Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#291189
Jeg er nu den uheldige ejer af et premium OLED TV fra LG med markant burn-in.

Synderen er børnekanal logoer, som Disney XD og Nickelodeon. Sønnike ser måske et par timer om dagen på stue-tv’et og det har så åbenbart betydet at fjernsynet nu viser markant burn-in fra specielt Nickelodeons orange logo. Der er nu forbud mod at sende kanaler med faste gule logoer, men skaden er sket.

Lidt baggrund:

Da jeg første gang oplevede svag tendens til burn-in, kørte jeg LG’s indbyggede ‘vaskeprogram’, hvilket tilsyneladende hjalp lidt. Herefter blev knægten nøje pålagt ikke at se de kanaler i en periode og derefter max en times tid om dagen.

Jeg kører så vaskeprogram en gang om måneden, men samtidig sætter jeg også brightness etc. ned for at formindske chancen for yderligere issues.

Men ret pludseligt står Nickelodeon logoet meget markant frem og brug af renseprogram har ingen effekt overhovedet.

Jeg er nu fanget af et burn-issue der effektivt viser sig som overlay på baggrunden 90% af tiden.

Tråde på andre fora som f.eks AVS viser jeg ikke er alene:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... -oled.html

Jeg synes det er vigtigt at vide at OLED (ihvertfald min E6 fra 2016) har vist sig at være en meget modtagelig kandidat for burn-in.
#291192
Med to timers brug af samme kanal hver dag, så forestiller jeg mig, at det er noget i stil med 30-50% af TVets tændte timer, som har disse statiske logoer? Det er kun de tændte timer, som tæller i denne sammenhæng, så det lyder bestemt ikke ulogisk, at det skulle give problemer.
#291196
Det er godt nok sørgeligt at disse kanal-logoer, skal være så kraftige, at de udgør et problem for OLED panelerne. :(

Og sørgeligt at man ved indkøb af et moderne TV nu er tvunget til meget nøje at tage i betragtning hvad man rent faktisk ser på sit TV. Ser man en del fra kanalerne med kraftigt logo, så ser det ud til at OLED er no-go.

Jeg er rigtig glad for mit Sony A1, og forventer ikke udfordringer med logo-burnin af den simple grund at der stort set ikke bliver set udsendelser med kanallogo på det.

Hvorimod vores XE9005 næsten ikke viser andet (hænger i vores alrum). Var ellers på et tidspunkt lidt ked af ikke at have købt et OLED hertil også pga betragtningsvinklen. Men set i bakspejlet har det jo åbenbart vist sig at være det rigtige valg.
#291198
Jeg er meget enig, Vailant. Som ganske almindelig forbruger forekommer det mig kritisabelt at man skal tilrettelægge sine udsendelser efter om der er kanal-logo eller ej. Jeg har i øvrigt fejlmeldt TV til både Power og LG da jeg finder at et TV i den prisklasse ikke burde være defekt efter 2 år.
#291199
Havde selv overvejet oled, men det lyder ikke godt, jeg ser tv2 News 4 timer om dagen deres logo er delt med en fed rød streg, vil ikke ofre kr 20000 på en oled, for derefter at have en fed rød streg øverst til venstre på skærmen. Vil det være et problem også på 2019 paneler ????
#291201
George1 skrev:Havde selv overvejet oled, men det lyder ikke godt, jeg ser tv2 News 4 timer om dagen deres logo er delt med en fed rød streg, vil ikke ofre kr 20000 på en oled, for derefter at have en fed rød streg øverst til venstre på skærmen. Vil det være et problem også på 2019 paneler ????
Med det forbrugsmønster skal du holde dig langt væk fra OLED.
Ja, jeg er 99% sikker på at det vil være et problem på 19 modellerne. Jeg ville under ingen omstændigheder vælge OLED hvis jeg så TV2 News 4 timer om dagen.
#291202
Hvis jeg havde den information omkring burn-in på OLED TV på tidspunktet, hvor jeg på Black Friday købte et 65" LG C8, så var det aldrig blevet købt. I stedet var Samsungs topmodel kommet op at hænge på væggen. Vi passer tit børnebørn, der bruger en del af deres tid på at kigge børnekanaler, men nu skal vi måske til at vurdere, hvor lang tid, der kan ses TV på den enkelte kanal, før kanalskift.

Det må efterhånden være dyrt i garantisager for blandt andet LG, at udskifte paneler med burn-in.
Jeg går ud fra, at LG/forhandleren er omfattet af 2 års reklamationsret, og at burn-in er omfattet af garantien.
Er der nogen i forum, der har kendskab til, hvor meget burn-in, der skal til, før panelet udskiftes?
#291208
George1 skrev:I efteråret var det ikke tilladt at komme med negative ytringer ang. Oled.
Rart med en mere nuanceret debat nu.
Der er vist ikke noget nyt her? :)

Netop et meget ensidigt forbrug med statiske elementer i timevis er der altid blevet advaret mod. TV2 news 4 timer om dagen er ekstremt.

Husk altid at lade OLED være med strøm, da det kører et pixel-rens program i standby.

Der er intet nyt og jeg ville købe OLED igen!
#291210
I efteråret blev der sagt ved normalt brug ingen problemer tror næppe jeg er den eneste der opfatter 2 til 4 timers kig på samme kanal som normalt forbrug.
Er ikke nørd men følger dagligt godt med på dette fede site og som skrevet før synes jeg debatten er blevet
bedre og mere informativ.

JSN skriver
Hvis jeg havde den information omkring burn-in på OLED TV på tidspunktet, hvor jeg på Black Friday købte et 65" LG C8, så var det aldrig blevet købt.
#291211
jeg gentager gerne at 4 timers dagligt forbrug af TV2 News med breaking news banner kørende i bunden er en god metode til fremprovokere burn in!!

Don´t do it. Køb en billig LCD, til news er det optimalt.

OLED er velegnet til film, serier og spil med HDR. Kort sagt entusiastens valg.

Se i øvrigt Torbens post længere oppe i tråden, intet nyt. Der er ingen grund til at piske den sædvanlige debat op, og der er ikke noget at frygte ved normalt brug!
#291214
Pede8000 skrev:jeg gentager gerne at 4 timers dagligt forbrug af TV2 News med breaking news banner kørende i bunden er en god metode til fremprovokere burn in!!

Don´t do it. Køb en billig LCD, til news er det optimalt.
Nu ønsker jeg en super billed kvalitet både til News og film så en billig lcd er ikke lige mig :D

OLED er velegnet til film, serier og spil med HDR. Kort sagt entusiastens valg.

Se i øvrigt Torbens post længere oppe i tråden, intet nyt. Der er ingen grund til at piske den sædvanlige debat op, og der er ikke noget at frygte ved normalt brug!
#291215
Jeg har så den stikmodsatte holdning jeg syntes LG’s support er til at lukke op og skide i.

Jeg købte et LG c7 65” OLED TV hvor efter noget tid fandt jeg ud af at næsten halvdelen af skærmen er meget mørkere en den anden halvdel, man kan tydeligt se det både hvis jeg spiller et spil men også under film, TV samt youtube appen! Jeg kontaktede så LG med billeder osv osv, det tog en MÅNED før jeg fik svar! De siger at det er normalt og at de intet vil gøre ved det og så kalder de det vertikal banding! Jeg betalte 20.000 for den skærm og så får man sådan en LORTE service. Det var hvertfald det aller sidste tv jeg nogensinde købte igennem LG sådan nogle forbandede fuskere, men blev simpelthen så stiktosset at jeg købte et Samsung Q9FN 65” i stedet så frem over bliver Samsung mit valg frem for LG scamartists.