Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Simonvinder
#284747
Hejsa Flatpanels-iensere!

Jeg står og skal skifte mit elskede Panasonic plasma G10 ud, som jeg i tidernes morgen valgte ud fra en anmeldelse her på siden :)

I morgen har jeg muligheden for at købe et Philips 803 til 8888, men input lag tiden gør mig nervøs. Har tidligere spillet spil på venners TV, hvor det føltes som om der var en latens tid på jeg ikke kunne forklare. Så går lidt og overvejer om jeg skal vente til C8 kommer på bud.

Til dem af jer der gamer, hvilket TV har I, og har I lagt mærke til noget input lag?

Et sidste spørgsmål: Nogen der ved hvordan kan det være 903 har 22 ms hvis 803 har samme processer?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#284748
Jeg spiller selv konsolspil så ofte jeg kan slippe afsted med det. Dog ikke konkurrenceprægede spil. Min oplevelse er, at >50 ms virker til blandet spilbrug. Hvis du primært spiller FPS-spil, så vil jeg anbefale dig at sigte lavere. Det er svært at sætte præcise tal på disse ting, da det afhænger meget af brugeren.

I denne forbindelse er det også værd at bemærke, at input lag ofte er langt langt højere i f.eks. Standard- eller Film-profilen på tv-skærme. Den kan nemt nærme sig 100 ms og det mærkes. Så det handler også om billedindstillinger.

Hvor har du set målingen på 22ms på 903 henne? Der er forskellige målemetoder, så det er ikke altid, at det kan sammenlignes 1:1. Vi bruger den såkaldte Leo Bodnar måler.
Brugeravatar
Af Pataya
#284752
Jeg havde min trofaste Panasonic ST60 i flere år og kan finde lidt forskellige tal: 54.2 ms, 75ms (Og Flatpanels sagde 40ms) - hvilket er højt, men det var kun på ét spil at jeg decideret lagde mærke til det, og jeg spiller rigtig mange forskellige spil.

De fleste spil der vænner man sig (for better or worse) sig simpelthen til det. Da jeg næsten kun spiller offline spil, var det simpelthen ris til egen røv hvis reaktionen var langsom. Problemet opstår hvis du spiller timing-baseret spil, hvilket jeg fandt ud af det jeg spillede Final Fantasy X, hvor at man skal undvige nogle lyn, ved at trykke på X' på det rigtige tidspunkt - det kunne overhovedet ikke lade sig gøre, og jeg måtte sætte konsollen til en monitor i stedet.

Jeg ville personligt stile efter noget under 40, bare for peace of mind - men jeg er ikke fanatisk omkring det, og spiller aldrig online spil.
Af Simonvinder
#284753
Når jeg tænker på gaming på TV bliver det primært PS exclusives og evt. couch 'party games'. Så spil som Red Dead, God of War og diverse party games. Online spil spiller jeg på min gode gamle computer, men ved ikke hvorvidt jeg bliver meget bevidst om forskellen når jeg så skifter mellem de to.

Men der er immervæk forskel på 40 ms på Philips 803 og 20 ms på LG C8. Når det så er sagt, så er det nok ikke det primære brug af TV'et.

Jeg havde læst 22ms i dette review:
https://www.techradar.com/reviews/philips-oled-903

Men efter jeg gravede lidt fandt jeg dette, så tænker at 22ms ikke er korrekt:

"Also note that he doesn't use the Bodnar device so his lag numbers don't necesarilly match other reviews (instead does it the old way by comparing a timer with another monitor)
Measured with the Bodnar device other reviews have it at 39ms "
Af Elox
#284754
Input lag er ens for 803 og 903. De 22 ms. er ved 30 FPS Games som feks. Spiderman, God Of War, Uncharted, Zelda, The Last Guardian.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#284761
Vores Bodnar måler ved 60 Hz. Vores seneste indkøb af HDFury produkter gør os faktisk i stand til at ændre frekvensen på Bodnar-dimsen, men jeg tvivler ret kraftigt på, at vi så kan stole på det den måler.
Af Simonvinder
#284769
Jeg er ikke helt sikker på jeg kan følge din pointe Torben, kan du dumb it down for mig? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#284781
Vi måler normalt kun input lag ved 60 Hz, så hvis ens spilkonsoller kan køre variabel frekvens (som Xbox kan, så ved vi reelt ikke hvad input lag går hen og bliver. Jeg kan godt ændre på refresh rate på den måler vi bruger, men det skal gøres ved at vi kobler noget ekstra grej bagefter, som ændrer det signal den sender ud og smider en anden frekvens ud - det vil næsten med garanti gå galt. Det var som respons til de “30 fps” som Elox nævner.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#284819
Men konsollerne sender jo stadig 60Hz ud selvom spillet renderes i 30fps?

PS: den “gamle” metode med at bruge to skærme og fotografere har vi også anvendt i sin tid og har dertilhørende egenudviklet software. Bemærk dog at man ideelt set bør sammenligne med en CRT-skærm. Mig bekendt sammenligner John Archer med en LCD, der i forvejen har input lag. Så hans tal vil være lavere pga. metoden - og ikke lige så præcise. Hans tal kan sammenlignes på tværs af hans anmeldelser, men ikke med målinger foretaget med Leo Bodnar.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#284831
Nej men der sender den jo heller ikke i 30Hz. Der er i stedet en regulerbar frekvens i forbindelsen imellem konsol og TV.

Hvis spillet ryger for langt ned i frame-rate, så fordobles output-frekvensen på Xbox One. Nu kan jeg ikke huske det præcise frekvens-spænd, men der fordobles vist, hvis frame rate i spillet kommer under 30fps. Så f.eks. 25fps i spillet sendes som double up i 50Hz fra Xbox One.

Jeg tror ikke der findes scenarier, hvor en spilkonsol udsender et 30Hz signal?
Af PeterD
#284832
Så er det en god idé for trådstarter at investere i det Philips 803 til 8888...?

Q7F Samsung og XF90 fra Sony ligger jo omkring samme pris, eller skal man håbe på OLED tilbud i januar? O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#284833
Det var nu heller ikke fordi jeg ville teste 30 Hz, men vi kan heller ikke teste 50 eller 100 for den sags skyld.