Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bentpetersson
#281781
bentpetersson skrev:@Jeskpet.
Fakta og erfaring er jo vigtigere end meninger.

Har du haft et unormalt brug, siden du har fået burn-in?
Af Jeskpet
#281784
Hej bentpetersson. Ikke andet brug, end det ALLE andre TV som jeg har ejet tidligere har kunnet tåle... Altså, at man rent faktisk kunne bruge TVét til det man havde lyst til, f.eks. at se News nogle timer om dagen, eller browse Tekst-Tv som man ville... Dette "ualmindelige" brug, har på mindre end 2 år givet tydelige fastbrændte bjælker i bunden af billedet, som ikke kan fjernes med TVéts indbyggede renseprogram… Flere andre brugere rapporterer om fastbrændte logo´s fra TV stationer, som er brændt fast... Selvom det, åbenbart på nogle herinde, kan virke som et Korstog mod OLED, så ser jeg det egentlig mest som min opgave at advare andre, så man ikke står med et næsten nyt TV, med tydelige "skader" på skærmen allerede efter første år... Håber det giver mening :-)
Af bentpetersson
#281785
Tak for svaret. Har du både burn-in ved tv selskabs logo og ved tekst tv. Eller andet?
Af Jeskpet
#281786
Det der er mest tydeligt på mit TV, er tekst-TV bjælkerne nederst i billedet.. specielt ved røde billeder. Her kan jeg ret tydeligt se "Billige og spændende rejsemål" bjælken, samt bjælken "116" brændt ind permanent. Jeg vurderer at det må være de ekstremt kraftige farvevalg med rød og grøn, som har slidt så voldsomt på pixels i disse områder, at man nu ser dem permanent i alle røde, gule og grønne billeder... Jeg anfægter slet ikke at billedkvaliteten på OLED er fremragende, men påpeger bare at man seriøst skal tænke sig om, mht. hvilke billeder man præsenterer skærmen for - og i hvor lang tid... Det er meget ærgerligt når slidtagen først kan ses, for så kan det ikke fjernes igen :-(
Af ThomasG
#281787
Sikkert et mega dumt spørgsmål men da jeg ikke kender så meget til det, så må jeg jo hellere spørge en gang for meget end én gang for lidt :) .

Vil en kalibrering hjælpe i mod burnin? Altså er godt klar over statiske billeder , meen kanal logoer etc . Konsol gaming ?

Pft

Thomas
Af Jeskpet
#281788
ThomasG, det tror jeg næppe.. Mit TV var fuldt kalibreret fra Butikkens side.. Jeg vurderer at det er et problem som fabrikanterne udmærket kender omfanget af, da mit TV har indbygget en "screensaver" funktion, som automatisk sætter ind, hvis det samme billede har stået stille på TVét mere end 2 minutter... Desværre virker denne funktion ikke på Tekst-TV, permanente bjælker på f.eks. News og CNN, og naturligvis imod kanal logoer, som står permanent i hjørnerne... Jeg har talt med LG om problemet, og de henviser bare til TVéts indbyggede "renseprogram", som tager en time at køre, og som ikke hjælper overhovedet desværre..
Af ThomasG
#281789
Ok tak for svar .

