Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293404
Kære forum!

Jeg er den ulykkelige ejer af et Samsung JU7005 tv,der højest sandsynligt er blevet beskadiget til have fået en del forskellige pixelfejl efter at have stået uhensigtsmæssigt meget i sollys gennem den varme sommer...
Pixelfejlene, som fremgår af nyeste billede, 19-02-19, startede som en kort streg nede i højre hjørne, der nu er trukket helt op, og derefter er der kommet pletter på den øverste del (de har faktisk længe været synlige som sådan nogle 'usynlige' grønne spot der kunne anes når man stod op og kiggede ned på tv'et), hvorved dét oppe i venstre hjørne desværre bliver ved med at bløde lidt ned ad, så at sige.

Jeg kan se at plastikpanelet bagpå tv'et for oven også har løsnet sig, som gør at panelet ikke er spændt/skruet helt fast længere, men det kan ikke lade sig gøre at få skruet ordentligt til igen, muligvis fordi stykket er smeltet. Fejlene er alle synlige, når tv'et er slukket. Gammelt billede af fejlen(e) er vedhæftet: Pixelfejl 1

Har I nogle råd til om det kan betale sig at gøre noget ved det, og i så fald, hvad er det da man ville gøre? Kan man forvente, at fejlene forværres yderligere over tid?

Tusind tak for Jeres tid. 8-)
Vedhæftede filer
3-12-18
3-12-18
Pixelfejl 1 overblik 3-12-18.jpg (520.78 KiB) Vist 3085 gange
19-02-19
19-02-19
IMG_20190219_164125.jpg (316.18 KiB) Vist 3085 gange
#293487
For mig at se ligner det en kombination af fejl. Den lodrette streg plejer at være indikator på at noget styreelektronik laver bøvl. Plamagerne i toppen fremstår næsten som om, at skærmen er smeltet? Jeg tror godt, at fejlene kan blive forværret med tiden.

Jeg tror ikke, at det kan betale sig at få den repareret. Panelet udgør den overvejende del af omkostningerne og da bagsiden også er beskadiget, så bliver det formentlig dyrere end at købe en helt ny skærm. Priserne på 40-55" TV er også faldet markant siden JU7005 kom på markedet.
#293663
Rasmus Larsen skrev:For mig at se ligner det en kombination af fejl. Den lodrette streg plejer at være indikator på at noget styreelektronik laver bøvl. Plamagerne i toppen fremstår næsten som om, at skærmen er smeltet? Jeg tror godt, at fejlene kan blive forværret med tiden.

Jeg tror ikke, at det kan betale sig at få den repareret. Panelet udgør den overvejende del af omkostningerne og da bagsiden også er beskadiget, så bliver det formentlig dyrere end at købe en helt ny skærm. Priserne på 40-55" TV er også faldet markant siden JU7005 kom på markedet.
Tak for din feedback, Rasmus! Ja, det er også vores teori, at det må være fra at have stået i sollys for længe, desværre.

Kan du uddybe problematikken med styreelektronik?

På forhånd tak.
#293683
Både slør i toppen samt stregen ned igennem skyldes sollyset, og er et defekt panel. Hvis den har stået så i så kraftig lys at bagbeklædningen krøller, så har den godt nok været varm. Er du sikker på at den ikke har lagt ovenpå brændeovnen i stedet? ;-)

Det kan ikke betale sig at ovre ret mange penge på den - og i bund og i grund er nok nok billigere at købe nyt end at få panelet skiftet.
#293871
HrJensen1 skrev:Både slør i toppen samt stregen ned igennem skyldes sollyset, og er et defekt panel. Hvis den har stået så i så kraftig lys at bagbeklædningen krøller, så har den godt nok været varm. Er du sikker på at den ikke har lagt ovenpå brændeovnen i stedet? ;-)

Det kan ikke betale sig at ovre ret mange penge på den - og i bund og i grund er nok nok billigere at købe nyt end at få panelet skiftet.
Ja, Prøv evt et andet mærke hvis du er utilfreds.