Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#285087
Pede8000 skrev:Der er kun Netflix og Youtube app på de europæiske modeller. Der er ingen Amazon Prime, hvilket der underligt nok er på UK modellerne.

Man skal IKKE købe denne afspiller for "smart"-delen.

Der kan ikke hentes yderligere, dette sker kun ved software updates.
Taler du om Sony'en eller Panasonic? (Regner med at du taler om Sony'en? )
Brugeravatar
Af Pede8000
#285094
Yes Sir!
Brugeravatar
Af TBC
#285306
@Pede8000: Hmm, besynderligt. Videoen her angiver ellers at man burde kunne downloade apps - selv om det næppe flyder med Danske: https://youtu.be/cUVe4DoB2AQ?t=243

@Alle: Fraset det, så har jeg brugt nogle timer de sidste par dage på netop at undesøge emnet "Hvilken 4K UHD afspiller" i forhold til eget behov.

Så hvis vægtning som min lægger på den bedste croma-opsklaring (aktuelt for SD, HD og 4K materiale) og den bedste opskalering til 4K (aktuelt for SD og 1080p materiale) altså at vægtningen er det bedste billede på både 4K og 1080p, mens man udelukkende bitsreamer lyden, så har jeg fundet frem til følgende ved at kombinere flere seriøse sites udmeldinger:

Panasonic afspillerne med "4K High-Precision Chroma proces" skulle have sindsygt god croma-upskalering der slår selv OPPO på Chroma opskalering og til lige have den bedste opskalering fra DVD og 1080p Blu-ray til 4K. Panasonic er således også reference afspilleren hos bl.a HDTVtest. Til genæld hører man ikke så meget til dem fra de større Amerikanske reviewere, da de almindeligvis ikke er på hylderne i USA (Fraset parallelimportører hvorfra de gerne rives væk)

Sony skulle dog også have rigtigt god opskalering og billede generelt og modtager mange roser og anbefalinger som "best buy" (mest for pengene) - men det har ikke været mig muligt at finde ligeså dybdegående reviews eller lige så seriøse sammenligniger imellem Sony's modeller vs Panasonics croma-upscaleringer, som jeg f.eks. har kunnet finde imellem Panasonic og Oppo's: https://www.youtube.com/watch?v=6Ys6mpdhaZI

Det eneste jeg har kunnet finde er adskillige anmeldelser hvor Sony X700 anbefales som "best buy" og enkelte (typisk europæiske) hvor Panasonic DP-UB820/824 i forhold til Sony X700 anbefales som bedste "upgrade pick" med "the best Blu-ray upscaling we’ve seen" ...Altså skulle Panasonics opløsnings-opskalering med andre ord være den bedste. Til gengæld har jeg ikke kunnet finde noget mere dybdegående eller specifikt angående Croma-upskalerings status på Sony vs Panasonic modeller - om Sony's er på niveau med Panasonics eller ej. Det eneste jeg er blevet sikker på er at Panasonic grundet sit høje niveau på området skulle være at betragte som referencen.

Samsung og LG scorer generelt ikke lige så mange roser på billedkvalitet som Sony og Panasonic afspillere og XBox One har decideret fejl på sin croma-opskalering der dermed giver en upræcis croma-opskalering der ændrer billedparametre og farver i lettere grad.

Summa summarum, så begynder den virkeligt skarp prissatte (ca 1700 kr) Panasonic DP-UB424 (aka DP-UB424) der dermed ligefrem er billigere end de mindre modeller DP-UB320 og 330 'erne, at tage sig ud som det mest begavede og helt oplagte valg for mig selv til stuens JVC DLA-N7, mens man må punge 3185 kr ud til en Panasonic DP-UB824 (aka UB820) hvis man vil sikres BÅDE HDR10, HDR10+ og Dolby Vision i én og samme player, mens Sony X700 stadig tager sig ud som det bedste budget alternativ, hvis målet blot er en billigere vej til Dolby Vision og stadig god grundlæggende billedbehandling, med meget god men dog ringere opskalering af 1080p - Chroma opskalerings ydelsen har jeg som sagt desværre ikke kunnet blive mere specifikt klog på hos Sony modellerne, fraset at de generelt skulle være gode uden at reviewerne har nogle oplagte ting at indsige eller påklage vedrørende brugen i praksis, men generelt er meget tilfredse - dog uden at reviewerne har gjort samme grundige tets som HDTVtest har udsat Oppo og Panasonic for i ovenstående link.

