Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jacob.ott
#293453
Hej

Jeg har for nyligt anskaffet mit et nyt tv, Phillips 50PUs7303, dertil har jeg et apple tv 4K. Når jeg ser en købt film på apple tv’et, så er det egentlig helt ok, men ligeså snart jeg sætter en HD film på, på f.eks. Viaplay, så under de mørke scener pixelere de sorte genstande noget så forfærdeligt. Generelt er de mørke scener ikke særlig flotte udover de lyse genstande deri f.eks. Et hovede. De lyse scener fejler ikke noget.

Jeg har søgt en del herinde for at finde svar ligeledes har jeg forsøgt mig med google, men uden nævneværdig hjælp - derfor spørger jeg nu jer til råds.

Kan det være internet forbindelsen der er for ringe? Har lige kørt en Speedtest som målte 29 Mbps downloade og 4,75 Mbps uploade.

Tillægsspørgsmål: Jeg har stadigvæk mulighed for at returnere fjernsynet, hvilket jeg kraftigt overvejer. Er ikke den store tilhænger af Amblight, er klar over jeg kan slukke det, men læste i en anden tråd at et Samsung UE55NU7105 skulle være en noget bedre tv, hvad er jeres tanker herom?

På forhånd tak

Mvh.
Jacob
Brugeravatar
Af bbplayer
#293455
Hvis du forstår dig på bitrate, så er der der du finder problemet,og nok ikke på en 30/5Mbit forbindelse.

Lidt mere om aktuelle bitrater på streaming
viewtopic.php?f=25&t=42010

Og sidst,
Du får ikke bedre billede hvis bitrate er lav, når du køber nyt fjernsyn, så du skal nok hellere skifte hvis du ikke kan lide tv og dets billede / funktioner , prøv dog først en kvalitets film på Netflix eller sæt en UHD Bluray afspiller til og lær om fjernsynet er så dårligt eller du bare ser en film med lav bitrate.
Netflix er nok den som kommer tættest på.
Viaplay har vist UHD sports kanaler du også kan teste mener jeg, så får du vist fuld valuta for pengene og billede som du kan vurdere det på.
edit: Overså du har afspillet ATV film i god kvalitet, så du har vist allerede set hvad tv't kan, og erfaret viaplay streaming ikke er optimalt og det ikke er tv som fejler der.
Af jacob.ott
#293465
Godaften bbplayer

Først, tak for dit svar.

Det der ligger til overvejelse for at skifte tv’et ud, er at det egentlig hovedesageligt blev valgt grundet amblight, da jeg så nu har testet det og fundet ud af det ikke er noget for mig, så vil jeg hellere have det førnævnte Samsung, som dels har fået bedre anmeldelser men også i min optik ser bedre ud. Forskellen rent billede mæssigt er nok over mit niveau.

Jeg kendte, før du nævnte det, ikke noget til bitrate. Har nu læst lidt omkring det, og som jeg forstår det, så er det noget som udbyderen styrer, forstået på den måde, at det i princippet er ligegyldigt at om jeg har en 50/50 eller en 300/300 forbindelse, er det korrekt forstået? :)

Jeg syntes bare ikke jeg havde problemet på min gamle tv, som efterhånden er har 6-7 år på bagen ::l

Med hensyn til om det var en film med lav bitrate, så der hvor jeg opdagede det var ved “Churchill” filmen på Viaplay. Efterfølgende prøvede jeg et par andre film både på viaplay og Netflix, men med samme udfald.
Brugeravatar
Af bbplayer
#293467
Korrekt, du får ikke bedre bitrate med 50/50, bare MAX, undtaget dem som selvfølgelig i fremtiden kan levere UHD i højere bitrate :)

Måske er det stadig billede profilerne, jeg synes at huske, flatpanels har forklaret Philips smører lidt tykt på i billede profiler, og du skal ind og skrue lidt ned måske? Men anyways, har du valgt at skifte, så husk at du ikke nødvendigvis får disse problemer fjernet men billede profilerne på det nye tv er bedre, og så forsvinder de automatisk uden du justerer som måske også kunne opnås her :)
Men jo, personligt ville jeg ikke vælge Philips tv, men deres Hue / Ambilight (fast farve) er jeg hook på, huset er fyldt med lys men det har så intet med Philips tv som sådan at gøre.
Af jacob.ott
#293469
Super, så kom det da i det mindste på det rene :) Har søgt lidt efter om der var nogen steder, hvor de havde fundet den “perfekte” opskrift på billede profilen for netop denne model, men fandt Intet, så rodet selv lidt med det og vil kigge lidt dybere ind i det imorgen, både på nettet og ved selv at fumle lidt - det bliver alligevel først i weekenden jeg får det byttet :)

Jeg har selv HELE hytten fyldt med hue, og det var da også med i overvejelserne da jeg købte fjernsynet, men syntes ikke helt det har virket efter hensigten. På det gamle fjernsyn havde jeg en light-strip til at hænge bag på fjernsynet, det virkede bedre for mig - altså med konstant lys :)

Men igen, tusinde tak for svarene - det har været til stor hjælp :)
#293474
Jeg skriver lidt om hvad man bør skrue på i anmeldelsen af Philips’ OLED-model, og du kan genbruge de ting som omhandler justering af alle de features, som reelt ødelægger billedet i stedet for at forbedre det. Farvebalancen kan du naturligvis ikke genbruge fra anmeldelsen.
Af jacob.ott
#293481
Jeg forstår godt’nok ikke at de skal være så ringe ::l Det vil sige alle med et nyere fjernsyn har et billede der i større og mindre grad ser således ud på de sorte billeder ( se vedhæftet).
Vedhæftede filer
Billede af en mørk scene
Billede af en mørk scene
94C65425-C26B-4603-89D7-A616ED8AE1E6.jpeg (559.84 KiB) Vist 1836 gange
#293488
jacob.ott skrev:Jeg forstår godt’nok ikke at de skal være så ringe ::l Det vil sige alle med et nyere fjernsyn har et billede der i større og mindre grad ser således ud på de sorte billeder ( se vedhæftet).
Nej. Sådan ser tingene bestemt ikke ud normalt. Det kan dog stadig godt være kildematerialet.

Hvis det er komprimeret, så vil du typisk få plamager af ens farver klumpet sammen som det du ser og hvis TVet er dårlig til at vise sort, så vil du pludselig kunne se de artefakter som ellers burde være skjulte pga den mørke farve.