Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ATPDK
#280836
Hej,

Har netop modtaget mit nye SEK-4500.
Jøsses en ELENDIG service ved Samsungs ‘support’! :( !:(
Har KUN købt det SEK for at få 4K på mit F9905. Og kommer aldrig tilbage til Samsung næste gang der skal handles elektronik.

Men er løbet ind i følgende spørgsmål - som support (ungarbejdere) bestemt ikke kunne svare på.
Jeg håber I kan hjælpe.

1.
Skal Evolution kit tilkobles den originale One Connect boks? Og TV’et skal stilles til permanent HDMI - SEK kommer med HDMI opkobling og der er ingen HDMI kun i skærmen.
Jeg troede den skulle erstatte denne org. boks.

2.
Når SEK er tilkoblet One Connect boksen, og der køres via HDMI (som jeg frygter er meningen), så er lydjusteringen den gamle - blå ‘bobbel’ ude i venstre side, mens resten er i det nye layout (Titzen).
Kan det være meningen? Alt er sat tilbage til fabriksindstillinger.

3.
Den medfølgende ‘Smart remote’ (føles MEGET billig og en væsentlig nedgradering fra den originale med touchfelt) kan slukke tv, juster lyd og alt det andet - men IKKE tænde TV’et. Kun hvis jeg går ud på den anden side af væggen, hvor SEK sidder og peger direkte på boksen.
Kan det passen den KUN kører IR? Og hvorfor virker så alle andre funktioner end tænd?

For helv** noget bras indtil videre - med mindre jeg gør noget forkert? :( :(( !:(
Af THXTEX
#280905
Jeg har ikke en SEK-4500 men har ligeledes et F9005 med en SEK-3500 og så med glæde frem til en opgradering.
Over på AVSForum er der en køber med den samme oplevelse som dig. Er der overhovedet billede justeringer på den nye boks eller sker det via den gamle? Det lugter lidt af at man har lavet en slags tuner boks med Tizen 3.0 styresystem og apps samt et par HDMI indgange.
Ledningen fra din oprindelige boks passer vel tilfældigivs ikke i den nye eller?
Af Gal1950
#280906
Har et HU7505 med en SEK-3500, har prøvet SEK-4500 den kan kun tilsluttes en HDMI port, billede justeringer er via TV uden SEK-3500 med den gamle fjernbetjening, det samme gælder hvis du kobler den på en HDMI port på SEK-3500.

I øvrigt SEK-4500 er uden arc og usb 3.0 port, men der medfølger et optisk kabel.

Efter min mening er det kun en slags tuner boks og et stort tilbageskridt sammenlignet med SEK-3500.

Har returnet SEK-4500 var købt på Samsung shop.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#280947
Jeg er ikke klar over om en af jer er Bo Nielsen ovre fra kommentarfeltet, men i kommentarsporet til nyheden om SEK-4500 fremgår der også nogle uheldige erfaringer: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1537437409

Jeg har ikke selv set SEK-4500, men hvis det er rigtigt, at den tilsluttes HDMI, så mener jeg ikke, at den kan klassificeres som en Evolution Kit boks. Så er det jo netop bare en ekstern tuner-boks med HDMI (og HDMI CEC). Idéen med Evolution Kit var jo netop, at man udskiftede hele "hjernen" i tv'et og undgik en masse ekstra bokse.

Jeg vil gerne prøve at følge op på sagen, når jeg er tilbage fra ferie i slutningen af oktober.
Af ATPDK
#281096
THXTEX:
Præcis, den fungerer som en tuner-boks. Den kommer med egen strømforsyning og HDMI tilkobling. CI-modulet flyttes ud af skærmen, og sættes i boksen. F9005 sættes herefter til at starte op på HDMI - præcis som med fx en YouSee-boks.

Stik passer ikke.
Jeg var sikker på den nye SEK-4500 skulle erstatte den oprindelige boks, hvilket også fremgår af manualen i min optik.
På den baggrund kontaktede jeg Samsung Support og traf en ungarbejder der hverken kunne eller ville forstå. Han havde heller ikke lige en manual på SEK-4500 på deres hjemmeside... så vi i det mindste kunne snakke om det samme.
Samtalen fører ingen steder hen og jeg spørger om jeg kan forsøge at forklare en anden det, men han kunne ikke stille om, så jeg var nødt til at ringe op igen og håbe på at får en anden.
Jeg tog omstillingskarusellen og køen én gang til og traf en anden, der der var mere med på, hvad jeg talte om, men han vidste det ikke - han havde jo heller ingen manual. Gad vide om en sådan havde hjulpet? ;;)

Jeg ringer den efterfølgende hverdag og taler med en lidt mere kompetent person, som mener, at SEK-4500 skal sættes i One Connect boksen via HDMI. Men de havde simpelthen såååå travlt med at sende disse nye bokse og havde endnu ikke rigtig fået nogen tilbagemeldinger på dem, men han ville da oprette en sag på det, hvilket jeg fik ham til at bekræfte på mail.
Herunder også problemerne med remoten m.v.

