Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#280323
Nå hvad vælger en klog?

Jeg har i dag en KD65X8505B, men vil gerne ud i en nyere model.
Jeg har ikke brug for mere end 65”, men kunne da være fedt med noget lidt større – afstand til tv er ca. 4 meter

Tv bruges til Yousse tv uden boks, MKV film via AppleTV 4K

Jeg har kigget på flg – ud fra mest muligt for mine penge og jeg tidligere har været meget tilfreds med Sony.

KD65XF9005BAE – Kampagne i Power til kr 11.111
KD70XF8305BAE – Min pris er kr. 11.500.
KD75XF8596BAE – Min pris er kr. 15.000.
TX65EZ950E - Fandt jeg på kampagne til kr. 16.666 i Power

Er der noget jeg skal være opmærksom på ud fra de forskellige XF83 vs. XF85

75” tænker jeg kunne være fedt ud fra ekstra stor skærm og jeg tænker den burde gøre det bedre end min 4 år gamle X8505.

Er der noget godt input?

MVH
Johnny
#280358
Jeg ville klart gå efter OLEDen eller Sony XF9005, hvis prisen er vigtig, da billedkvaliteten betyder mere jo større skærmen bliver. De andre er slet ikke på samme niveau, og de er ikke gode til at vise HDR, dette på trods af, jeg er klart tilhænger af store skærme, derfor jeg for flere år siden valgte at gå projektorvejen, hvilket jeg på ingen måde har fortrudt, så måske det var en vej, du skulle undersøge?
Jeg har valgt at skifte et billede ud på sidevæggen med et ældre Panasonic 50" plasma, så jeg har muligheden for ikke at behøve at mørkelægge, hvilket er den største ulempe ved at eje en projektor, men det er nu yderst sjældent, det bliver brugt.
Jeg synes, skærme over 65" bliver for dyre, hvis man skal have noget ordentligt.
De skærme du har kig på, udover OLEDen og Sony 65XF9005, skal du ikke forvente, er meget bedre end den, du vil opgradere fra, så det giver ikke rigtig mening, med mindre du synes 65" er for småt...
#280390
Det er da et fint tv, når du er oppe i 75" som klart gør en forskel.

Det handler ikke altid om bedre, jeg har da også skiftet fra OLED til LCD, ikke fordi det er bedre men fordi det var meget større :) Så vi har alle vores preferencer, og især når jeg har prøvet lcd før, så vidste jeg godt hvad jeg gik ind til men var blevet træt af min projektor, som var blevet gammel, og så var det større skærm eller ny projektor. Nu kan jeg så istedet sove sødt, til en super sort plade(med lilla nuancer) i soveværelse som ikke har genskin og man ser ikke sig selv som det første når man vågner :)
#280622
Var I fredags ude og hente et Sony KD75XF8596 og fedt med det store billede.

Men oplever med enkle tv programmer eller film, hvis billede og lyd ikke er 100% i sync, så bliver det meget tydeligt på en 75" :-(

Overvejer nu at kører ud og hente et KD75XE8596 - jeg ved godt det er sidste års model, men jeg kan spare kr. 3.000 ( pris kr. 12.000, hvor jeg fof XF har betalt 15.000 )

Som jeg læser det, så er de to skærme meget ens - der skulle være sammen panel og processor.
#280642
Kører med direkte kabel til væggen.

Føler ikke det er det store problem med tv, men lidt mere med film - feks fra AppleTV 4K

Jeg har lige bestilt nye kabler i dag, som er 4K HDR godkendt

Men nu kommer jeg jo også til at prøve dette setup med XE8596 på onsdag, så kan jeg se om det er det samme på begge skærme - men tror ikke på fejlen ligger i tvét, men nok mere fra kilden
#280675
Blot til info, så kan jeg se, Elgiganten lister begge TV (XE og XF), som værende med VA-panel, hvilket ikke er korrekt, når vi kommer op i 75", så hvis HDR og de egenskaber der følger med, når der er tale om et IPS-panel, er vigtige for dig, så er ét af disse TV, nok ikke det rigtige valg for dig, hvor det måske er bedre at gå efter en 65" i stedet?

Spørgsmålet om, hvad der er det rigtige for dig?
Når man vurderer størrelse kontra billedkvalitet, er det altid svært, og det er kun dig selv, der kan svare på, hvad du mener er vigtigst, når du vælger skærm.

Uanset hvad, er det ret meget TV for pengene, og 75" er ret imponerende i forhold til et 65"...

Jeg kan se, Power sælger det endnu billigere, men har det umiddelbart ikke på lager, men en vild pris for en så stor skærm i rimelig kvalitet:
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner
Senest rettet af Supergris 1. nov 2018, 22:23, rettet i alt 2 gange.
#280952
Så er 75XF8596 lige faldet til sit laveste. Ny normal pris hos power 13352,- , intet om rabat der.
Så tester du stadig og så har du yderligere sparet lidt der.

Hov, bilka/føtex har samme model til 11.999,- :) Der fik du vist din XE8596.