Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wester123
#291603
Razerdk og ChrThornfedt, kan i måske lokkes til at melde tilbage med jeres oplevelser på de nye TV, når de er ombyttet? Jeg syntes det vil være rigtig spændende at høre om, og måske også en hjælp til hvad retning jeg skal gå
Af ChrThornfeldt
#291604
razerdk skrev:Hej

Jeg står lidt i samme situation med mit B8, overvejer at bytte det ud med AF8 da jeg har hørt at der ikke er den store forskel på C8. Er der nogle der har erfaringer med at gå fra B8 til C8/AF8?

Hvordan foregår det rent praktisk med returnering til Elgiganten? Jeg har alt emballage papkasse og flamingo, men remoten er pakket ud og folien der sad på skærmen er ligeledes smidt ud...bliver det et problem?
Jeg ringede til dem, og de sagde “bare pak det ind så godt du kan”, samt at det var ligemeget at folien var taget af. Så længe tv’et ikke er beskadiget er de ok med det. Jeg pakker også ind i plasticpose, flaming og papkassen. På deres website står at man kan købe varen, prøve den i 30 dage og så returnere hvis man ikke er tilfreds. Det bliver svært at prøve tv’et uden at bruge fjernbetjeningen eller med folien på. :-)
Af ChrThornfeldt
#291605
wester123 skrev:Razerdk og ChrThornfedt, kan i måske lokkes til at melde tilbage med jeres oplevelser på de nye TV, når de er ombyttet? Jeg syntes det vil være rigtig spændende at høre om, og måske også en hjælp til hvad retning jeg skal gå
Jep. Will do.

On topic (tv til streaming): Jeg så Arsenal-Chelsea på Viaplay i UHD. Det var glimrende (også billed-kvaliteten :D ). Ikke helt skarpt ved panoreringer ifm. lange målspark (ved ik om det er tv’et eller stream der er årsag), men ellers ret flot. Engang imellem gik kvaliteten lidt ned. Jeg forventer det skyldes vores lidt ustabile net og sideløbende brug af diverse devices på wifi.

Ærgerligt at kun få kampe streames i UHD, men som antydet af andre tidligere, bliver det vel løbende mere normalt med UHD bold over de næste par år. Det ser jeg frem til, og indtil da kan jeg godt leve med det lidt slørede billede på non-UHD kampe.
Af ChrThornfeldt
#292169
Vi fik C8 55” leveret for ca. en uge siden, og selvom vi ikke har haft vildt meget tid til at se tv siden, har jeg fået indstillet efter flatpanels’ kalibrering og det er blevet til noget forskellig test-kigning (fodbold, cykling, håndbold, studieprogrammer, lidt diverse, samt HD og 4K film).

Nedenstående er selvfølgelig med det forbehold at alt bliver streamet via Apple TV 4K samt at vores internet ikke er det hurtigste og mest stabile. Speedtest på ATV svinger mellem 7-9 Mbps.

Jeg synes C8’eren gør det bedre end B8. Det er svært at sætte en finger på præcis hvad og hvor meget, men vil gerne forsøge selvom jeg ikke på nogen måde er ekspert og ikke har testet dem simultant. Jeg synes at jeg får lidt mindre hakken i panoreringerne, men det er ikke en kæmpe forskel, for C8’eren hakker også lidt. Synes dog det overordnet virker lidt mere flydende på C8.

Det er svært at bedømme om den lille forbedring er merprisen værd, men jeg er tilbøjelig til at synes det. Baseret på det vi har nået at se, er jeg tilfreds med byttet og beholder C8. Selvfølgelig svært at nedgradere, når man først har fået C8’eren ind i stuen, men jeg ville lave byttet igen hvis jeg stod med B8 nu.