Hvis man også begynder at ville satse på DAC til lyd indbyget i afspillerne, så er det de for alvor begynder at blive dyre, men det er jo ligegyldigt hvis man bitstreamer via HDMI til en god surroundreciever.

@ dktipe: Mht manglende DVI indgange har min egen søgning på området (Jeg har kun 1 HDMI kabel op til projektoren samt en nogle år gammel high-end surround reciever der kun har HDMI 1.4) ladet mig falde over denne sag: http://www.smartooo.com/html/ProductCen ... 06/18.html ...Som kan indkøbes på den Tyske Amazon til lidt over 600 kr. ...De har også andre mindre og billigere modeller med HDMI 2.0b til 4K i 60 Hz.
Senest rettet af TBC 19. nov 2018, 06:42, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Pede8000
#285352
@TBC: Som jeg skriver, er der intet at hente på den europæiske udgave. Der er Netflix, YouTube samt Berliner Philharmonikerne. Det er, udfra speakeren at dømme, en Nordamerikansk version de anmelder.

Perfekt, Chroma sampling er vigtig hvis man som dig, har et projektor set-up. Jeg har iøvrigt ikke læst nogen steder at X700 skulle fejle på dette punkt.

Ellers grundigt arbejde og spændende læsning! Tak for det, det er en god hjælp, hvis man vil gennem junglen, af anbefalinger og anmeldelser. :-)
Brugeravatar
Af TBC
#285375
Tak begge to - Jeg tænkte at nu jeg havde brugt tiden på det, kunne man måske spare og gavne andre ved at formidle hvad jeg der har været fundet ud af.

@Pede8000 - Det lyder rimeligt at det kunne være forskellen at det er i USA (selv om jeg vil have svært ved at kalde lige den video fra "Love What You Do" for et review, det er vel snarere en slags præsentation). Og ja, både Chroma- og ikke mindste opløsnings opskaleringen er afgørende på de helt store skærmestørrelser, hvor hver enkelt pixels så at sige skal bære og formidle noget mere end på en mindre skærm.

@dktipe: Ja, linket du har fundet forklarer subsamplingen fint. Skiverne (både 1080p og 4K - samt streaming og TV) er chroma-samplet i 4:2:0 for at spare båndbredde. Til outputtet kan afspillerne så opskalere 4:2:0 subsamplingen til både 4:2:2 og 4:4:4. Det er det der benævnes Croma opskaleringen (ikke at forveklse med opskalering af selve pixelopløsningen fra f.eks. 1080p til 4K) ...Der er så, som videoen der blev linket til i den forbindelse ( https://www.youtube.com/watch?v=6Ys6mpdhaZI ) forskel på hvor godt selv de bedste afspillere nu formår at gøre det, hvilket har betydning for billedkvaliteten man kan opnå med dem. (Sidenote: Cromasampling har også relevans i forhold til 4K PC monitorer der påstår at kunne yde op til 144 Hz i 4K, for der er reelt kun båndbredde i de aktuelle input/output chips til formidling af 4:4:4 croma i 120 hz, ellers skal man gå ned i Croma sampling hvilket giver et ringere PC-billede). Kvaliteten af Bluray afspillernes cromaopskalering af materialet har i praksis betydning for den farvenuance-grad og farve dynamik der kan genereres (som du også kan se og høre om i linket) - Det har særlig stor betydning for mig med en native 4K D-ILA projektor der ikke alene har meget stor colour-gamut til formidlingen af farvenuancerne, men også samtidigt skal vise det på et stort billede.

