Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#289857
Tror det er bedst hvis du selv graver testen af AF8 og C8 (lidt bedre end B8, men ellers identisk) her på siden og laver din egen sammenligning. Umiddelbart 2 gode skærme, som jeg vil mene giver ca. den samme skærmoplevelse, med forskellen i detaljen. Deres score er 85% og 83% i følge testen, så er måske det positive/negative som skal holdes op mod hinanden og din egen mave fornemmelse.
#289878
Har sat en B8 op i dag. Må indrømme at jeg ikke kan se forskel i forhold til min C8.

Joe: Brugerinterface kunne måske være en afgørende faktor? LG’s WEBOS fungerer prompt og jeg ved ikke om det også er tilfældet med Android TV?

WEBOS bliver selvfølgelig ikke opdateret på eksistende tv, som Andriod TV bliver, når nye versioner er tilgængelige.
#289880
Asimuh skrev:Joe: Brugerinterface kunne måske være en afgørende faktor? LG’s WEBOS fungerer prompt og jeg ved ikke om det også er tilfældet med Android TV?
Ikke på Sony Android 7.0, det er noget man håber forbedres ved Oreo 8.0 opdatering.

Så kan man optimere AndroidTV og fjerne apps men det går stadig lidt sån trægt med response, tror lidt det handler om hvor mange forskellige funktioner man kører, og disse skal lukkes engang imellem med HOME knappen, ellers er den lidt tung i at reagere.

Det skal lige siges at flatpanels har anmeldt Oreo på nyere Sony skærme (ZD/ZF9) som har Oreo og godt nok også anden SoC , dog mener de at der er noget at se frem til, når Sony får det ud på andre skærme. Det må tiden så vise.
#289884
Så længe de Prosonic menu funktioner er i mindre tal, så er jeg kun irriteret over at de begrænser profiler og opsætning af tv men ellers giver AndroidTV da stadig lidt ekstra selvom det ikke bidrager til hastighed.

Har set Prosonic for noget tid siden, og jo Sony indstillinger som ikke er en del af Android, ligner skam noget simpelt Kina halløj som ikke er prissat højt under udvikling eller ved salg af tv :) Derfor smider man AndroidTV ovenpå. Der har LG en meget fin balance med gammelt og nyt (endnu).
#289891
bbplayer skrev:OLED bliver ikke mere skarpt fordi du vælger Sony, så har du valgt ægte billede fra, og tyer til det falske kunstige motion generede billede
Det er ikke et fair udsagn. Faktisk er det om nogle [til stor overraskelse] TCL der out-of the box har styr på 'den slags billeder' [alså specifikt 24 fps signalhåndtering]. Men det er meget let at indstille Sony's motioncompensation indstillinger korrekt, faktisk nemmere end hos mange andre fabrikanter: https://www.youtube.com/watch?v=A_6AC0nZ7EM

Og hvis man endelig skulle finde på at bruge en eller anden grad af motion compensation, så er Sony netop kendt som havende den bedste af slagsen med mindst soap-effect.

Samlet set, så er ideen ved at købe Sony eller f.eks. Panasonic netop at man får en god overall billedbehandling. (Panelerne er jo de samme). Sony'ens styrker er ud over rigtigt god opskalering bl.a. også markedets bedste posterization og det er lige som med f.eks. Panasonic også uden LG's udfordringer i forbindelse med f.eks. near-black chroma.

Til gengæld skal man med A8'eren gøre sig klart, at man får en mere aggressiv panel beskyttelse med større grad af brightness limiting, hvilket man afhængigt af temperament og sigte med skærmen kan finde lige så negativt som andre kan finde det positivt. Man kan vel sige at i den setting hvor den større grad af brightness limiting skulle kunne betragtes som noget negativt også er en lysforurenet setting hvor man alligevel ikke ville kunne erkende LG's udfordringer i forbindelse med near-black chroma. Så skal man graduere med sigte med skærmen daglige installation og brug, så kan man vel groft sagt sige at man bstår sig bedst med et Sony til en lyskontrolleret setting hvor de mindste detaljer og finere posterization har betydning, mens LG ville være det marginalt bedre bud til HDR i en mere lysforurenet setting.
Senest rettet af TBC 27. dec 2018, 20:52, rettet i alt 14 gange.
#289893
Den er 2200 kr dyrere, men er den 2200kr bedre. Nej det er den ikke.