Fik dog en langt større forbedring da vi opgraderede det gamle Apple tv til 4K. Vi startede med B8 + vores trofaste ATV 3. gen. Så opgraderede vi ATV til 4K. Opgraderede derefter B8 til C8. Den største forbedring var klart opgraderingen til ATV 4K, så jeg ville hellere bruge de 13-1400kr på ATV 4K end 2222kr på at gå fra B8 til C8, hvis jeg kun skulle vælge én af dem. Synes det er en meget relevant pointe hvis man streamer med et gammelt ATV, og overvejer nyt TV.
Af wester123
#292170
Tak for tilbagemeldingen. Jeg er lidt nysgerrig efter hvordan dine billede optimeringsindstillinger står? F.eks. Noise reduction og TrueMotion. Hvis de har været slået til på både B8 og C8, så passer det egentlig meget godt med at processoren på C8 er noget hurtigere til billedbehandling
Jeg overvejer lidt om det måske kunne være værd at vente på at C9 kommer på markedet her til foråret. Desværre er prisen ukendt endnu. Så det kan jo vise sig at udskyde købet til næste januar, hvis prisen er for høj. Mine 30 dages returret er udløber snart. Så jeg bør snart låse mig fast på en beslutning. I øvrigt har jeg mistanke om, at jeg også kæmper med dårlig kvalitet fra Canal Digitals TV boks. En BlueRay ser fin nok ud og det samme gør Netflix
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292182
Du skal nok regne med, at prisen bliver 70-100% højere end markedsprisen på de nuværende modeller. Og de vil næppe være klar før engang i april/maj.
Af wester123
#292227
Det lyder umiddelbart voldsomt. Er det noget du ved nogen om, eller blot gætter på? C8 startede mig bekendt på 12.000 kr inden den blev sat ned. C9 bruger jo samme panel og design. Så har den en ny udgave af processoren og nye HDMI porte. Det var ligesom det i store træk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292232
Det er ganske enkelt helt forkerte tal du har dér. En B8 havde en vejl. udsalgspris på 22.500 DKK i 55” og C8 kostede 24.800 DKK ved lancering i samme størrelse. Man glemmer åbenbart hurtigt hvor priserne startede?

Du kan se den officielle udmelding ang pris for 2018 samlet her:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1520419795

Som nævnt så ender priserne ca på 50% hen mod slutningen af modelåret. Og det er der vi er nu. Så vil der nok være en lille prisreduktion på den nye model ift introprisen på forrige model, men 55”-modellerne startede næsten alle sammen over 20.000 DKK. Billigste 2018 model var Pana FZ800, som koster 18.000 ved lancering. Men den ramte så først butikkerne i juni. LG var i handlen ved udgangen af april.
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1528439295
Af wester123
#292236
Jeg skal så klart indrømme, at første gang jeg så C8 til salg på markedet, var i august måned. Der er jeg nu ret overbevist om, at prisen i Elgiganten var 12.000 kr. Med OLED til de andre priser vil jeg helt klart foretrække et LCD TV. Mine øjne er ikke fine nok til se den store forskel på de to teknikker ud over betragtningsvinkler og ting der hakker. Så måske bør jeg ombytte til et godt LCD TV med en bedre processor og med en bedre opskalering
Af ChrThornfeldt
#292247
wester123 skrev:Tak for tilbagemeldingen. Jeg er lidt nysgerrig efter hvordan dine billede optimeringsindstillinger står? F.eks. Noise reduction og TrueMotion. Hvis de har været slået til på både B8 og C8, så passer det egentlig meget godt med at processoren på C8 er noget hurtigere til billedbehandling
Jeg overvejer lidt om det måske kunne være værd at vente på at C9 kommer på markedet her til foråret. Desværre er prisen ukendt endnu. Så det kan jo vise sig at udskyde købet til næste januar, hvis prisen er for høj. Mine 30 dages returret er udløber snart. Så jeg bør snart låse mig fast på en beslutning. I øvrigt har jeg mistanke om, at jeg også kæmper med dårlig kvalitet fra Canal Digitals TV boks. En BlueRay ser fin nok ud og det samme gør Netflix
Støjreduktion = lav
TruMotion = Bruger (fjern rystelser 5 og de-Blur 2)