Men typisk brug af sit tv . Altså normal brug giver vel ikke burnin problemer ? Netflix , Plex , lidt tv . Skal man være bekymret ? Aj vel?
Af DFK1990
#281790
Jeg ejer selv et LG E6V 55" og den er nu til januar 2 år gammelt og har endnu ikke fundet burn-in, kørte lige nogle testbilleder i dag. Jeg har brugt den til normalt brug dvs. tændt om aften i hverdagene og stort set hele dagen i weekenderne. Det er hovedsagligt tv-kanaler, film og spil der bliver vist på skærmen og så er den altid sat til strøm. Det vil sige hver aften jeg slukker tv'et for at gå i seng køre den en panel rensning og det tror jeg helt sikkert har gjort at jeg ikke har været udsat for burn-in. Havde selv et Plasma i 1½ år og den kørte ikke panel rens og den havde allerede efter ca. 1 år burn-in fra tv2 logoet. Og denne burn-in kunne ses ved normalt brug og ikke kun test billeder.
Så jeg vil sige så meget, hvis man overvejer et OLED tv så lad den køre sit rensnings program som den også står til som standard og så vær opmærksom på at den ikke viser statiske billeder, f.eks. når man pauser spillet på en spil konsol for så går den ikke selv over på sin egen pauseskærm hvor den viser en pauseskærm i bevægelse.
Ellers vil jeg bare nævne at jeg er en lykkelig ejer af denne skærmteknologi og vil ikke være bange for at købe et nyt med denne teknologi hvis ikke andet er bedre i fremtiden :)
Af Jeskpet
#281791
Nej, det tror jeg ikke man skal... Jeg er bare personligt noget overrasket og skuffet over, at man i 2018 ved køb af et high-end tv, ikke kan se lige præcis hvad man har lyst til - og i den tid man har lyst til. Fair nok at man ved gamle Plasma skærme ikke var nået så langt i udviklingen, men må indrømme at jeg havde forventet noget mere af teknologien i et OLED... Det var, i mit tilfælde, dyre lærepenge må man sige...
Af Jeskpet
#281792
DFK1990, jeg ville ønske at jeg havde været så godt orienteret og vejledt, som du åbenbart blev ved købet... Så havde jeg taget præcis samme forholdsregler som du, og var ikke stået i denne situation... jeg var nemmelig ikke klar over at man skulle "tæmme" sit TV anno 2018... Det burde ikke rigtigt være nødvendigt skulle man mene, men det er det åbenbart... Lad os håbe at fabrikanterne løbende udvikler teknologien, så man trygt kan forlade sit hjem i fremtiden, og lade børnene se Youtube, og konen se Tekst-Tv, uden bekymringer :-)
Af Basto
#281795
Jeg syntes det er lidt tyndt at trække kortet korstog bare at nogle kommer til at nævne problemer med Oled herinde, for nylig var der en der stillede spørgsmålet om burn in, og fik på det kraftigste svar tilbage at det var hans egen skyld, og at det ikke kunne være skærmens skyld, der går lidt af det gode ved forummet herinde hvis nogle få brugere går amok hver gang nogle nævner Oled problemer.
Hvad angår Bents måde at kommunikere på er jeg ikke fan af,
Jeg husker tydeligt da jeg selv havde Panasonic tv og den døde, smart del i fjernsynet pludselig tog. Jeg mig selv i at jeg gud hjælpe mig sad og debatterede om det var dødt eller ikke dødt ( problemet var at jeg ikke ville indse at jeg ejede et tv som ikke blev opdateret)


Mvh Michael O_O 8-)
Af DFK1990
#281796
Jeskpet, Da jeg selv arbejder i en elektronik forrentning (ikke elgiganten eller power) er det istedet min egen research der gjorde at jeg vidste at jeg skulle være lidt opmærksom i forhold til LCD/LED paneler. Jeg forventer ingen vejledning eller serivce i de store elektronik kæder for det er typisk sælgeren som har en dagsorden og det er ikke kundens behov. Istedet bruger sælgeren sin tid på at sælge alt muligt lort til kunden som han/hun ikke har brug for. Jeg købte givetvis mit tv i elgiganten, fordi de simpelthen var billigst på det tidspunkt. Nu er det desværre de meget kraftige farver som du nævner ved bl.a. tekst-tv som OLED har det svært med. Det er bare en skam at du ikke lige var forbi flatpanels eller andre forums for at høre om fordele og ulemper inden du købte tv'et.
Men jeg kan helt sikkert også følge dig i at for et high-end tv burde der ikke være problemer og i det mindste kunne LG lave en garanti som de selv stod for, men de mener jo nok ikke at det er det værd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11