Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TSchneider
#300374
OleJohnsen skrev:Jeg har netop været igennem LG's support og min indboforsikring. Mit LG Oled B6 55" er ramt af burn-in som ødelægger billedoplevelse. Hvidt bliver grønt/blåt og gult bliver meget mørke grønt. LG dækker ikke da det er udenfor garantien (købt 2016) og elektronikforsikring (tilkøb til indbo) dækker ikke da det er burnin og ikke pixelfejl... Skærmen har været anvendt til blandet tv, netflix mv. herunder News. Jeg mistænker at det er News eller undertekster der er balladen.

Så mit råd vil (desværre) være, lad være med at købe LG OLED da teknologien fortsat ikke er moden. LG står ikke ved deres produkter efter garantiens udløb. Til en pris på 16.000 kr. er det stærkt utilfredsstillende.
Jeg er 100% enig. Har netop været igennem samme proces med mit E65 fra 2016. Markant burn-in, anmeldt en måned efter garanti. Ingen support fra LG. Indboforsikring dækker ikke selv med udvidet elektronikdækning (hvilket tyder på dette rent forsikringsmæssigt ville være en underskudsforretning).

Reperatør/servicepartner kørt 72 timers ‘vaskeprogram’ uden resultat. (Bemærk at jeg selv har kørt vaskeprogram regelmæssigt og det har ikke hjulpet).

Min anbefaling er at OLED ikke er moden til almindeligt fjernsynskiggeri hos den gennemsnitlige forbruger, men udelukkende til entusiaster som stramt styrer hvilke typer billeder/film der vises og tilsikrer at f.eks børn ikke ser et par timers Dinsey XD eller Nickelodeon om dagen.

(Den gennemsnitlige forbruger bør i øvrigt slet ikke forholde sig til kilden men blot kunne se almindeligt fjernsyn - men det er en anden diskussion).
Senest rettet af TSchneider 31. jul 2019, 11:50, rettet i alt 1 gang.
Af bphhm
#300379
Jeg kan ikke være mere enig og har helt samme oplevelse dog har jeg ikke prøvet indbo forsikringen da jeg var ret sikker på det ikke er en "pludseligt opstået skade". Men de kunne jo være man tabte det når det skal ned ad væggen for at blive erstattet af et non OLED :-)

Har i fået et tilbud på hvad udbedring ville koste?

Fik selv en reparations pris på absurde 15.000 kr.
Brugeravatar
Af bbplayer
#300384
At begå snyd med forsikring fordi man selv føler sig snydt, det er nok ikke den rigtige vej, så har man vist selv en rigtig dårlig moral omkring dette, så er man da ikke bedre end LG, som i det mindste hjælper folk.

Hvad man burde gøre, hvis man er så overbevist om LG snyder kunder og misleder kunder i deres manual
til tv, og dette er et LG ansvar og fejlen er der fra dagen man køber. Skal man så ikke gå fælles gang og trække dem ind i et civilt søgsmål? Er i nok, så kan i nok få fri process, da erstatningen så kommer højere op når i er flere fælles om det. Sammen står i stærkere. Problemet er nok hvordan i vil flytte bevisbyrden til LG, og forklare jeres tv mønster. Det vigtigste her, er nok at påpege at LG OLED ikke holder over 2 år uden synlig skader derfra og fremad, som er målet, hvis i er nok. Så må jeres brug af tv være uden betydning for denne skade som ikke skulle kunne ske.
For dem som køber nyt, kan man jo samlet spørge forbrugerombudsmanden, og der kan være en sag i dette i reklamationsperioden, når man ser på alle tidligere modeller som efter reklamationsperiode fejler? Problemet er så om LG Serie 6 og 9 er produceret forskelligt og teknologi forbedret, så vindes den sag nok ikke men kan genåbnes 2 år efter Serie 9 er ude af markedet hvis det viser sig at være uændret.
Er dog i tvivl om LG kan argumentere de har forbedret paneler, det vil jo være en anerkendelse af problemet :)
Senest rettet af bbplayer 31. jul 2019, 12:13, rettet i alt 1 gang.
Af TSchneider
#300385
bbplayer skrev:At begå snyd med forsikring fordi man selv føler sig snydt, det er nok ikke den rigtige vej, så har man vist selv en rigtig dårlig moral omkring dette, så er man da ikke bedre end LG, som i det mindste hjælper folk.

