Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Slax
#290782
Hej allesammen!

Jeg kan se at en bruger tidligere har spurgt ind til OLED og streaming, men jeg kunne godt tænke mig at høre jer om hvor mange penge i ville bruge på et tv til streaming og hvad der egentlig er nødvendigt i forhold til signalet?

Jeg leger selv med ideen om at købe et nyt tv snart og hoppe med på 4k bølgen (ja jeg er bagud men mine unger er først nu blevet gamle nok til ikke konstant at pille ved fjernsynet når de ser paw patrol) men jeg er ikke helt med på hvad der kan betale sig. Alt hvad jeg ser er over Apple tv (dr, tv2, Netflix, hbo, amazon, viaplay osv) og så spiller jeg en smule ps4.
Af ChrThornfeldt
#291049
Vi streamer også kun og har ikke antennestik. Har lige købt et 55” LG B8 (fik det leveret idag). Sindssygt flot billede og flotte farver som er en kæmpe opgradering fra et 10 år gammelt Sony LCD på 42”.

MEN. Jeg synes ikke at selve billedbehandlingen (skarphed og/eller bevægelse) er god i alle tilfælde og tænker/håber at det kan være fordi streaming-kilderne varierer i kvalitet. Kan også være at vores båndbredde skal boostes eller at det forbedres hvis tv’et får kabel istedet for wifi?

Er par eksempler på tests her til aften:
- TV2 News studie fra WebOS = rigtig flot
- TV2 News indslag fra WebOS = halv-ringe
- Håndbold på TV2 fra WebOS = ringe
- Film på Blockbuster fra WebOS = rigtig flot
- Debatten fra DR-app på iPad vis Apple tv (gammel model) = rigtig flot
- Fodbold fra Viaplay-app og Eurosport-app på iPad over Apple tv = halv-ringe
- Fodbold highlights (tror det er i 4K) på youtube fra Web OS = ret flot
- Cykling på youtube fra WebOS = flot

Jeg er ikke ekspert men har leget frem og tilbage med billedindstillingerne.

Efter én dag er jeg forvirret over den svingende kvalitet og er oprigtigt i tvivl om tv’et skal returneres. Det er flot på 90% af det vi bruger det til, men jeg vil ikke sidde og irriteres hver gang jeg streamer en fodboldkamp.

Ville være rart at høre fra nogen der har mere erfaring med LG B8.
Af Beckham
#291050
Lige præcis fodbold via streaming er ofte problematisk....bliver sjældent super godt. Og det er uanset hvilket tv vi snakker.
Af lennon
#291052
Kildesignalet er OLED og alle andre TV’s hovedpulsåre . Shit in = shit out ! Jo større og jo bedre et TV bliver , jo tydeligere bliver diverse kildefejl også . Og streaming er stadig en temmelig uforudsigelig størrelse, hvor der er masser af faldgrubber ( nethastighed,kompression,bitrate, osv osv ) . Prøv i stedet, at smække en 4k HDR bluray skive på , og du taber kæberne . . .
Af ChrThornfeldt
#291054
Tak for input begge to. Det giver god mening og giver mig ro på ift. at tv’et ikke er dårligt til sport - så må arbejde lidt med det signal det får at arbejde med.

Da vi renoverede hus undlod vi at installere antennekabel, da vi tænkte fremtiden var streaming-baseret, men det var vist lige tidligt nok.

