Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#288497
Beckham skrev:Ikke for at lokke dig væk fra OLED, men tjekkede du indstillingerne på XF90? Forkerte indstillinger kan gøre rigtig meget skidt ved alle tv....

Men bortset fra det, så handler input lag om responstiden når du tilslutter f.eks. en konsol. Peak lys handler om hvor meget lys den maximalt kan lave.

Du nævner et sted at du ser meget fodbold og i så fald vil det jo være oplagt at vælge Sony OLED, da de er de bedste på denne front...
Nej det prøvede jeg ikke. Jeg havde ikke lige Flatpanels test i hånden, men jeg burde nok tage ind og stille lidt på det.
IT-Bruger skrev:
PF skrev:Nej, jeg skal betale næsten 17 for Q8DN. Jeg må ærligt indrømme at min tanke var, at hvis jeg var oppe i de beløb, så ville jeg tage et OLED.
Som tidligere skrevet så kan du regne med at et Q8DN falder med 4-5000 lige efter jul.
Hvis det bliver bedste tv til prisen, så er det bare at gå standby og vente til juledage er ovre og slå til.
Har også ladet mig fortælle at et Q9FN kommer ned i 17-18000, men det er stadig mange penge og langt over dit budget.

Selv går jeg og venter på at et Q9FN kommer ned i 15000 eller 10000 for et Q8DN og kan sagtens vente til foråret 2019.
Alternativt så har jeg også tålmodighed til, at vente til Samsung 2019 modellerne blive præsenteret, så en evt fortrydelse undgås, hvis 2019 modellerne falder gevalddigt i pris ifht 2018 priser eller hvis Samsung kan præsentere noget sensationelt O_O

Glædelig jul og held og lykke med jagten :)
Og det ville også være et rigtig godt tilbud, men hvis du kigger på det her billede fra Flatpanels test
Samsung_Q8DN_large_31.jpg
Samsung_Q8DN_large_31.jpg (390.55 KiB) Vist 1963 gange
så synes jeg at det ser ret voldsomt ud og det ville jeg slet ikke kunne holde ud at se på.
#288501
Torben Rasmussen skrev:Nu skyder jeg jo de der billeder i en ret skæv vinkel, da det er nemmest at se problemet. Hvis du sidder lige foran er det langt mindre udtalt. Men det samme gælder for XF90.
Jeg er i hvert fald meget forvirret. For nu tjekkede jeg Rtings.com og disse videoer:
Samsung Q8FN Local Dimming
https://youtu.be/lvLVxbxWZuI

LG C8 Local Dimming
https://youtu.be/3TrRrrAUsN0

Ærligt talt, jeg har svært ved at se forskellen. Er det ikke den test som netop afslører glorier?
#288502
Du kan ikke fange det på video lige foran TVet. Hvis man vil fange bevægelsen af cirklen så skal man sætte lukketiden lavt og det harmonerer ikke med at ønske at fange den smule lys som slipper ud ved siden af så kraftig en lyskilde.

Man er nødt til at skyde sådan en video fra siden.

Al respekt for Rtings.com, men den video afslører ikke noget når den først er kørt gennem et kamera.
Af PF
#288503
Torben Rasmussen skrev:Du kan ikke fange det på video lige foran TVet. Hvis man vil fange bevægelsen af cirklen så skal man sætte lukketiden lavt og det harmonerer ikke med at ønske at fange den smule lys som slipper ud ved siden af så kraftig en lyskilde.

Man er nødt til at skyde sådan en video fra siden.

Al respekt for Rtings.com, men den video afslører ikke noget når den først er kørt gennem et kamera.
Bare lige for at gøre forvirringen total, haha. Nej, jeg hører hvad du siger og jeg ved også at der er mange faktorer som spiller ind. Jeg vil bare ikke bruge 12-14.000 kr på et Tv, hvis jeg kan få noget som er væsentlig bedre til 18-20.000 kr. Min kæreste og søn ser primært SD matriale på et Tv og jeg ser mest Blu-Ray film. Og da jeg altid bruger undertekster, så vil det irritere mig hvis halvdelen af en mørk scene bliver lyst op pga. glorien fra en undertekst.
Nu skal jeg ikke sige hvordan indstillingerne er i Hifiklubben, men jeg valgte at tage til dem, da jeg havde en forstilling om at de i det mindste gjorde et forsøg kontra ElGiganten og lignende.
#288504
Man kunne da håbe at de gør lidt mere ud af indstille skærmene i HIfi KLubben, men omvendt har de jo også en masse kunder som render og piller ved skærmene, så måske svært at holde dem korrekt indstillet. Men igen, ikke sikkert det er indstillingerne. Måske du bare virkelig følsom overfor netop de her glorier..:-)
#288506
Beckham skrev:Man kunne da håbe at de gør lidt mere ud af indstille skærmene i HIfi KLubben, men omvendt har de jo også en masse kunder som render og piller ved skærmene, så måske svært at holde dem korrekt indstillet. Men igen, ikke sikkert det er indstillingerne. Måske du bare virkelig følsom overfor netop de her glorier..:-)
Ja, det skulle da ikke undre mig at jeg er overfølsom for det Billede
Jeg må derind igen med Flatpanels kalibrerings info.
#288507
Med tv er det for nogle svært at blive tilfreds (inkl mig selv). Der er så mange parametre og kritiske punkter samt en kræsenhed der kræver det bedst mulige til prisen (et sted midt mellem midend og highend), hvor topmodellerne kun skiller sig ud fra modellerne under de dyreste på marginale punkter. Man betaler ofte guldet for dyrt, når man absolut vil have de sidste dyre features med i købet og det kan sagtens koste 50% eller mere for at få den absolutte topmodel.

