Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#288583
IT-Bruger skrev:Med tv er det for nogle svært at blive tilfreds (inkl mig selv). Der er så mange parametre og kritiske punkter samt en kræsenhed der kræver det bedst mulige til prisen (et sted midt mellem midend og highend), hvor topmodellerne kun skiller sig ud fra modellerne under de dyreste på marginale punkter.
Enig. Jeg har selv rigtig svært ved at tage netop denne 65"-beslutning.

Det ser ud til at selv topmodellerne ikke klarer de ting de skulle være gode til særlig godt (plus de har en masse andre quirks, undskyldt af ufærdig teknologi, men ikke retfærdiggjort i prisen).
Man betaler virkelig prisen for at være first mover lige nu, især på OLED.

Så jeg har sænket mine egne forventninger og skrællet mine kriterier ned efter nogle enkelte behov. (Jeg har har P.T intet TV)

+100hz LCD panel - Pga. gaming
Lav respons/input lag - Pga. gaming
Back-lit - Pga. den ekstra kontrast
Samsung, Sony, LG eller Phillips -Personlig preference

Venter nu bare på et godt tilbud. Kom Januar!
PF skrev:Jeg er åndssvagt meget i tvivl mht. LCD kontra OLED. Nu tjekkede jeg lidt på YouTube i går og der er bestemt nogle skræk historier. Men man har Ingen chance for at vide, om folk taler sandt angående forbrug og sådan nogle ting.
Når du er oppe i 65" så er merprisen for OLED ikke til at overse, så med den tvivl bag dig, og ingen reel mulighed for at få afklaring på noget der er så nyt, så er der vel ikke så meget at være i tvivl om længere :)
#288585
Torben Rasmussen skrev:Ikke megen forskel. Det er alt for få zoner til, at det virkelig rykker.
Er 65PUS8503 ikke bedste non-OLED fra Philips i 2018? Har det flere zoner end PUS8102? Og kan det overhovedet hamle op mod de bedste LED paneler fra Samsung og Sony?

Billigste pris på 65PUS8503 ligger pt på lidt over kr 10.000 hvor Merlin og Hapii vil have over 19000 for det.
#289779
DeeHawk skrev: +100hz LCD panel - Pga. gaming
Lav respons/input lag - Pga. gaming
100 Hz har absolut ingen relevans ift gaming. Der kører skærmen 60 Hz, hvis vi snakker spilkonsoller. Så skal du over i noget variabel refrshrate i stedet og så er det kun Samsung, der er med.
Responstiden er ikke en parameter, som der tweakes på og heller ikke en du finder fremhævet længere. Det er input lag, du skal fokusere på ved køb af TV. Det er dog ikke et tal, som opgives i specifikationerne, så der må du læse anmeldelser.
#289845
Jeg synes egentlig ikke at der er nogen nævneværdige tilbud på OLED her i juledagene, og spørgsmålet er jo om det egentlig ændrer sig i Januar.
Pt. synes jeg at det bedste tilbud er Philips 65PUS8303, men jeg har svært ved at læse mig frem til om det er et godt tv.
#291185
IT-Bruger skrev: Er 65PUS8503 ikke bedste non-OLED fra Philips i 2018? Har det flere zoner end PUS8102? Og kan det overhovedet hamle op mod de bedste LED paneler fra Samsung og Sony?

Billigste pris på 65PUS8503 ligger pt på lidt over kr 10.000 hvor Merlin og Hapii vil have over 19000 for det.
Der er tale om et kantbelyst IPS-panel uden zoneinddeling med nanoteknologi, så hvis du sidder lige for, ville jeg nok gå efter et med VA-panel, hvis ikke det skal være OLED.

Det kunne være interessant at se Philips 8102 i direkte sammenligning med 8303/8503...
#291401
Nå, jeg leverede det Philips tilbage og købte mig et OLED i stedet. Der var nogle ting, som jeg ikke kunne komme overens med, men især backlight bleeding var irriterende når man så en film med mange mørke scener.
Og så synes jeg godt nok, at det er en af de dårligeste fjernbetjeninger jeg længe har set. Med mindre at man sad lige for og holdt den oppe i samme højde som tv´et, så var der intet at komme efter.
Men så er det prøvet :)
#291574
Hej PF..

ved ikke om du har valgt, jeg står også arbejder med valget LCD eller OLED.

I mit tilfælde købte jeg for 1 uges tid siden LG B8 55" OLED på den baggrund at jeg valgte at tro det med burn in og rentention ikke var et større problem mere..
plus vores brugs mønster her hjemmer er meget varierende, vi ser sjældent flow tv, mest streaming og blu-ray film uden diverse logoer, så gamer jeg en gang i mellem på XBOX One X maks 1-2 timer af gangen og maks 3 gange i ugen..
en ting jeg dog er vild med er HDR og her kommer frygten så på OLED da det er fuld knald på lyset..
så nu efter kun en uges tid døjer vi så meget med rentention selv når jeg bruger Rtings.com indstillinger til SDR og HDR... det er så tydelig at selv min kone som er noget så ligeglad let kan se mørke plamager der kommer og går osv.. og det er ikke i få minutter af gangen. men en film med sort bjælker i HDR som tog 2 timer 30 min der kunne vi se skygger efter bjælkerne resten af dagen tydelig...

for nogle dage siden fik jeg nok og modtog så et Sony XF9005 dog i 65", grunden til den model er mit forrige tv var sony 55" XE9005.. ja sony kan ha glorier, men set lige på er det virkelig ikke voldsomt og mit er sat efter flatpanels.dk , Vi oplever det ikke i SDR og ikke voldsomt i HDR.. jeg kan endda se klare at se film med dæmpet belysning uden det ødelægger.

eneste film jeg bemærkede det i mere end andre var åbnings scenen i Avengers: infinity war i HDR og lidt igennem filmen..

Jeg er kommet til den beslutning at jeg hellere vil leve med det end, irritationen over rentention og frygten for burn-in, for skal jeg spekulere mere over hvordan jeg bruger tv'et end det jeg har gjort den sidste uge, ja så ender jeg sgu med ikke og bruge det...
#291601
Det er et LG B8 jeg har købt. Jeg gider ærligt talt ikke at døje med glorie og bleeding, så hvis jeg endelig skulle over i en LCD, så ville det blive enormt dyrt da jeg ville skulle købe en top-top model, så vidt jeg kan forstå.
Jeg har dog ikke oplevet nogle problemer med mit B8 endnu.
#291626
Det samme her. Har haft min A1 siden april, og ikke set antydningen af retention . På trods af diverse scenarier ( vågnet efter timers pauseskærm ) . Det tyder mest af alt på et defekt produkt . Jeg overvejede selv Sonys top LCD. Men blev bla overbevist af en bruger herinde ,der var gået fra netop nævnte LCD til OLED, - og oplevede en markant billedforbedring . . .