Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#281052
Jeg er netop blevet ejer af en QE65Q7FN fra Samsung.

Jeg har dog dette problem, at hvis ikke min One Connect Box ikke er synlig for øjet, ligeledes synelig for min Smart Remote. Vil min Sonos Playbase ikke reagere når jeg skrue op og ned for lydniveau.

Min One Connect Box er selvfølgelig gemt inde i møblet, og vil gerne det for bliver således. Jeg skal dog ikke åbne lågen ind til Box'en ret meget, før min Remote fanger Box'en og derved fungere upåklageligt sammen med mit Sonos lyd system.

Da jeg gerne vil undgå det hele er synligt, fortrækker jeg ikke at fjerne lågen eller erstatte med glas/stof låge.

Skal lige siges at det fungere fint med andre gammeldags Samsung Remote med IR (inforød), endda også med "lukket låge."
Boxen skal dog være synelig med Samsungs "nye" Smart Remote som bruger radiofrekvenser (RF) i stedet.

Tænker derfor om det er muligt at sætte en lille diskret IR extender op, og er det overhovedet muligt at tilslutte sådan en til One Connect Boxen? (Den store 2018 One Connect Box)

Håber virkelig der er nogle som kan hjælpe med mit "lille" problem.

På forhånd tak! :)

- Mvh. Daniel
#281056
Der sidder en IR-emitter et sted på boksen, men jeg er ikke helt klar over hvor de har placeret den. Du kan købe en IR-repeater og sætte på boksen, hvor IR-dioden sidder og føre den op til en af IR-modtagerne på Playbar (den har 2).

Porten "EX-LINK" er den man bruger til Calman Autocal, men så vidt jeg kan læse mig til, så skulle den også kunne bruges som IR-repeater :
https://us.community.samsung.com/t5/TVs ... d-p/353899

I så fald skulle du kunne sætte en alm. IR-diode fast. Samsung har en selv, som dog er ret bulky
https://www.av-cables.dk/samsung-ir-kab ... HzEALw_wcB
Mindre bulky version:
https://www.av-cables.dk/samsung-ir-kab ... kabel.html
#281061
Så hvis jeg forstår dit ret, så skal jeg koble en af de IR-kabeler fra Samsung du linker til. I "EX LINK" i One Connect boxen, og klumben på kablet "limes" fast et sted på playbase hvor der sidder en IR diode fanger?

Skal lige siges at det er Playbase og ikke Playbar jeg har. Hvis altså det gør nogen forskel.
#281064
Ja, det er min opfattelse af teksten i det link jeg smed før. Jeg har ikke selv prøvet EX-LINK-stikket til andet end styring med Calman, men det er samme måde B&O's IR-dioder virker på og samme måde min egen Lintronic-boks virker på.

Der sidder gennemsigtig dobbeltklæbende tape på de dioder jeg linker til.
#281065
Spørgsmålet er jo så også, om den IR brik skal sidde på IR diode fangeren, som hvad jeg kan se, er lige midt på Sonos playbase.

Hvilket jo heller ikke ville være en super pæn løsning.

Min playbase er hvid, og en stor sort brik lige midt på, ville bestemt heller ikke pynte.

Eller om den bare kan være i nærheden af playbase. Eksempelvis over eller under den.

Min Playbase er placeret under tv møblet, så det fedeste resultat ville helt klart være, at placere IR brikken under/ i nærheden af playbase IR dioden og ikke direkte på.

Nogen er ved om den skal monteres direkte på eller om det er nok den bare er i nærheden. Eller har det over hovedet noget at sige?
#281069
Torben Rasmussen skrev:Det er en low-power diode, så den skal sidde på IR-modtageren.

Ja, det var en skam. - Så findes der vel ikke andre alternativer?

Tænker bare når at, når One Connect Boxen blot er i nærheden af Sonos playbase, så fungere det fint. (De står mere eller mindre ovenpå hinanden, den ene er blot inde i tv møblet.

Så findes der ikke noget som blot kan tilsluttes One Connect og placeres et tilfældig sted hvor remoten kan fange den? ::l
Præcis som den i forvejen fanger den, lige så snart den er frit synlig.
#281071
Jeg faldt lige over denne, fra andet forum:

I got the Sonos Playbar fully working to be controlled by the One Remote with my Samsung Q7F 75" (2018 model, QE75Q7FNA).
My One Connect box is inside a closed cabinet and the Sonos Playbar receives the IR commands directly from the One Control.

It is working for me at every input, tested on DVB-S2 (Satellite), HDMI1 (Apple TV), HDMI2 (PlayStation 4) and Apps (Netflix, Amazon Prime, etc).

Instructions on Samsung TV:
Go to Settings -> Universal Remote -> New Device
Select Device Type: Home Theatre System
Select Brand: Samsung
Select Home Cinema Configuration: Optical
Start "Power Test" and always hit "No" (unsuccessful) until the 4th power test, there select Yes (home theatre system turned on/off).

After this the Sonos Playbar can understand the IR commands emitted by the One Remote, without the One Connect box needing to be in line-of-sight.

Change remote on Sonos Playbar:
Start the Sonos App
Go to More -> Settings -> Room Settings-> Room with TV/Playbar -> TV -> Remote control setup

Follow on-screen instructions, you will have to learn Volume Up/Down and Mute.

Congrats, you will have now a flawless working Samsung One Remote + Sonos Playbar setup.

At least it works at me perfectly.

None of the other "workarounds" that I found by other users worked for me.

- Jeg må indrømme jeg ikke har forsøgt at køre en "power test" 4 gange som han skriver, så det skal helt sikkert afprøves.

Selvom det lyder mere som en tilfældighed, hvis du spørger mig.
#281072
Egentlig var det også min opfattelse, at du kunne lære "One Remote" at styre andre enheder via IR sendt direkte fra dén for i så fald vil det fungere fint. Så lærer du den bare nogle nye kommandoer, som du derefter også lærer Sonos Playbar. Det er sådan jeg bruger mit system. Min universal-remote emulerer et Pioneer volumen op/ned, så mit TV ikke reagerer på dem, og så har jeg blot lært Sonos disse kommandoer i stedet.
#297074
Havde samme problem og var ved at købe Ir Blaster kabel men Daniel.andersen’s trick virkede... Det er meget federe at slipp for at kigge på blasteren.

Tak