx går det ikke helt ud til kanten i toppen, men stopper 1-2 cm før. Derudover forsvinder det når billedet er helt sort (under afspilning af DV indhold) - På ATV 4K er der flimmer helt ud til kanten, og også når skærmen er sort (ved rulletekster)
Af Agentmads
#293965 Beklager de mange indlæg, men opdager hele tiden noget mere :-)

DV på ATV 4K ved sort skærm for tv’et til at lyse lidt op (pauset i film mellem scener). Næsten som ved LED tv. Tror måske det faktisk er vertical banding jeg kan se?
Det gør det slet ikke på samme måde hvis jeg stopper samme sted i indholdet i Netflix appen i webOS. Der er altså er eller andet med ATV 4K..
Af Agentmads
#293966 Det lykkedes mig at fange et billede af flimmeren/lyset på DV indhold ved at pause serien Black Mirror under sceneskift. Det kommer kun frem når ATV er sat til DV eller Match Content er til. Kører jeg 4K SDR eller 4K HDR på ATV så er skærmen helt sort.
Billedet er taget med 25 sek lukketid, så det ser meget værre ud på billedet end det er.
Vedhæftede filer
DV flimmer
(148.44 KiB) Downloadet 19 gange
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#293974 Det lyder stadig som “elevated blacks”. Skærmen rammer ikke komplet sort på Dolby Vision, hvilket var det problem vi også fremhævede i testen af C8. Tag et kig på anmeldelsen. Det er ikke banding, der er problemet, men banding er blot synlig på den nuance af grå, som skærmen viser når den forsøger at vise sort på DV. Du vil få samme banding hvis du forsøger at vise 1% grå i SDR 1 - det er en skavank ved alle OLED.

Men skærmen burde ikke lide af elevated blacks, da LG burde have fikset problemet. Har du rodet med indstillingerne i Dolby Vision? Man kan sagtens selv fremprovokere det, hvis man hiver i de forkerte håndtag.
Af Agentmads
#293975 Tak for svar. Har Noise Reduction, MPEG Noise Reduction og Motion Eye Care slået fra - udover TruMotion også er fra.. Resten burde der ikke været rykket ved. Ved ikke om det kan gøre noget?

Kan prøve at resette indstillinger til DV i aften når jeg kan få et helt mørkt rum igen.
Kører iøvrigt i Cinema Home (User)picture mode.

Hvis ikke reset af indstillinger virker, og tv’et er opdateret, er det så noget jeg skal reklamere over? (Bare lige inden jeg smider kassen ud)..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294010 Vi har aldrig ved selvsyn bekræftet at fejlen i DV er fikset, så jeg er lidt tilbageholdende med at sige, at det er en ny fejl.
Af Agentmads
#294022 Okay...har nu leget lidt med det - og det er sku lidt underligt. Her er hvad jeg har fundet ud af, mht. DV indhold afspillet via Netflix på ATV 4K:

Reset af DV indstillinger gjorde ingenting.

Havde læst på Reddit at nedjustering af Brightness kunne hjælpe. Gik fra 50 til 49, hvilket hjalp en del, striberne/støjen tog en del af, men kunne stadig ses hvis man gik tæt på skærmen - og støjen “løber”/bevæger sig stadig fra bund til top.

Satte Brightness til 48, nu er det helt væk!!

Har på samme måde som sidst taget et billede med 25 sek lukketid. Ved 48 Brightness er skærmen helt sort.

Finder jeg samme indhold på Netflix appen via webOS, og justerer Brightness op til omkring 61, så kommer støjen, som jeg også så på ATV 4K (næsten identisk). Ved 60 er støjen/lyset statisk - og ved 61 bevæger den sig. Den ser lidt anderledes ud for hver Brightness niveau man vælger.

Noget der bare er lidt underligt er at på ATV løber støjen ud i de sorte bjælker uden for indholdet - det gør den ikke hvis jeg afspiller via webOS Netflix appen. Her er bjælkerne helt sorte uanset Brightness.

Jeg prøver at summere det hele op, inkl. en række billeder, og sender det så til LG for at høre hvad de siger. Skal nok lige lave en opdatering her.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294023 Du knuser detaljerne i sort hvis du skruer for langt ned for brightness. Der er intet mærkeligt i at du kan få det til at gå væk ved at skrue på håndtaget, da problemet skyldes at Dolby Vision viser den helt sort farve for lyst ift hvad den burde. Når du skruer på brightness så sænker du forløbet mod sort, så tingene hurtigere bliver helt sort, hvilket godt nok hjælper på dit problem, men alle de øvrige skyggedetaljer bliver også meget mørkere.
Af Agentmads
#294038 Ja, jeg forstår hvad du mener. Og jeg kan også se at detaljer i sort forsvinder når jeg skruer ned, men på samme måde, så kommer der også flere jo mere jeg skruer op - så spørgsmålet er jo hvor balancen er....medmindre det kun er sortniveauet på DV-indhold, afspillet fra ATV 4K/HDMI, som er problemet.

Min tanke var, at Apple TV 4K måske håndterer DV-indhold på en anden måde end hvad tv'et gør, og altså skruer op for brightness (på Apple TV'et).

Altså, så at 50 Brightness på tv'et når der afspilles DV-indhold via ATV 4K ikke tilsvare 50 Brightness på tv, når der afspilles DV-indhold fra fx webOS. Men det fx betyder at 48 Brightness = 50 Brightness.

Aner ikke om det er tilfældet, for er ikke inde i det teknisk...overhovedet, men det ville give logisk mening.

Afventer i øvrigt svar fra LG.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294044 Vi har selv rapporteret om problemet tidligere. Se eksempelvis:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1516349569
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1525418321

men da vi ikke har haft andre LG OLED på bænken siden C8, så har vi ikke kunne verificere om problemet er løst.