Den indstilling er jeg endt på som “standard”, da det giver mig et rimeligt roligt billede uden for meget udtværing. Kan ikke huske om du streamer eller har antennekabel, men som vi ved fra tidligere i tråden kan inputtet jo have betydning for hvor meget der er brug for at skrue op for de indstillinger.. :-)

Har dog leget en del rundt med TruMotion, og synes at den optimale indstilling for mig afhænger af hvad vi ser. Men jeg ved at jeg på sigt ikke gider sidde og skrue frem og tilbage på diverse settings ift. om der bliver tændt for sport, stue-programmet eller film. Så det bliver nok én setting til TV og én til film.


Det lyder på dine seneste indlæg som om du er meget i tvivl. Hvis du er det, er det nok ikke det rigtige tv. :-) Er sikker på at færre tommer (og dermed sikkert også LCD) kan være en løsning. Alternativt vent et par år til billedbehandling er blevet bedre og OLEDs måske billigere pga. stordriftsfordele.

Jeg er ikke i tvivl. C8 er det rigtige tv for os og er overbevist om at det også er glimrende (og muligvis endnu bedre) om 5 år når streaming er blevet bedre og 4K/HDR mere udbredt. For vores nuværende behov tager jeg gerne et lille hit på tv-udsendelser (ift. pano-hak) og sport når vi får så godt et billede som vi gør på film.
Af wester123
#292259
Super fin detaljeret beskrivelse ChrThornfeldt. Med den hurtigere processor, så tror jeg, at C8 er bedre til TruMotion end B8. C9 vil sikkert være endnu bedre, men til en pris på 20.000 kr, så er jeg stået af. Et Sony 55Xf9005 står til 8000 kr. Jeg er ret overbevist om, at dens X1 extreme processor slår dem fra LG på bevægelse. Så mangler den sikkert lige det sidste på helt mørke scener, men det vil jeg næsten hellere end noget der hakker.
Du har nok egentlig ret. Udviklingen er simpelthen ikke kommet langt nok ift. de krav jeg i virkeligheden stiller til et kvalitets TV. Så er det jo godt, at jeg ikke har smidt mit 32" TV ud endnu :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292278
wester123 skrev:Jeg skal så klart indrømme, at første gang jeg så C8 til salg på markedet, var i august måned. Der er jeg nu ret overbevist om, at prisen i Elgiganten var 12.000 kr. Med OLED til de andre priser vil jeg helt klart foretrække et LCD TV. Mine øjne er ikke fine nok til se den store forskel på de to teknikker ud over betragtningsvinkler og ting der hakker. Så måske bør jeg ombytte til et godt LCD TV med en bedre processor og med en bedre opskalering
Vi testede C8 i maj og der var den på markedet. Hvis du først ser den i august, så har den jo været ude længe nok til at den kan nå at komme på tilbud (5 mdr). Ifølge Pricerunner nåede den 12.000 første gang d 26. august og indtil midt juli kom den ikke under 16.000. Men den første måneds i tid omkring april/maj rodede den rundt ved de 25.000. C9 lander nok lavere tænker jeg, men da de stadig fastholder, at der skal være en B9, så er mit gæt, at C9 stadig vil ligge over 20.000 kr til at starte med.
Af groos
#292495
razerdk skrev:Hej

Jeg står lidt i samme situation med mit B8, overvejer at bytte det ud med AF8 da jeg har hørt at der ikke er den store forskel på C8. Er der nogle der har erfaringer med at gå fra B8 til C8/AF8?

Hvordan foregår det rent praktisk med returnering til Elgiganten? Jeg har alt emballage papkasse og flamingo, men remoten er pakket ud og folien der sad på skærmen er ligeledes smidt ud...bliver det et problem?
Det burde ikke være noget problem at returnere det til Elgiganten, selvom du har brugt det i lidt tid, som også nævnes ovenfor. Alternativt kan du forhøre dig hos Elgiganten support, som garanteret kan besvare dine spørgsmål i den henseende. Lykke til :-)