Er der noget bud på om forbedringen ifm. fodbold ved at gå fra streaming til antennekabel er så stor at det er besværet værd? (Ved godt det er et langskud, når der er så mange parametre i spil.)
Af lennon
#291109
Jeg købte selv 65” OLED i foråret pga VM i bold,og YouSee’s bekendtgørelse om transmission i 4k HDR . Og det var sgu en oplevelse over al forventning mht billedkvalitet ( - DK og Brasilien røg dog for tidligt ud ) . Med andre ord er det ikke dit OLED TV der ikke er klar til streaming, - men som du selv er inde på - streaming der ikke er klar til dit tv . .
Lejede/købte 4k HDR film på Itunes streamet via AppleTV4k bør være tæt på optimal ?
Mener,at ViaplaySport fodbold (4k ? ) streaming er i den seriøse kategori mht kvalitet . .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#291114
Den billedprofil man vælger har temmelig meget at sige mht kvaliteten man får. Hvilken profil benytter I?
Af Beckham
#291147
Jeg ser en del fodbold og for mig er det 110% værd at betale for at få det via antennekabel. Vil ikke kunne leve med streaming udgaven i dens nuværende tilstand.
Af lennon
#291148
Beckham_ det samme her. Men man bliver sgu nok løbende tvunget over på streaming - hvordan ser du feks La Liga ? Jeg overvejer,at tage en par prøve måneder hos viasat bla for at tjekke kvaliteten .
Af bromberg
#291154
Jeg har lige købt b8 til mine forældre og det fejler bestemt ikke noget. De får kabel via stofa.
Jeg selv får kabel via yousee og alene af den grund at jeg ser fodbold. Ellers kunne streaming gøre det for mig. (Jeg har et E6).
Viaplay har nogle udemærket streamingen af kampe og især 4k, men det er ikke mange.
Jeg har selv et ønske om at skippe antennekablet, men kan på ingen måder undvære det, sådan som kvaliteten er nu.
Dernæst vil jeg sige at mit skifte til oled heller ikke var uden “problemer”.
Jeg syntes ganske enkelt at oled afslører “for meget”. Jeg siger for meget fordi det er er kompromis jeg fint køber, da jeg elsker film og spil på oled, mens jeg med noget 720/1080i antenne indhold bestemt ikke er imponeret.
Igen - i mine øjne ikke en svaghed som sådan ved oled, men en realitet. Så bestod min tv behov udelukkende at streaming og ikke 4k indhold, så valgte jeg måske anderledes.
Med oled syntes jeg nok at shit in - shit out passer bedst
Af Beckham
#291165
lennon skrev:Beckham_ det samme her. Men man bliver sgu nok løbende tvunget over på streaming - hvordan ser du feks La Liga ? Jeg overvejer,at tage en par prøve måneder hos viasat bla for at tjekke kvaliteten .
Tjaah...er vel muligt man mere og mere bliver tvunget over i streaming. Lige nu ser jeg ikke La Liga. Har hørt at kvaliteten er virkelig dårlig på Strive, så det vil jeg ikke betale for.
Af bromberg
#291168
Beckham skrev:
lennon skrev:Beckham_ det samme her. Men man bliver sgu nok løbende tvunget over på streaming - hvordan ser du feks La Liga ? Jeg overvejer,at tage en par prøve måneder hos viasat bla for at tjekke kvaliteten .
Tjaah...er vel muligt man mere og mere bliver tvunget over i streaming. Lige nu ser jeg ikke La Liga. Har hørt at kvaliteten er virkelig dårlig på Strive, så det vil jeg ikke betale for.
Enig. Holder meget af serie a ellers, men jeg gider simpelthen ikke betale yderligere og slet ikke for den dårlige kvalitet.
Af Slax
#291395
@ChrThornfeldt

Det er nemlig præcis den situation jeg helst ikke vil ende i hvor man er i tvivl om hvorvidt det kan betale sig.

Det var egentlig derfor jeg tænkte på om der var nogen der havde et bud på hvilke prisniveau man skulle op i før man når "grænsen" i forhold til kvalitet når man streamer? OLED osv virker som overkill for mig...
Af PeterD
#291402
Der er ikke mange HD kanaler i god streaming

Det er vidst umuligt at streame DR og TV2 uden dyrt abonnement? såkal man vel over i noget udenlandsk a la Skysports/BT Sport, men kommer vel an på hvor mange M. Bits de sender/streame kanalerne med..

Det ser ud til at kanalen Eleven Sport ser ud til at tabe La Liga.

https://www.google.com/amp/s/www.mirror ... 729086.amp