Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Silverfox68
#283929
Hej...

Jeg har super svært ved at slippe mit næsten 7 år gamle Pana 42" plasma tv...Men nu er beslutningen kommet til at rykke op på 55"...Men i en verden af Qled og Oled er det svært at vælge det rette....Hva siger i kloge..?
Af Beckham
#283932
Glem QLED som en ny teknologi...er basalt set bare et LCD\LED tv. Dermed ikke sagt at du ikke skal købe sådan et, men det er ikke at sammenligne med OLED som teknologi.
Af PeterD
#283939
Beckham skrev:Glem QLED som en ny teknologi...er basalt set bare et LCD\LED tv. Dermed ikke sagt at du ikke skal købe sådan et, men det er ikke at sammenligne med OLED som teknologi.
Enig.

Det er utroligt som sælgerne æder Samsungs marketing rådt.

Qled er et LCD tv på godt og ondt.

OLED er det eneste reelle og teknologi som kan matche en plasmaskærm på flere punkter.
Af Grandahl
#283942
High end LCD skærme overgår nu også plasma skærme, det er der vist bred enighed om efterhånden.

High-end LCD er rigtig gode, men prismæssigt og kvalitetsmæssigt ville jeg kikke efter OLED hvis jeg var dig.
Brugeravatar
Af bbplayer
#283948
Vælger personen OLED, så er han da også i vandte omgivelser, med retention , skærm rens, og de forbehold man tog med en plasma, så vante omgivelser for personen her.
Af lennon
#283956
bbplayer skrev:Vælger personen OLED, så er han da også i vandte omgivelser, med retention , skærm rens, og de forbehold man tog med en plasma, så vante omgivelser for personen her.
Tåler ingen sammenligning . Plasma var altså væsentligt mere disponeret for nævnte issues end OLED .
Af PeterD
#284166
Grandahl skrev:High end LCD skærme overgår nu også plasma skærme, det er der vist bred enighed om efterhånden.

High-end LCD er rigtig gode, men prismæssigt og kvalitetsmæssigt ville jeg kikke efter OLED hvis jeg var dig.
Well..

Spørgsmålet er om sortniveauet og farver stadig er en smule bedre på plasma end på LCD, når du blot ser en almindelig Jes Dorph i Go'aftten Danmark og ikke noget HDR og bluray HDR gejl...? :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#284175
lennon skrev:
bbplayer skrev:Vælger personen OLED, så er han da også i vandte omgivelser, med retention , skærm rens, og de forbehold man tog med en plasma, så vante omgivelser for personen her.
Tåler ingen sammenligning . Plasma var altså væsentligt mere disponeret for nævnte issues end OLED .
Det vil jeg gerne være enig i men flatpanels og dem som har haft problemet er ikke enig , som jeg læser de sidste par OLED problemer, som jeg da også argumenterede imod.

Det jeg mener, er, hvis du er forberedt og ved hvordan man ikke ser TekstTV i 24 timer, man ikke sætter en PC skærm til og kører desktop i 24 timer, eller gør ting som provokerer billede, så har flatpanels da sagt , den overlever ved normal brugsmønster, så er ovenstående ikke normalt :) Som nogle mener det er på LCD skærme.
Af Turbo
#284176
Ahhh bb, du ved godt at der er rigtig hvad Lennon skriver, at plasma var en del mere følsom over for de problemer end OLED er.

Ikke dermed sagt at problemer er 100% væk på OLED. Vi ved begge at det kan fremprovokeres på OLED, som vi begge har læst om bl.a. her ;)
Af Grandahl
#284182
PeterD, uanset hvad signalet byder dig, har det jo intet at gøre med hvad tv’et kan præstere.. Du skulle prøve at se et highend LCD tv, så tror jeg heller ikke du vil være i tvivl, selvom jeg godt er klar over, du har en forkærlighed for de gamle plasma.
Af PeterD
#284212
Grandahl skrev:PeterD, uanset hvad signalet byder dig, har det jo intet at gøre med hvad tv’et kan præstere.. Du skulle prøve at se et highend LCD tv, så tror jeg heller ikke du vil være i tvivl, selvom jeg godt er klar over, du har en forkærlighed for de gamle plasma.
Du har måske ret. :)

Et 55" XF90 koster kun 8500 kr i Expert og Hifiklubben.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4515869 ... ign-Priser

Men tror jeg venter lidt og ser hvad de næste generationer af OLED, kan præstere.
Brugeravatar
Af bbplayer
#284226
Turbo skrev:Ahhh bb, du ved godt at der er rigtig hvad Lennon skriver, at plasma var en del mere følsom over for de problemer end OLED er.
Jeg er helt enig, jeg overraskes bare over de tilbagevendende burn-in problemer som folk erfarer og den seneste på ældre OLED, som bruger mente ikke havde gjort noget vildt udover se film, måske så film med subs i 48 timer eller mere :)
Men faktum er nogle OLED er bare følsomme, måske nogle mere end andre modeller. Der var engang noget QC på skærme, og de var delt i Q1,Q2 osv.. Måske er nogle skærme bare ikke QC'd til højeste og så sælges de i håb om køber ignorerer fejlen, og så er den jo solgt, og så er det glemt.

Men plasma vs oled, så er hyppigheden for burn-in, rigtig nok meget lavere men folk kan ikke lade være med at sammenligne og mit oprindelig indlæg, gik bare ud på at uddybe hvad dør OLED på, så er der nok ikke så meget andet.
Måske lige en dårligere QC'd skærm til salg hos en dårlig fabrikant, som tror den går.