Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#294045
Agentmads skrev:Min tanke var, at Apple TV 4K måske håndterer DV-indhold på en anden måde end hvad tv'et gør, og altså skruer op for brightness (på Apple TV'et).
Jeg tror at din DV profil på ATV er "kalibreret" eller indstillet ud fra nogle HDMI indstillinger på din ATV, og problemet med kalibrering er som jeg har oplevet det, at enheder sender signaler forskelligt og der er ofte nogle kontraster og parametre som bokse kan justere (jeg kender ikke ATV i detaljer), så når billede vises på TV, så kan det være 4:2:2 eller kontraster, eller måske noget "dynamisk" profil som ATV kan indstilles efter.
Dette resulterer så i at din Netflix i DV, ikke ligner en ATV i DV, også selvom DV lige præcis skulle sikre optimal præsentation, så er der nogle parametre som kan påvirke det visuelle og justeres på eksterne enheder.
Min SatBoks har UHD og HDR support, den kan indstille en masse på farver og gråtoner, så det gør kalibrering svært på sådan en boks. Min UHD afspiller kan sættes forskelligt og har også billede forbedringer man kan rykke på.
Intet gør kalibrering på tv lettere for nogen.
#294050
Som jeg skriver, så ville det give mening. Det er dog begrænset for hvad man kan justere selv på ATV, hvad de ting angår - men det må jo kører nogle standard-indstillinger ift. DV.....som så måske ikke er helt afstemt med LG's opsætning af DV?
#294052
Der er ingen indstillinger på ATV til justering af kontrast mv. Du kan stille chroma subsampling, men da indholdet fra eks. Netflix uanset hvad er 4:2:0, så hjælper det ikke at ændre den til noget andet.
#294113
Så har jeg hørt fra LG og de siger “selvfølgelig” at jeg er den eneste der har meldt det ind, efter opdateringen som skulle fixe det.
De foreslår at jeg kan skifte hdmi-kablet, eller nulstille tv’et. Men virker noget af det som realistiske løsninger udfra mine “symptomer”? Altså kan dårligt eller forstyrret hdmi-kabel hæve sortniveau på DV alene, mens HDR ser fint ud??
#294125
Tak for svar. Har lige bemærket noget besynderligt. Tvinger jeg HDR gennem ATV via Match Content funktionen slået fra, så får jeg alligevel lidt støj/raised blacks i de ydre dele af skærmen. Synes ikke jeg har set det tidligere...hmm... Det kommer dog ikke ved SDR.

Tilføjer lige: Kun ved Netflix DV-indhold, tvunget til HDR kan jeg se raised blacks. Tvinger jeg HDR og går på Youtube og finder en video med sort skærm, så er der ingen “støj” på HDR...billedet er helt sort, men støjen er tilbage hvis jeg tvinger DV via ATV. :s
#294127
Nulstilling gjorde ingenting. Har nu igen prøvet Netflix DV indhold, og her får jeg nu raised blacks. Ikke i de sorte bjælker uden for indholdet, som på ATV, men inde i indholdet er det det samme som på ATV
#294129
Det er et Dolby Vision problem, så at tvinge HDR DV vil give issues når indholdet har Dolby Vison information. Det har Youtube ikke. Jeg hører ikke noget mystisk i den opførsel TVet har, hvis det er raised black problematikken, som er i spild her.
#294132
Fik det vidst ikke forklaret ordentligt i mit seneste indlæg, men har også set raised blacks i DV-indhold fra Netflix-appen i webOS nu. Altså ikke kun fra ATV. Det er altså ikke kun via. HDMI problemet er.
#294148
Men så er der ikke tale om helt samme problem som I kommenterede på C8-anmeldelsen, vel? Var det ikke kun i forhold til HDMI kilder.

Igen - det er lidt sjovt synes jeg, at de sorte bjælker uden for indholdet har raised blacks på ATV men ikke på den native Netflix-app. Dog er raised black mere eller mindre det samme i selve indholdet, hvor skærmen lyser op, når den burde være helt sort.
#294150
Andre har rapporteret, at der var raised blacks via den indbyggede app også, hvilket jeg selv har konstateret på en C7 (ikke testet på en C8).

Grunden til, at bjælkerne har problemer via HDMI er, at ATV sender alt som DV, hvor det på TV'et er muligt at holde bjælkerne uden for, da app'en kan fortælle hvad der er hvad.
#294151
Okay, tak for svar - tænkte det samme omkring bjælkerne, men fedt at få det bekræftet.

Jeg er i øvrigt stadig i dialog med LG. Giver lige en melding når de kommer med et endeligt svar.