Gal1950:
Det kan jeg bekræfte.
Og enig - med stor understregning af tilbageskridt!

Mit problem er, at jeg har valgt at opgive, at få Bilka til at tilbagekøbe TV'et (på trods af andre har haft held af det), med baggrund i falsk markedsføring i sin tid.
I stedet så jeg frem til denne SEK-4500, og forventede et TV der endelig kunne køre 4K m.v.

Returnerede du, selvom SEK-4500 var testet/brugt?


Rasmus Larsen:
Ingen Bo her, men kan se det er det samme - herunder opsummerer jeg lige de seneste frustrationer, efter at have haft boksen nogle dage.

Enig - og nu har jeg en tunerboks, der kræver ekstra strøm, som bare er sat til de oprindelige TV, og kører som enhver anden HDMI-enhed.
Den oprindelige One Connect(?) boks der fulgte med TV'et, og som stadig er en del af setuppet, er uden selvstændig strømforsyning. Det forventede jeg også SEK-4500 var, og at den erstattede den oprindelige "hjerne".

Jeg har den tanke, at jeg ikke fik den forventede og lovede opdatering ud af at bruge 2500 kr. på deres "smarte" løsning, så jeg vil gå videre med at kræve annullering af handlen. For som du siger - SEK-4500 kan ikke betegnes som det manglende Evolution Kit.

Jeg syes det kunne være super fedt, hvis du, med din faglige viden også ville følge op. Jeg supplerer gerne med erfaringer.


En opdateret liste over ting der ikke virker (det mester er foto- og/eller videodokumenteret):
  • Smart Control kan ikke tænde TV. IR øje på TV reagerer.
    Smart Control falder ud og virker kun periodisk (kanalskift, volumen osv.)
    Skærmbillede fryser med en blank "TV-guide"
    Boks tænder op i samme fejl gang på gang - fx fastfrosset på kanal 18, uden der nogensinde kommer billede. Alle funktioner er frosset, og man kan kun trække stikket.
    Det grafiske lydjusteringshjul i venstre side af skærmen er ikke Titzen, men det oprindelige, da SEK-4500 kun kører som en HDMI-boks.
    Timerfunktion, hvor TV påminder om program, fejler og kommer ikke med meddelelser.
    Når der vælges "Påmind mig" om program, skriver den, at den annullere andet planlagt - selvom intet er planlagt.
    Timeshift tror den er slået til, selvom man er ude af timeshift. Kommer som en fejl, hvis man ser live TV, og forsøger at tilgå fx guiden.
    Apple TV 4K kører i dæmpede/grå nuancer, når der kører via SEK-4500. Virker 100% på andre TV.
    Hver gang man forlader guiden, for at vende tilbage til TV, så popper "Home-menuen" op, så man skal trykke "Return" for at se det TV man kom fra.
    "Home-menu" bliver på skærmen, hver gang TV tændes.
    SEK-4500 mister signal/går i sort og kan ikke tændes/slukkes, så det virker igen. Kun ved at tage strømmen, kan man få billede igen.
    Osv. osv. osv.
:(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#281099
Det med Home-menuen der popper frem er også tilfældet på andre Tizen-TV. Det er ikke en bug i SEK-4500.
Af Gal1950
#281200
ATPDK:
Jeg havde kun sek-4500 få timer før jeg sendte den retur, den var pakket forsigtigt ud uden at tage folien af. Nulstillede SEK-4500 inden jeg sendte den tilbage, det kunne ikke ses den var brugt.
De fleste af de problemer du har, kan jeg genkende.

Jeg bemærkede også at alle tv kanaler var op skaleret til 4K, men billedet var ringere end på SEK-3500.

Streaming af Amazon virkede ikke, skærm gik i sort lige så snart du valgte en video eller serie, det var det samme HD eller 4k, måtte slukke på afbryder for at komme ud af det.

Netflix HD streaming så ud til at virke, har ikke 4K.

Firmware på SEK-4500 var 1001.
Af ATPDK
#291248
Rasmus Larsen skrev:Jeg vil lige følge op. Har Samsung haft kommentarer til de erfaringer, som jer der har købt boksen, har fremhævet her?

Er der flere som har investeret i SEK-4500, som kan dele erfaringer her i tråden?
Ingen svar her, så næste træk bliver at få købet forlangt ophævet. :((