Hvad man burde gøre, hvis man er så overbevist om LG snyder kunder og misleder kunder i deres manual
til tv, og dette er et LG ansvar og fejlen er der fra dagen man køber. Skal man så ikke gå fælles gang og trække dem ind i et civilt søgsmål? Er i nok, så kan i nok få fri process, da erstatningen så kommer højere op når i er flere fælles om det. Sammen står i stærkere. Problemet er nok hvordan i vil flytte bevisbyrden til LG, og forklare jeres tv mønster. Det vigtigste her, er nok at påpege at LG OLED ikke holder over 2 år uden synlig skader derfra og fremad, som er målet, hvis i er nok. Så må jeres brug af tv være uden betydning for denne skade som ikke skulle kunne ske.
For dem som køber nyt, kan man jo samlet spørge forbrugerombudsmanden, og der kan være en sag i dette i reklamationsperioden, når man ser på alle tidligere modeller som efter reklamationsperiode fejler? Problemet er så om LG B6 og B9 er produceret forskelligt og teknologi forbedret, så vindes den sag nok ikke men kan genåbnes 2 år efter B9 er ude af markedet hvis det viser sig at være uændret.
Er dog i tvivl om LG kan argumentere de har forbedret paneler, det vil jo være en anerkendelse af problemet :)
Enig. Forsikringsmanipulation er en forbrydelse. Slut. Jeg tror kommentaren var sagt i spøg.

Tilbage til emnet: Dette gælder ikke blot B og C klassen men også E (mit TV - se ovenfor). Som nævnt mener jeg ikke at OLED egner sig til almindeligt fjernsyns-kiggeri og de alenlange advarsler i manualen er rigtigt svære for den gennemsnitlige forbruger at forholde sig til.
Brugeravatar
Af bbplayer
#300387
Indlæg opdateret, min hensigt var ikke så specifik men et eksempel :) Jeg ved godt alle OLED kan være ramt, og på kryds af producenter, da de alle har samme panel producent (endnu).
Af bphhm
#300390
Rolig nu, var blot en dårlig joke om at tabe TV'et ?.

Men som jeg lige har skrevet i en anden tråd om Burn in så advarer alle OLED TV leverandører (undtaget B&O) om Burn in og Panasonic har endda mandhjerte nok til at skrive det ikke dækkes af garantien.

Så for mig er dette et generelt teknologi specifikt problem og skal man gøre noget ved det kræver det et overblik over hvor stort det er. Her har kun leverandørerne nok statistik.
Af bphhm
#300392
Iøvrigt efter at have læst de ansvarfraskrivelser (som jeg kalder det) i brugermanualerne er der ikke noget at komme efter rent juridisk og forbruger beskyttelses mæssigt andet end hvad TSchneider er inde på omkring rimelig forbruger adfærd.

Men det var da en spændende tanke at have en advokat med teknisk speciale til at vurdere situationen.
Af HrJensen1
#300419
bphhm skrev:Iøvrigt efter at have læst de ansvarfraskrivelser (som jeg kalder det) i brugermanualerne er der ikke noget at komme efter rent juridisk og forbruger beskyttelses mæssigt andet end hvad TSchneider er inde på omkring rimelig forbruger adfærd.

Men det var da en spændende tanke at have en advokat med teknisk speciale til at vurdere situationen.
Men hvordan vil du bevise i en eventuel retsag, at du ikke har set TV2 News i 5 timer hver dag, i 2 år, og nu kan du læse Breaking News uanset hvilken kanal du ser...? Har man Burn-In, så har den stået for længe på det samme billede - og det har producenten skrevet at den ikke må ;)
Af George1
#300430
Man burde da kunne købe en tillægsforsikring mod burn in men forsikringselskaberne må jo vurdere at det er et dyrt og vedblivende problem.
Af bphhm
#300442
HrJensen1 skrev: Men hvordan vil du bevise i en eventuel retsag, at du ikke har set TV2 News i 5 timer hver dag, i 2 år, og nu kan du læse Breaking News uanset hvilken kanal du ser...? Har man Burn-In, så har den stået for længe på det samme billede - og det har producenten skrevet at den ikke må ;)
Det kan man ikke, men det springende punkt er hvad der er rimeligt at forlange som generel forbruger adfærd, og hvad man med rimelighed kan forvente af ny introduceret teknologi til massemarkedet fra en international multimilliard teknologi koncern.

De kunne jo blot have testet lidt længere f.eks. i stil med hvad Rtings gør og så implementere tekniske krumspring til at undgå/minimere påvirkning af stillestående felter i billedet.

Noget har de jo gjort selv i mit B6 og så har de ment at nu er det klart til markedet. Men for en sikkerheds skyld skriver vi lige tre linjer i manualen efter 5 sider med safety instructions for at være fri for ansvar. De tre linjer fra manualen er her:

"Displaying a still image for a prolonged period of time may cause image sticking. Avoid displaying a fixed image on the TV screen for a long period of time."