Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dktipe
#284784
Hej.

Jeg ved der er skrevet mange indlæg omkring forskellene på OLED og LED og jeg har gennem det seneste års tid læst de fleste.

På baggrund af test, indlæg osv. havde jeg egentlig besluttet mig for at mit næste tv skulle være et OLED og i 65 tommer og det skulle købes nu til Black Fridag eller udsalget når der kom et godt tilbud.

Har ikke kabel tv og ser idag 100 % tv via Streaming på Apple tv, via DR, Tv2 Play, HBO, Netflix osv.

I forbindelse med køb af mit nye tv har jeg tænkt mig at købe en Blueray UHD afspiller, og se UHD indhold via Netflix. Jeg forventer umiddelbart 20 % vil blive højkvalitetsindhold mens 80 % af mit tv forbrug vil blive streaming i lav kvalitet fra DR, Tv2 play, HBO osv.

Som sagt havde jeg egentlig besluttet mig for at købe et OLED tv som f.eks. Sony AF8 eller LG C8 begge i 65 tommer, men er nu kommet i tvivl om jeg istedet bør vælge et highend LCD tv som f.eks. Sony 65-XF9005 pga. følgende.

1:Det er kun 20 % af det indhold jeg kommer til at se der vil være i høj kvalitet.

2:LCD er en kendt velafprøvet teknologi uden børnesygdomme.

3:Jeg har læst alle de seneste skrækhistorier om døde pixels, burn in som jeg har forstået ikke burde være et problem ved normalt tv forbrug, men alligevel. I dag var jeg i elgiganten og der stod et Philips 55 OLED med meget synlig burn-in fra skærmmenu. Man kunne mistænke de havde den stående så en køber der kom efter en OLED kunne lokkes til at købet Samsung QLED eller lign hvor de sikkert tjener flere penge, men alligevel.

Det skal siges at det er uden betydning om mit næste tv koster 20.000 kr. for et OLED eller 10.000 kr. for et Sony LED. Jeg vil blot have det tv som jeg bliver mest glad for i længden og er nu kommer i tvivl om det virkelig skal være et OLED på baggrund af de punkter jeg har skrevet ovenfor.

Hvad siger i, kan i give mig ro i maven ved at stå fast på OLED eller kan jeg ligeså godt købe velafprøvet teknologi i form af Sony LED når nu mit tv forbrug er som beskrevet ?

Hilsen Tim
Af CSP
#284785
Kan godt være at LCD er en velafprøvet teknologi, men den har endnu flere "børnesygdomme"/ulemper sammenlignet med OLED, så det skal ikke være afgørende for beslutningen.
Af dktipe
#284786
CSP skrev:Kan godt være at LCD er en velafprøvet teknologi, men den har endnu flere "børnesygdomme"/ulemper sammenlignet med OLED, så det skal ikke være afgørende for beslutningen.
Hvilke ulemper har LCD som den Sony model XF9005 i forhold til OLED ?

Jeg har læst den f.eks skulle være god til mellemgod signal kvalitet via streamingen som kommer til at udgøre 80 % af mit tv-forbrug.
Af Grandahl
#284787
Der har lige været et indlæg om et dødt pixel på en OLED, i sommer var der en del der oplevede dyr i deres Sony XE eller XF9005.. Lotterispil med LCD skærme når de købes hvor hårdt de er ramt af clouding og andre LCD sygdomme.. Det jeg vil frem til at der findes ikke noget fejlfrit tv.. så hver især må gøre det op med sig selv..

Der er dog ingen tvivl om at forskellen er stor ved HDR på de to teknologier. Ved alm. 1080 p Streaming/flow er forskellen mindre, men den er der så sandelig.. Ved betragtningsvinkler er forskellen kolossal..

Jeg er ikke i tvivl, jeg havde gået med en LG C8 eller Af 8 Black Friday særligt når prisen ikke betyder noget.
Af dktipe
#284789
Ok, lyder til at jeg skal holde fast i mit oprindelige valg og fortsat gå efter OLED.

LG C8 eller Sony AF8 med mit brugsmønster ? Skal lige siges at jeg har Sonos ekstern Soundbar så lyden i fjernsynet betyder ikke noget og ser ikke meget sport.
Af Asimuh
#284790
Jeg var i samme situation og til sidst besluttede jeg at købe en Oled 55 C8. Vi ser 80% af tiden DR og børnene ser især Ramasjang flere timer ad gangen. Har haft tv'et i en uge og vi er ret glad fir billedekvaliteten både i UHD eller vi almindelig SD.

Jeg holder øje med retentions/burn-in (pga. DR logo, især den røde fra DR1) og oplever vi problemer, så vil der blive investeret i XF9005 til DR kanaler. OLEDen ryger så ned i kælderen til Netflix. Opstår der ikke problemer, så anskaffer vi nok en OLED mere til næste år i 65".

