Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Emil H
#292202
For at gøre en lang historie kort.
Mig og konen var en tur i power i går for at se på nyt tv.
Det omhandlende tv er et lg 65SK8100PLAAEN til 13k
Sælger kunne ikke give rabat på tv hvis vi ikke valgte noget ekstra til, så en kalibrering til 1500,- fik den samlede pris ned på 10100,-
et vægbeslag til 1000,- fik den yderligere ned på 9500,-
Mit spørgsmål går så på hvad er tv´ets reelle pris? eller generelt på nye skærme.
det er jo ikke logisk at få noget med gratis plus at du får rabat på tv.
de folk der går ind og køber til prisen bliver da godt nok snydt.
Brugeravatar
Af Pataya
#292207
Jeg kan anbefale at kigge lidt på Pricerunners prishistorik for den givne skærm du er interesseret i. Ifølge dem havde Power.dk skærmen til 7777 i slutningen af december.

I Jeres prisleje havde jeg personligt kigget efter nogle helt andre skærme, men det er jo en anden debat.
Af henrik.yde
#292209
Undskyld, ikke for at forvirre dig eller "crashe" dit evt. køb. Bare et velment råd. Hold dig væk fra den LG skærm, køb i stedet denne her Sony 65XF9005 til 9995,-. Det er et langt bedre køb. Spar ligeledes kalibreringen, og brug indstillingerne her fra testen på Flatpanels.

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1519274484
Af Emil H
#292213
2# og 3# bare fyr løs med alternativer og gerne en begrundelse.
Vi så kun på lg baseret på tidligere erfaringer. Ift hvad vi har haft har lg en meget lav fejl procent.
Vi burger smart funktionerne meget og vi synes at det fungere bedst på lg.
Vi havde enligt kik på det billigeste 65" til 5k men vi synes at det var for mørk med dårlige farver.
3# du skriver spar kalibrering men hvis de gør det gratis + skærmen bliver billigere kan det vel ikke svare sig.
De ville slet ikke forhanlde pris på skærmen hvis vi ikke købte noget ekstra med.
Af Emil H
#292215
Hvis jeg er lidt for naiv ift forhandlig så sig det endelig og gerne lidt råd til at for handle en ordenlig pris.
Af henrik.yde
#292223
Tror ikke at prisen er til forhandling. Køb TVet mens du kan, og brug Flatpanels kalibrering?
Af LBC
#292228
Som Henrik skriver. Du må ALDRIG overveje at give den samme pris for et LG 65SK8100, over et Sony 65XF9005.

Argumentet? Argumentet er, at hvis man ser bort fra den lille fordel, som LG modellen har i visningen af de helt korrekte farver fra en skæv betragtningsvinkel, så er Sony modellen bare et langt bedre tvb på stort set alle andre punkter. Kontrastmæssigt er det som dag og nat.

Så vil der være dem der køber en given tv model over en anden bedre pga. smart tv'ets operativ system (om jeg begriber, at man bevidst vælger det dårligste tv pga. dette) og der kan man måske argumentere for, at LG har en lille edge. Jeg mener det ikke personligt, jeg er ikke specielt glad for webOS.

Ligeledes kan man argumentere for at LG's design er lidt mere elegant, men igen kunne det aldrig falde mig ind, at købe det teknisk dårligste tv pga. dette.

Hvis du har 10k til et 65" tv, så gør dig selv for guds skyld den den tjeneste, at købe 65XF9005 i stedet, det er bare så meget bedre et køb.
Af Gromit
#292229
De vejledende udsalgspriser for fladskærme er nogenlunde 400% højere end kostprisen - hvor det hele handler om den ønskede dækningsgrad - hvilket kan være sindssygt kompliceret i det store forretningsmæssig billede, hvis man er en stor butikskæde og hvor den enkelte vare hurtigt forældes.

400% "mark-up" er som minimum udgangspunktet og groft sagt "tommelfingerreglen" for al detail salg.

Ofte er procentandelen 600% eller endnu højere - alt efter antallet af den konkrete indkøbte vare, som butikken har forhandlet sig frem til at aftage.

Det vil sige, at en fladskærm som bliver solgt til 30.000 koster butikker som Elgiganten og Power maksimalt Kr. 5000,- til 6000,- i indkøb.
Senest rettet af Gromit 30. jan 2019, 18:19, rettet i alt 2 gange.
Af Emil H
#292231
Gromit#
Mange tak det var jo også der tråden startede.
Jeg tvivler ikke på at sony skærmen er god til pengene men budgettet ligget nærmere de 7000,- måske 8000 hvis konen bliver overtalt.
Kan i anbefale noget der?
Eller er det for lille et beløb ift skærm størrelse (stadig 65")
Af Emil H
#292234
Jeg glemte lige at skrive at det er efter forhandling ø
En vejledende udsalgspris på 10-13k alt efter hvor meget de er til at handle med.

Btw er plasma skærme helt uddøde?
Af Turbo
#292243
Torben Rasmussen skrev:Yes, de kunne ikke rykke til 4K HDR, så de måtte udgå.
Hmm, ikke helt rigtigt - det var EU og strøm forbruget på plasma, der satte en stoppe for dem, desværre.
Hvis man ville, er jeg ret sikker på at man godt kunne lave/udvikle 4k HDR plasma. Men når man ikke må sælge dem i EU, er der ikke meget idé i at lave/udvikle dem.