Men det er jo somme tider en smagssag, hvad design er man til, smart tv. Menuer og i den duer, vil man betale for det, ja det er op til den enkelte
#289903
TBC skrev:Og hvis man endelig skulle finde på at bruge en eller anden grad af motion compensation, så er Sony netop kendt som havende den bedste af slagsen med mindst soap-effect.
Jeg tror du forveksler skarphed med bevægelse. Motion på mit Sony tv, giver mig ikke noget skarpere men glidende billeder og bevægelse, så det betyder jeg taber en del af det ægte billede.
#289906
bbplayer skrev:
TBC skrev:Og hvis man endelig skulle finde på at bruge en eller anden grad af motion compensation, så er Sony netop kendt som havende den bedste af slagsen med mindst soap-effect.
Jeg tror du forveksler skarphed med bevægelse. Motion på mit Sony tv, giver mig ikke noget skarpere men glidende billeder og bevægelse, så det betyder jeg taber en del af det ægte billede.
Og jeg tror du forveksler mig med en anden. Jeg taler ikke om skarphed i forbindelse med motion compensation - men gav derimod link til hvordan det slåes fra. Og jeg benytter ikke selv den slags billed-diarré.
#289907
Forskellene er ikke så store som de har været, men Sony er netop kendt for at være rigtig stærke på opskalering og motion. Hvad jeg hører har LG forbedret sig en del på disse områder de sidste par år. Jeg har for nylig set AF8 i aktion med almindeligt HD tv signal og det synes jeg så rigtig godt ud.
#289909
TBC skrev:
bbplayer skrev:
TBC skrev:Og hvis man endelig skulle finde på at bruge en eller anden grad af motion compensation, så er Sony netop kendt som havende den bedste af slagsen med mindst soap-effect.
Jeg tror du forveksler skarphed med bevægelse. Motion på mit Sony tv, giver mig ikke noget skarpere men glidende billeder og bevægelse, så det betyder jeg taber en del af det ægte billede.
Og jeg tror du forveksler mig med en anden. Jeg taler ikke om skarphed i forbindelse med motion compensation - men gav derimod link til hvordan det slåes fra. Og jeg benytter ikke selv den slags billed-diarré.
Hvad er pointen så i at vælge AF8 ift. C8 ?

Der blev oprindeligt spurgt til om et Sony AF8 ville være bedre, og det er det så ikke hvad angår den skarphed, som jeg ellers synes OLED giver, og som TS ikke ser men kan lide det motion som Sony kan lægge oveni.
#289916
Det har jeg jo allerede skrevet om:

[copy/paste]:
Samlet set, så er ideen ved at købe Sony eller f.eks. Panasonic at man får en god overall billedbehandling. (Panelerne er jo de samme). Sony'ens styrker er ud over rigtigt god opskalering bl.a. også markedets bedste posterization og at det, lige som med f.eks. Panasonic, også er uden LG's udfordringer i forbindelse med f.eks. near-black chroma.

Til gengæld skal man med A8'eren gøre sig klart, at man får en mere aggressiv panel beskyttelse med større grad af brightness limiting, hvilket man afhængigt af temperament og sigte med skærmen kan finde lige så negativt som andre kan finde det positivt. Man kan vel sige at i den setting hvor den større grad af brightness limiting skulle kunne betragtes som noget negativt også er en lysforurenet setting hvor man alligevel ikke ville kunne erkende LG's udfordringer i forbindelse med near-black chroma. Så skal man graduere med sigte med skærmen daglige installation og brug, så kan man vel groft sagt sige at man bstår sig bedst med et Sony til en lyskontrolleret setting hvor de mindste detaljer og finere posterization har betydning, mens LG ville være det marginalt bedre bud til HDR i en mere lysforurenet setting.
[copy/paste-slut]

...Om det så matcher spørgers præferencer er en anden snak, men det er dét jeg selv ser helt generelt som de væsentligste overvejelser der er at gøre sig i forbindelse med sådan et valg af ellers ret ækvipotente apparater. Ok, foruden lyden på soundbar-niveau fra AF8'eren hvis det skulle have noget at sige for én. Men er han til brug af motion compensation, så kunne det naturligvis også være en faktor modeller imellem, selv om det så ikke er et perspektiv jeg selv vil gå dybere ind i at anbefale noget omkring, ud over den overfladiske konstatering at Sony har ry for at gøre dét ret godt i forhold til andre.
#289917
Så fik jeg bestilt min LG B8?

Udfaldet i forhold til AF8 var den lave input lag til mine PS4/switch spil (1080p), den mindre aggressive ABL, samt generel lysere fremtoning i billede (NB. hvad jeg kunne læse/se mig frem til ved diverse test)

Hvis der er nogle B8 ejere der nogle gode hints/tips eller vil udveksle erfaringer er i velkomne til at skrive?