I øvrigt har Bilka en Sony 65" AF8 snart til salg for 17.000 kr., så nok ikke nogen grund til at vente til Black Friday.
Af dktipe
#284861
Update: Talte med Hifi klubben i dag. De anbefaler kun OLED til kunder der har et stort filmforbrug, og dermed ikke ser tv via flow eller streaming hvor der er kanal logo, da dette med tiden giver stor risiko for burn ind. Det er den samlede mængde af indhold hvor der er et logo som er problematisk for OLED jf. Hifiklubben. De anbefaler i min situation et LED tv, som f.eks. Sony XF9005.
Brugeravatar
Af bbplayer
#284862
dktipe skrev:Update: Talte med Hifi klubben i dag. De anbefaler kun OLED til kunder der har et stort filmforbrug, og dermed ikke ser tv via flow eller streaming hvor der er kanal logo, da dette med tiden giver stor risiko for burn ind.
Der har været en enkel her på forum med burn efter helt normal tv brug, dog var symptomerne slet ikke logo relateret, og var skæve streger og nogle linjer som var gætværk når man ikke kunne se det rigtig hvad, eller kendte årsag, udover flere mente det var undertekster.

Så skal du nu lytte til alt det, så skal du også holde dig fra programmer med undertekster, så begynder du snart slet ikke at kunne tænde tv't.
Ingen logo, ingen undertekst.
Brugeravatar
Af Pede8000
#284863
dktipe skrev:Update: Talte med Hifi klubben i dag. De anbefaler kun OLED til kunder der har et stort filmforbrug, og dermed ikke ser tv via flow eller streaming hvor der er kanal logo, da dette med tiden giver stor risiko for burn ind. Det er den samlede mængde af indhold hvor der er et logo som er problematisk for OLED jf. Hifiklubben. De anbefaler i min situation et LED tv, som f.eks. Sony XF9005.
Jeg tror de har størst bruttoavance på LCD skærme.
Jeg vil da mene, at hvis man tror på burn- in ved normalt brug, så ville de sorte bjælker ved fimvisning være en større risiko.

Ved normalt brug er der en meget ringe mulighed for at det opstår.

Der er mange "gode" råd fra sælgere, som netop er sælgere og ikke rådgivere. Dette gælder selv i HFK.

Du vil ikke fortryde et OLED, tror jeg. :)
Af Simonvinder
#284865
Jeg ved ikke om plasma er mere eller mindre udsat for burnin end OLED, men på det jeg har haft i snart 10 år er der ingen burnin på, og vi ser en del flow tv. Jeg er derfor ikke ret bekymret over det.
Af dktipe
#284866
Hmm. sælger var på ingen måde ude på at sælge mig noget, da jeg nævnte at jeg ikke ville handle nu, men vente til et godt tilbud til Black Friday så tror helt realt ikke der lå nogle økonomiske bagtanker bag. Sælger havde selv børn som så meget Ramasjang hvor der er logo, og havde af samme årsag selv fravalgt et OLED tv. Han havde dog ej selv hørt om reklamationssager pga. burn in, men det mente han kunne skyldes at kunder der købte hos HIFI klubben typisk var film entusiaster, og god rådgivning så kunder med et "forkert" tvforbrug blev rådet til at købe LCD i stedet.

Han oplyste desuden at problem ikke ville komme med det samme, men der kunne få år før det viste sig, da statisk kanallogo slider på skærmen i det område hvor den er vist og derfor på sigt kan give burn in.
Brugeravatar
Af bbplayer
#284871
Nu er der allerede en del Serie 6 OLED skærme ude på markedet fra LG, og har vi virkelig hørt om så mange burn-in fejl, at man efter 2 år kan sige problemet er der efter flere år? Det mener jeg ikke,bare fordi en her, har nævnt det, så er der vel flere hundrede som ikke har nævnt noget eller har problemer med sin serie 6 skærm.

Nu bruger jeg pt ikke min C6 , nær så ofte men den synes jeg klarer sig godt når jeg bruger den.
Af Turbo
#284882
dktipe, nu når du ved så meget - så fortæl mig hvorfor mit 3 år gamle OLED ikke har fået burn-in. Det meget tit at det køre DR2 hele dagen - det køre også DR2 lige nu selvom jeg sidder her ved min PC. Der er DR2 logo + tekster på de fleste udsendelser.

LG Serie 6 OLED er fra 2016. LG serie 7 OLED er fra 2017. LG serie 8 OLED er fra 2018. Mit er den sidste før serie 6, altså efteråret 2015.

Hvorfor er der ikke burn-in på mit, det må du jo vide ?
Efter alt det du skriver, burde der være burn-in på mit.
Brugeravatar
Af Pataya
#284901
Jeg kan udemærket godt forstå at en sælger vil tage den mere forsigtige hat på, når han skal rådgive kunder. Men når det så er sagt, - hvis man går ud og laver sin egen undersøgelser vedr. OLED, så syntes jeg hurtigt man lander på at man skal have et noget specielt brugsmønster, før at burn-in behøver at være en reel bekymring. At se Ramasjang dagligt i et par timer tæller ikke med under det jvf alt hvad jeg har læst.

Hvis det stadig nager dig når du har musen over købsknappen så syntes jeg ærligt talt at du bare skal gå med LCD, noget siger mig at det vil irritere dig mere end det burde, også selvom du aldrig oplever burn in.