Er i dag er kommet i tvivl om hvor vidt jeg skal have et 75" tv eller bare nøjes med 65". Men med de nuværende priser på 75" tv, så frygter jeg et massivt tab på over 70%, hvis jeg pludselig skulle få lyst til, at købe en nyere tv efter 3 år.
For et 65" vil jeg max betale kr 10-15000 og max kr 17-20000 for et 75".

Med et budget på kr 12-14000 for et 65" tv, er det svært at finde noget der lever helt op til dine krav og forventninger. Løsningen er måske, at vente og se tiden an og slå til når priserne for et tv, der passer bedst muligt til dine krav og dit budget, er helt i bund.

Btw, min brors hustru ser en del udenlandske kanaler i SD kvalitet og der er konstant nogle store fæle logoer og rulletekster på nogle af de kanaler hun ser. Deres 2 år gamle OLED tv lider allerede slemt af burn-in. Dette ses ikke hele tiden men er tydeligst ved relativt ensartede/ensfarvede billeder. Tilsyneladende så tyder det på, at den indbyggede "anti-BI" funktion ikke garanterer noget som helst. Sikkert også derfor ingen producenter af OLED tv tør give en garanti imod BI problematikken.
#288508
IT-Bruger skrev:Med tv er det for nogle svært at blive tilfreds (inkl mig selv). Der er så mange parametre og kritiske punkter samt en kræsenhed der kræver det bedst mulige til prisen (et sted midt mellem midend og highend), hvor topmodellerne kun skiller sig ud fra modellerne under de dyreste på marginale punkter. Man betaler ofte guldet for dyrt, når man absolut vil have de sidste dyre features med i købet og det kan sagtens koste 50% eller mere for at få den absolutte topmodel.

Er i dag er kommet i tvivl om hvor vidt jeg skal have et 75" tv eller bare nøjes med 65". Men med de nuværende priser på 75" tv, så frygter jeg et massivt tab på over 70%, hvis jeg pludselig skulle få lyst til, at købe en nyere tv efter 3 år.
For et 65" vil jeg max betale kr 10-15000 og max kr 17-20000 for et 75".

Med et budget på kr 12-14000 for et 65" tv, er det svært at finde noget der lever helt op til dine krav og forventninger. Løsningen er måske, at vente og se tiden an og slå til når priserne for et tv, der passer bedst muligt til dine krav og dit budget, er helt i bund.

Btw, min brors hustru ser en del udenlandske kanaler i SD kvalitet og der er konstant nogle store fæle logoer og rulletekster på nogle af de kanaler hun ser. Deres 2 år gamle OLED tv lider allerede slemt af burn-in. Dette ses ikke hele tiden men er tydeligst ved relativt ensartede/ensfarvede billeder. Tilsyneladende så tyder det på, at den indbyggede "anti-BI" funktion ikke garanterer noget som helst. Sikkert også derfor ingen producenter af OLED tv tør give en garanti imod BI problematikken.
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at lure, hvor stort problemet med burn-in egentlig er.
#288509
PF skrev:Jeg må indrømme at jeg har svært ved at lure, hvor stort problemet med burn-in egentlig er.
Alt afhængig hvilke kanaler man ser og i hvilke regioner man bor i verden, så kan problemet med burn-in svinge meget
Med google så finder man da masser ejere af OLED tv der er kede af at deres tv har fået burn-in, de ikke kan slippe af med igen.

Hvis du er sikker på der ikke blive vist kanaler med permanente logoer på dit tv så kan du da godt vove springet :p
#288574
Nu da XF90 kun har 48 styrede dimming zones, ville det ikke være en ide at tage en Philips PUS8102 i stedet der har 128 zoner? Hvor stor en forskel ville det gøre ift. lys omkring undertekster og andet med 48 vs. 128 zoner?

Og så kunne OP også spare lidt penge samtidigt, da den er helt nede i 6999kr pt ;)