Hvis man skal have en afspiller med det hele på HDR billedsiden til fremtiden, så skal du/jeg jo op og give 3185 kr for en Panasonic DP-UB824 der har både HDR10, HDR10+ og Dolby Vision. - Så jeg skal vel sådan set selv have fundet ud af om jeg gider give det dobbelte for 824 i stedet for 424'eren, for noget jeg reelt ikke skal bruge dér hvor afspilleren skal installeres, da Projektoren jo laver sin egen dynamiske HDR Tone mapping, lige som Panasonic Playerne i øvrigt som noget nyt også kan gøre , med sigte på at kunne indstilles til en skærm med et bestemt antal maximale nits - og som TV i øvrigt også gør det for at tilpasse HDR signaler til panelets formåen hvad angår både farver og nits. HDR 10+ og Dolby visions opgave er i den forbindelse faktisk blot at fodre TV'et med dynamiske metadata scene for scene, i forsøget på at tweake TV'ets Tone mapping til at tilpasse sig bedre til scenens lysstyrker, men det er ultimativt TV'et der laver den endelige tonemapping, hvad enten det er HDR10, HDR10+ eller Dolby vision - For tonemapping er noget der har sin relevans sålænge paneler i TV og projektorer ikke er perfekte og uden problemer kan formidle enhver nit og enhver farvetone indholdt i HDR materialet. Det er også derfor der er større forskel på HDR10 og Dolby vision på en ringe LCD HDR skærm, end der er på en mindre kompromitteret OLED skærm med højere native kontrast og farve-gamut. Der ud over er det egentligt lidt til grin anno 2018 (det er mere en fremtidsbekymring!) når folk går op i om udgivelsen de har er blevet graded til 1000 eller 4000 nits, det betyder bare at TV'ets evne til tone-mapping kommer på hårdere arbejde såfremt det ellers var udnyttet (f.eks. kan dit AF8 vise maksimalt omkring 200 nits@100% til 750 nits@5%. En film kan i øvrigt sagtens være graded til f.eks. 4000 nits, men maksimalt indeholde f.eks. peaks i reflektioner på 280 nits når det kommer til stykket. Det handler blot om at den er tone-mappet på udstyr der kan gå til 4000 nits, hvilket dog lagt fra betyder at filmen overhovedet har så voldsomme nits i sig - Teknikerne har jo ikke noget ønske om at lade sig blænde af det kildemateriale de har at arbejde med, men stræber jo som reglen efter at få det til at se naturligt ud - og pointen er at optage udstyret (digital kamera/celloid) har jo normalt og reelt endnu ikke har så stor dynamik at gøre godt med, selv til reflektioner - det kræver ofte post-processing hvis man vil lege med det. Der er med andre ord flere grunde end alene den ellers meget afgørende høje native pixelkontrast, til at HDR matriale stadig kan se overall bedre ud på en D-ILA projektor og et OLED-TV end på selv et 2000 nits QLED-LCD-TV (Nå, jeg kom vist lidt off-subject) ...Jeg vil bare slutte af med at sige at jeg også sagtens selv ville overveje at købe en Sony X700 til mit soveværelses 65 tommer AF8, selv om jeg faktisk ikke har kunnet læse nogen steder HVOR god dens croma-opskalering skulle være - Men den får generelt gode anmeldelser over alt og de evt. sidste marginaler betyder da også mindre på den mindre skærm, da jeg i soveværelset sidder/ligger over 2 meter fra de 65 tommer - Og så er der jo også et eller andet positivt at sige om det at have et egentligt sæt - AF8'eren har jo dertil slet ikke HDR10+ men Dolby Vision, hvorfor X700 ville passe klart bedre til AF8 end Panasonic DP-UB424 - Man skulle som sagt lige pludselig op og give over 3185 for at få UB824'eren med både HDR10+ og Dolby Vision for at den skulle passe til AF8'eren, hvilket udgør et godt argument for en stadig meget anmelserrost Sony X700 til den halve pris.
Af OttoW
#286071
Sony UBPX800 til 1399 hos Elgiganten her på Black Friday. 36% billigere end Elgigantens "normalpris".
Købt!