Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af polleflaunoe
#292728
PS!

Som omtalt har jeg netop fået mit LG OLED E6 tilbage efter en udskiftning af panelet. TV-et var blevet nulstillet af reparatøren - jeg gik derfor i gang med at kalibrere det efter FLATPANEL´s anbefalinger.

I første omgang dem for den oprindelige Version 6 - men resultatet var ikke tilfredsstillende.

Der var imidlertid i denne tråd blevet nævnt, at de paneler, der bruges ifm. udskiftninger, er af en nyere version – jeg har derfor nu til morgen prøvet at skifte frem og tilbage mellem anbefalingerne for hhv. Version 7 og Version 8.

Det er klart anbefalingerne for Version 8, der giver mig det bedste resultat.

Dette bare til orientering – har andre af jer oplevet det samme for jeres udskiftede paneler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292735
Så lyder det til, at det er et 8'er panel du har fået i, så det giver rigtig god mening, at du skal have fat i nogle andre indstillinger.

Uheldigvis, så betyder det jo også, at folk der får kalibreret deres TV vil være på spanden, hvis de får panelet ombyttet efter et års tid.
Af HrJensen1
#292805
Torben Rasmussen skrev: Uheldigvis, så betyder det jo også, at folk der får kalibreret deres TV vil være på spanden, hvis de får panelet ombyttet efter et års tid.
Næsten uanset hvad der skal laves på fjernsynet, så forsvinder indstillinger ved en reparation. Fordi enten bliver panel skiftet, så det er anderledes end det gamle - hvis man snakker reel kalibrering, og ikke bare billig-justeringerne, som de fleste butikker laver.

Bliver main board skiftet, så er indstillingerne også væk.

Bliver apparatet nulstillet af kundesupporter, så er indstillinger væk.

Men det er jo også ligemeget, når 99 ud af 100 "kalibreringer" i Danmark blot er lidt småjusteringer i billedemenuen ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292816
Hvis man “blot” får skiftet et andet stykke elektronik i TVet, så har du jo en lap med indstillingerne, så du kan genskabe hvad der blev kalibreret. Det hjælper ikke hvis panelet er skiftet.
Af HrJensen1
#292856
Mon alle gemmer den lap papir - hvis de overhovedet får en...? ;-)

Og groft sagt, så hjælper det stykke papir heller ikke meget, da panelet hele tiden ældes - så hvis det er en reel kalibrering som er blevet udført, er disse tal uddaterede allerede efter få måneder.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292858
Hvis du får det kalibreret af TV-kalibrering, så får du en lap! Ellers har de en kopi du kan få.

Hvis du får en discount-kalibrering i forretningen, så er der ikke nogen garantier.

Når først skærmen er kørt til, så skal den ikke genkalibreres foreløbigt.
Af HrJensen1
#292867
99 ud af 100 "kalibreringer" som bliver lavet i Danmark er de discount justeringer som butikkerne sælger, og kalder for kalibreringer.

Men selvom du får den rigtig kalibreret, med det rigtige udstyr, så går er altså ikke mange hundrede timer inden farverne er lettere dæmpet, og den så faktisk skal have et boost på indstillingerne, for at du har præcis de samme farver, som da du købte fjernsynet. Og for at man kan lave det boost, skal hele lortet kalibreret igen ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292871
Det er ikke muligt for os at genmåle de paneler vi tester, men ældningskurven for OLED er ikke magen til plasma. Og selv på plasma-TV så fandt jeg ikke noget drift i farvegengivelsen på det Pioneer jeg havde i sin tid (jeg havde den vel i 3-4 år).

Da vi ikke kalibrerer for andre, så har jeg ikke umiddelbart nogen jeg lige kan rende ud og lave en genmåling hos, men jeg kan da godt lige tjekke op med de andre reviewere og se om de ikke har data på hvor længe det holder. Men det er altså ikke så lidt som 2 måneder...

Nu er det jo vores forum vi skriver i, og herinde er det ikke 99/100 der får deres TV kalibreret af butikken.
Brugeravatar
Af Vailant
#292876
HrJensen1 skrev:99 ud af 100 "kalibreringer" som bliver lavet i Danmark er de discount justeringer som butikkerne sælger, og kalder for kalibreringer.

Men selvom du får den rigtig kalibreret, med det rigtige udstyr, så går er altså ikke mange hundrede timer inden farverne er lettere dæmpet, og den så faktisk skal have et boost på indstillingerne, for at du har præcis de samme farver, som da du købte fjernsynet. Og for at man kan lave det boost, skal hele lortet kalibreret igen ;-)
Det er jo netop derfor en farvekalibrering af et OLED TV direkte ud af kassen eller i forretningen er spild af penge.

OLED TV bør have mindst 100 timers drift på kontoen inden en farvekalibrering. Efter de ca. 100 timer driver de ikke alverden i farverne.
Af DanielPT
#293792
Hvor jeg egentlig bare pisse træt af at skal være nervøs for burn-in på et tv til 18000 kr! Har et C7 tv som bliver brugt til almindelig tv kiggeri, PS4, film osv men ungerne ser meget ramasjang. Og det bliver jo til en del timer når de ser måske 1 time om dagen. Men hvad tænker i andre?
Af DavidWebb
#293793
Helt enig DanielPT. Burn in er lidt af en show stopper....hvis problemet er så udtalt igen?
Det virker også utroligt at et produkt til så mange penge kræver "fagmands" kalibrering for at virke optimalt. Kan i nævne et andet produkt med lign dårlige egenskaber?
Af lennon
#293805
DavidWebb skrev:Helt enig DanielPT. Burn in er lidt af en show stopper....hvis problemet er så udtalt igen?
Det virker også utroligt at et produkt til så mange penge kræver "fagmands" kalibrering for at virke optimalt. Kan i nævne et andet produkt med lign dårlige egenskaber?
Ved ikke helt hvad du spørger om ? Men et hvilket somhelst TV - uanset teknologi - performer først optimalt efter en prof kalibrering . .
Og burnin risikoen på OLED er i min verden væsentligt mindre end faren for feks backlightbleed og tordenfluer på LCD, såhhh. . .
Af George1
#293806
lennon skrev:
DavidWebb skrev:Helt enig DanielPT. Burn in er lidt af en show stopper....hvis problemet er så udtalt igen?
Det virker også utroligt at et produkt til så mange penge kræver "fagmands" kalibrering for at virke optimalt. Kan i nævne et andet produkt med lign dårlige egenskaber?
Ved ikke helt hvad du spørger om ? Men et hvilket somhelst TV - uanset teknologi - performer først optimalt efter en prof kalibrering . .
Og burnin risikoen på OLED er i min verden væsentligt mindre end faren for feks backlightbleed og tordenfluer på LCD, såhhh. . .
Forskellen er at tordenfluer ikke kommer af at se NEWS 2,5 timer dagligt. 8-)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11