Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kasper-O
#284960
Billeder af mørke felter
Billeder af mørke felter
IMG_1133.jpg (701.77 KiB) Vist 3771 gange
Hej alle.
Jeg har et LG 65” B7V købt oktober 2017, og har egentlig været ret glad for det. Men har for nyligt opdaget nogle store mørke pletter hen over skærmen. De er særlig synlige ved ensfarvede billeder såsom fodbold. Jeg har testet med forskellige input enheder, men de er der altid. Er det skærmen der er defekt, og bør jeg tage det tilbage til forhandleren? :(

Se vedhæftede billeder
Vedhæftede filer
IMG_1136.jpg
IMG_1136.jpg (450.24 KiB) Vist 3771 gange
Brugeravatar
Af bbplayer
#284967
Har du selv prøvet at køre "fjern panel støj"?

Ellers er det vel til rep hos forhandleren, og få vurderet om det er burn-in fejl, fra et skærmbillede du har set ofte.
Af Kasper-O
#285086
Prøver lige at køre sådan en panel rens og krydser fingre for at det virker.

Det skulle undre mig meget at det var burn in, da det bliver brugt til helt almindelig tv/film visning, og aldrig viser et statisk billede ret lang tid af gangen. Synes også områderne er for store til at være burn in?
Brugeravatar
Af bbplayer
#285089
Tager du strøm stikket ud / slukker strøm til tv, når du ikke bruger det? Bare en god oplysning, ikke som sådan en løsning :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#285093
Det ligner slet ikke brun-in, men den type plamager som panelrens fjerner. Har set det samme på adskillige af de modeller vi har testet og det forsvandt hver gang.
Af Kasper-O
#285174
Kørte “panel rensning” og det fjernede det hele :D så tusinde tak for hjælpen. Så vil jeg nyde mit tv igen :)


Bare fordi jeg er nysgerrig... nogen der ved hvorfor det opstår?

- nej jeg slukker ikke for strømmen når jeg ikke bruger det. Jeg holder af det varme lys fra mine stand-by lamper :p
Brugeravatar
Af bbplayer
#285181
Kasper-O skrev:Kørte “panel rensning” og det fjernede det hele :D så tusinde tak for hjælpen. Så vil jeg nyde mit tv igen :)
Man sidder jo og glædes på dine vegne :) Så skidegodt at høre, så er dagen reddet.
Af Kasper-O
#285231
Egentlig var automatisk pixel rens slået til, så det undrer mig at den ikke selv har gjort det. Men jeg kan nu godt leve med at skulle gøre det manuelt fra tid til anden.

Er super lettet over at det kunne fixes så let. Jeg var allerede begyndt at frygte et tovtrækkeri med forhandleren om hvorvidt de mente det var noget jeg selv havde været skyld i ;;) Så weekenden er reddet.
Af MichaelNygaardPedersen
#285267
Hej,
Det er desværre noget hverken LG eller Sony (med et LG panel) vil anerkende. Jeg har kørt det hele vejen igennem møllen. Og i sidste instans henviser de til at TV'et ikke må udsættes for sol (hverken direkte eller indirekte). Og det er netop det der giver "skyggeeffekterne". Jeg har lavet målinger af lysintensitet og varme og der intet usædvanligt ved min placering. Hvis man vil helt undgå det, så må man bo i kælder. Det fjernes helt ved en panel kalibrering, men det afkorter også panelets livstid, hvis dette gøres for tit. Så det bedste er bare at undgå solen på skærmen. Men den lave sol på denne årstid og det faktum at der vinduer i huse gør det svært. Men LG tager det ikke seriøst, så jeg er holdt op med at tage dem seriøst.
Af dktipe
#285275
MichaelNygaardPedersen skrev:Hej,
Det er desværre noget hverken LG eller Sony (med et LG panel) vil anerkende. Jeg har kørt det hele vejen igennem møllen. Og i sidste instans henviser de til at TV'et ikke må udsættes for sol (hverken direkte eller indirekte). Og det er netop det der giver "skyggeeffekterne". Jeg har lavet målinger af lysintensitet og varme og der intet usædvanligt ved min placering. Hvis man vil helt undgå det, så må man bo i kælder. Det fjernes helt ved en panel kalibrering, men det afkorter også panelets livstid, hvis dette gøres for tit. Så det bedste er bare at undgå solen på skærmen. Men den lave sol på denne årstid og det faktum at der vinduer i huse gør det svært. Men LG tager det ikke seriøst, så jeg er holdt op med at tage dem seriøst.
Påvirker solen kun skærmen når den er tændt eller også slukket ?

Hvor mange timers sol skal der ca til før det viser sig ?

Jeg tænker om man skal køre skræntens månentligt eller hvad taler vi om og hvor meget afkorter skræm rens levetiden på skærmen ?
Af dktipe
#285277
Hej igen. Har lige læst i Sonys brugsanvisning. Der står at panelopdatering ( også kaldet panelrens) som udgangspunkt kun må anvendes 1 gang om året da det ellers påvirker tv’ets levetid......

Det er jo et problem hvis man pga solpåvirkning er nødt til at køre det f.eks 6-8 gange årligt. Hvad siger i til det ?

Jeg tænker om det kan blive et problem med mit kommende Sony AF8 som kan blive udsat for direkte solskin fra tid til anden. Spørgsmålet er hvor meget sol påvirkning der skal til før problem viser sig og om det både er i tænkt / slukket tilstand solen kan skade.