Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292279
Turbo skrev:
Torben Rasmussen skrev:Yes, de kunne ikke rykke til 4K HDR, så de måtte udgå.
Hmm, ikke helt rigtigt - det var EU og strøm forbruget på plasma, der satte en stoppe for dem, desværre.
Hvis man ville, er jeg ret sikker på at man godt kunne lave/udvikle 4k HDR plasma. Men når man ikke må sælge dem i EU, er der ikke meget idé i at lave/udvikle dem.
Nu skal det ikke handle om årsagen til plasmas død, men det er ikke energiforbruget, som får skylden i litteraturen. Det er én faktor, men rykket mod 4K (HDR fandtes ikke dengang), produktionsprisen på LCD vs plasma, manglen på lysstyrke (især i relation til hvordan de tog sig ud i butikken), deres bulkiness, og for Samsungs vedkommende ironisk nok satset på buede skærme, angives som de primære årsager til at det ikke var rentabelt at forsøge at udvikle videre på plasma.
Af Emil H
#292283
Igen jeg tvivler ikke på at det er et godt køb det xf90, men budgettet rækker ikke.
Vi er ikke på udkik efter noget high end blot det bedste tv til prisen når det nu skal være 65" eller mest for pengene.
Umiddelbart tror jeg at valget falder på et lg 65sk7900 til 6799,-
Af 82Niko
#292293
George1 skrev:Hvis du vil have det bedste tv til pengene, er dette tv nævnt mange gange på dette site samsung 65"
NU 7105 til under kr 6000
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ?scid=SEM6
Det var nede i 5555,- for et par uger siden. . men tror ikke det bliver billigere. . Har selv kigget på det, da det generelt performer godt i forskellige test, er fx anbefalet i lyd og billed 2018 ;-)

Eller har jeg også set nogen anbefale det her : https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... tv-65dp660
Af Emil H
#292298
Jeg takker mange gange for jeres hjælp og tid.
Det skal kun bruges til tv og film intet gaming eller andet.
Er der en venlig sjæl der kan skrive hvilke specs jeg skal se efter som fx panel type og hz.
Så vil jeg selv forsøge at se lidt rundt med udgangspunkt i jeres forslag.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292304
Det afhænger jo af dit behov.

For paneltyperne, så giver VA-panelerne et bedre sortniveau, men dårligere betragtningsvinkler, hvor det for IPS er omvendt.

Frekvensen kan du ikke direkte koble til panelets frekvens, da hver enkelt producent pynter på tallene på hver sin måde. Det er den rå opdatering af panelet, som man er ude efter, men den opgives ikke nogen steder. Der er du nødt til at tjekke med eksempelvis displayspecifications.com. I dit prisleje, så vil du dog næppe få noget, som kører med en panelfrekvens højere end 50 Hz, hvilket nævnte Samsung også gør.
Af Supergris
#292312
Du behøver ikke gå så meget op i specs., så længe du er klar over den væsentlige forskel mellem panel-typerne, som Torben forklarer det.
Hvis du sidder ligefor vil et VA-panel være det, hvor du får det klart bedste sortniveau og kontrast, så det er det, jeg vil forslå dig at gå efter, især, hvis du er filmelsker og foretrækker at sidde i halvmørke, når det er filmaften.
De fleste, der ikke kender så meget til TV, spørger stadig typisk efter Hz, som er et levn fra gamle dage, da der fandtes billedrørs-TV, hvor Philips og Sony introducerede 100 Hz på deres topmodeller, der gjorde, billedet stod mere roligt, da det opdaterede (blinkede) dobbelt så hurtigt som lysnettet.
En fladskærm opdaterer ikke billedet på samme måde som et billedrørs-TV, og følger ikke lysnettets frekvens.
De fleste fladskærme er i stand til at skifte opdateringshastighed og dermed tilpasse sig den hastighed, kilden bliver gengivet med.
Der er heller ikke længere de samme problemer, hvor et NTSC-TV ikke fungerer i PAL-land og omvendt.

De fleste basis-TV har i dag et panel med en opdateringshastighed på 60 Hz, hvor de bedre modeller kan køre med 120 Hz, som gør, der er bedre chance for at undgå judder (hakken i billedet) ved afpilning af film fra f.eks Netflix (hvis afspilleren understøtter det, og er indstillet korrekt) eller fra Blu-ray, da film som regel er optaget med 24 billeder pr. sekund, og det giver 120, hvis man ganger det med 5, hvorimod TV med 60 Hz benytter sig af en teknik, der bliver kaldt "pull down", for at tilpasse sig den hastighed film er optaget i.
Alt over 60/120 Hz er såkaldt motionflow, der har til formål at udglatte billedet, ved kunstigt at indsætte ekstra billeder, men til gengæld kan der opstå uønskede artefakter, og den såkaldte "soap opera-effekt mange filmentusiaster ikke bryder sig om...

Hvis du vil have et TV, der kan behandle HDR fornuftigt, er IPS-paneler ikke at anbefale, da de aldrig vil kunne opnå den kontrast, der er nødvendig, til gengæld kræver det også en del lysstyrke, så de fleste entry-modeller har alligevel ikke hardwaren til at opfylde kravene til HDR, så i stedet for en forbedring i billedet, kan der være tale om en nedgang i billedkvalitet.
Sony XF9005 er den skærm, der konsekvent bliver anbefalet, hvis man vil være sikker på, at kunne udnytte HDR, da den samtidig med relativt høj lysstyrke, har bagbelysning med zonestyring...

Med hensyn til specs. kigger mange på bagbelysningen, hvor de fleste topskærme bruger bagbelysning, der giver bedre mulighed for en mere lysstærk og jævn fordeling af lyset, mens de billigere modeller bruger kantbelysning, der giver mulighed for en betydeligt tyndere skærm...