Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#293213
Hej.

Jeg går med tanker omkring at købe nyt fjernsyn. Jeg har altid haft Samsung fjernsyn, idag har jeg et UE55F8005, som jeg har haft et ca. 5 år og som jeg har været rigtig glad for. Jeg kunne dog godt tænke mig en større skærm. Derfor har jeg kigget på disse to modeller:

Samsung 65" Q8DN
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

Til 17.000kr

Eller

Samsung 75" NU8005

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

Til 12.000kr

Jeg har svært ved at gennemskue forskellen på skærmene udover det dyre selvfølgelig har QLED. Det billige tiltaler mig dog meget da jeg sparer 5.000kr og samtidig får en skærm der er 10" større. Jeg er ikke den store feinschmecker hvad angår vurdering af billedkvalitet, sortkvalitet, farveintensitet etc. Jeg er egentlig godt tilfreds med billedet på mit F8005.
Så hvis I kunne hjælpe mig med fordele og ulemper ved de to ovenstående skærme ville jeg blive glad:).

På forhånd tak.
Af Beckham
#293214
Hvis du gerne vil ned i pris, så kig evt. på Sony XF9005 i 65". Kan fåes til 10k. Og lige nu er 75" på bud til 17k. Ikke et Samsung i know, men et af årets value for money tv. Se evt. testen her på sitet.
Senest rettet af Beckham 16. feb 2019, 10:52, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bbplayer
#293216
PeterD? Har du fået ny profil?
Manden skriver han vil have Samsung, og så skal der blandes noget andet ind i det, det er da en rigtig PeterD finte du får lavet der, og det er man ikke populær for at lave.

Trådstarter,
hvis du har set og oplevet dem, og ikke kan se den store forskel, så skal du holde dig til den billigere Samsung, og gå efter den. Er du ikke nørdet eller går efter kalibrering, og kan se sport ikke er helt i top på den skærm du vælger, selvom mange ikke ser problemet, så køb og spar.
Kan du finde dem hos elgiganten og lave et prismatch, så får du yderligere 30 dages prøvetid oveni, det er måske værd at tage med.
Af Grandahl
#293218
Q8DN er det bedste af de to, en af Samsumgs topmodellerne i år, det er bagbelyst og kan derfor give et ok HDR billede også.. Den står dog pt dyr med den pris du viser.. Vil formode den på tilbud vil komme ned i en 10-13000 kr.

Hvis du gerne vil have et endnu større tv og har pladsen, er den NU8005 et rigtig godt tilbud i den størrelse, det kunne være en rigtig god mulighed. Det er også et glimrende tv.
Af Beckham
#293228
bbplayer skrev:PeterD? Har du fået ny profil?
Manden skriver han vil have Samsung, og så skal der blandes noget andet ind i det, det er da en rigtig PeterD finte du får lavet der, og det er man ikke populær for at lave.
Jeg har intet med PeterD at gøre. Og hvor skriver trådstarter henne at han absolut ikke vil høre om noget andet end Samsung? Må jeg så heller ikke skrive at han burde overveje OLED i den prisklasse? Vi skulle vel gerne råde\oplyse folk så godt som muligt herinde.
Brugeravatar
Af bbplayer
#293230
Det må vi huske næste gang PeterD får en sviner, for at anbefale noget helt andet i en tråd som ikke handler om hans foretrukne, fair er fair.

Måske skulle man som udgangspunkt sige, at når manden taler Samsung og IKKE spørger til andre modeller, så holder man sin kæft og ikke begynder at trække sine foretrukne ind i en samtale hvor manden ikke har spurgt. Så kan du jo begynde at tale OLED , plasma og cykler, hvis det ikke er at gå helt OT.
Af Beckham
#293231
Må erklære mig uenig. Det vil være det samme hvis en person i et bilforum kiggede på en Kia og Mercedes så lige havde taget 50% af deres modeller så de kostede det samme som Kia.....så tror jeg også gerne denne person ville høre om det. Trådstarter er jo heldigvis ikke tvunget til at tage imod rådene som kommer. Hvis jeg oprettede en tråd herinde om et specifikt mærke, så ville jeg da rigtig gerne høre hvis der fandtes bedre alternativer, som jeg måske havde overset...

Men lad os lukke den her......vi bliver nok ikke enige alligevel.
Brugeravatar
Af bbplayer
#293233
Hvis jeg kiggede på ny mercedes og nogen foreslog en Kia, så ville jeg sgu blive fornærmet der. :)

Trådstarter har vist fået nok OT der, og trådstarter sprang ikke ud i et eventyr og valgte noget helt andet (endnu), eller vendt tilbage med respons, så lad trådstarter afgøre om det var spændende, hvis du synes.
#293234
bbplayer, du er helt galt afmarcheret!
Ideen med at gå på et åbent forum, er vel netop at få nogle indspark, man ikke selv har overvejet, og der står absolut ingen steder som krav, at der skal stå Samsung på skærmen.

Samsung er ikke bedre kvalitet end andre mærker, så den med Mercedes vs. Kia holder ikke!

Samsung 65" Q8DN er et fint TV, men prisen er ganske enkelt ikke konkurrencedygtig med tilsvarende modeller i andre mærker.

Samsung 75" NU8005 er et udmærket TV, og i denne størrelse er det til en rigtig god pris, man skal blot være opmærksom på, det er kantbelyst uden zonestyring, så hvis man søger et TV, der kan vise HDR fornuftigt, med de øgede krav til lysstyring, kontrast og lysstyrke, så er det nok ikke denne model, man skal kigge på...

Jeg vil vurdere det sådan: Er HDR-gengivelse en prioritet, så er Sony 65XF9005 en topkandidat, er størrelsen den vigtigste faktor, er Samsung 75" NU8005 nok en af de bedste kandidater, hvis prisen er vigtig...

Da du alligevel kigger på TV til 17.000 kr, kan Sony 75XF9005 faktisk også fås til denne pris, så det er også en mulighed, hvis man går efter en 75"...
Brugeravatar
Af bbplayer
#293244
Supergris skrev:bbplayer, du er helt galt afmarcheret!
Ideen med at gå på et åbent forum, er vel netop at få nogle indspark, man ikke selv har overvejet, og der står absolut ingen steder som krav, at der skal stå Samsung på skærmen.
Helt sikkert ,
Det er bare tilfældet at trådstarter peger på 2 skærme, og nu kommer disse malplacerede kommentarer så, som ikke matcher de 2 skærme, og søger man her på forum, er der ikke tendens til folk opfører sig sådan uden at de normalt får en næse for at kommentere udenom.
Torben Rasmussen skrev:Hvem snakker i øvrigt om Sony? Var valget ikke mellem to foruddefinerede modeller?
Det ser ud til at andre også kan finde på at holde fast i man ikke begynder at tale andre fabrikanter, prøv selv og søg, der er andre gode qoutes derude.
#293246
Da NU8005 er sidebelyst, så vil du nok have en større risiko for i homogen belysning, hvilket ydermere sandsynligøres af den ret store skærm. Vær OBS på, at du ikke kan slå den dynamiske belysning 100% fra på Samsungs TV, hvilket vil give dig nogle ændringer i lysstyrke når scenerne skifter mellem mørk og lys. Det vil også i en vis udstrækning gælde når undertrkster vises. Her vil Q8DN være langt stærkere, da den har zonestyring af lyset.
Af George1
#293248
Er denne gang fuldstændig enig med bbplayer, hold tråden, ellers kan det nemt blive uoverskueligt for trådstarter.
Det er jo set før en tråd løber helt totalt af sporet, og egentlig ender med noget helt andet end det der blev spurgt om.