Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af bimbobo
#279453 Hej

Efter mange år med Panasonic G20, skal jeg finde et nyt TV.

All-rounder, Yousee eller stream max 49".

Jeg ser sport og lidt ad hvert. Vil gerne have noget med Gode farve" uden ambilight og alt andet overflødigt, så meget kvalitet som muligt, men ikke til enhver prisleje. Måske lidt play station hvis sønnen kommer på besøg once i a while.

Skal bruge en IPTV app. og når man skifter fra plasma.. så er jeg "bange", men har en 22" Samsung som er både TV og PC skærm.

Tak for alle input, der vil komme.
Af bimbobo
#279475 Godt spørgsmål :)

Jeg vil i hvert fald ikke bruge et beløb over 7-8000,- mindre er at foretrække, hvis muligt.

49" eller evt. 43" kan jeg leve med, indtil jeg har råd til noget andet.

Jeg ved, at det er svært, når man komme fra en super plasma skærm og "acceptere" anden kvalitet.

Det skal være den "bedste" allrounder og have muligheden for IPTV apps
Af henrik.yde
#279481 Hvis du kommer fra plasma, så er OLED det rigtige valg til dig. Desværre ligger prisen ca 1000,- kr højere end budgettet + at den mindste størrelse er 55 tommer. Det er svært at finde en supergod skærm i 49 tommer, og særligt i 43 tommer. Prisen vil også være højere, da standarten i dag nærmest er 55 tommer. IPTV apps findes til Android TV, ved ikke mht til andre styresystemer. Prøv lige at måle efter en ekstra gang om ikke der skulle være plads til 55 tommer.😉 Og hvis dette er tilfældet, så kunne følgende TV være en mulighed :

https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... 05-uhd-tv/
Af PeterD
bimbobo skrev:Hej Tak
for svaret.

Hvad med denne her? https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... /100278051

Ja, det er et godt LCD tv, men det er ikke OLED.

Dette er udsolgt..

https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

Men scorer flotte karakterer rundt omkring.

"Sony Bravia 55XE9005 er en af de dyrere kombattanter i feltet, men er også den, der leverer testens soleklart bedste billedkvalitet. Takket være kraftigt, lysstærkt LED-baglys og suveræn billedprocessering er både lysstyrke og kontrast en klasse bedre end på konkurrenterne. "
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#279519 Det hjælper jo ikke trådstarter. Modellen er udgået og erstattet af XF90.
Af henrik.yde
#279526 Ups, havde ikke lige set at det var udsolgt, sorry. Nå, men så er der jo også lige de 2 modeller her, vær dog opmærksom på at de har IPS paneler, hvilket er lig med gode betragtningsvinkler, og desværre knap så godt sortniveau.
https://www.elsalgaalborg.dk/sony-kd49x ... ricerunner

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ?scid=SEM6
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#279528 Jeg ville favorisere den Samsung QLED, som der blev linket til før.
Af bimbobo
#279550 Hvis denne Samsung holder prisen eller falder lidt, er det et emne om 1 månedes tid.

Tak til alle råd og forslag.

I er i hvert fald velkomne med flere bud, hvis i kommer i tanken om noget andet.
Af bimbobo
#301478 Jeg skrev engang om det var muligt at slippe for gigantiske TV i forummet. Nu er det virkeligheden... snart
48" bliver det et succes, når de bliver lanceret... Jeg har p.t. et godt, gammelt Pana G20 og jeg synes det er rigeligt stort med 42". Jeg tror mange mennesker elsker at vise noget "stort", eller er de blinde ;)
Brugeravatar
Af bbplayer
bimbobo skrev: Jeg tror mange mennesker elsker at vise noget "stort", eller er de blinde ;)

Med 75" synes jeg ikke jeg har noget at vise nogen, og taler aldrig om skærmen, andet end herinde. Jeg synes det er lækkert man kan sidde 7 meter væk og stadig være med på det hele, det er generelt en bedre oplevelse, og 4K/UHD film lever op til deres kvalitet på 75".

Det handler om detaljerne og det materiale du vil afspille, så 75" og 480p er klart nok ikke godt, så kan man springe tilbage på 42" og tro det ser godt ud :)
Af PeterD
Torben Rasmussen skrev:Jeg ville favorisere den Samsung QLED, som der blev linket til før.

Erhm..LCD.

Lidt ærgeligt hvis selv moderatorerne begynder at lege med nye ord som beregner LCD/LED. Der er sikkert nogle som tror at QLED er en ny teknologi som har rødder i OLED.
Brugeravatar
Af bbplayer
PeterD skrev:
Torben Rasmussen skrev:Jeg ville favorisere den Samsung QLED, som der blev linket til før.

Erhm..LCD.

Lidt ærgeligt hvis selv moderatorerne begynder at lege med nye ord som beregner LCD/LED. Der er sikkert nogle som tror at QLED er en ny teknologi som har rødder i OLED.

Det var da godt du kunne finde nogen og skyde på, når du dummer dig.

Skulle du ikke hellere forholde dig til producent navnet, indtil de selv ændrer det? Eller vil du elske at forklare købere en lang historie før du når til pointen hver gang? Så er du ikke særlig fornuftig og købere tror du vrøvler.
Af PeterD
bbplayer skrev:
PeterD skrev:

Erhm..LCD.

Det var da godt du kunne finde nogen og skyde på, når du dummer dig.

Skulle du ikke hellere forholde dig til producent navnet, indtil de selv ændrer det? Eller vil du elske at forklare købere en lang historie før du når til pointen hver gang? Så er du ikke særlig fornuftig og købere tror du vrøvler.

Det har vel et produktnummer? Og ja. Det hedder sikkert noget nyt i deres nye 2020 skærme som kommer til april.

Jo, jo men trådstarter skal jo gøre sig klart at han går fra Plasma til LCD med de styrker og svagheder der nu er.

QLED kan jo hurtigt forveksles med OLED. Det har vi set mange gange før herinde. Især da QLED blev lanceret.
Af bimbobo
#301558 Tak for beskederne.

Jeg er klar over, at der er forskel mellem en Plasma og de andre type skærm. Jeg er dog ikke bange for at skulle vænne mig til det.

Jeg har haft og har LCD og LED TV, derfor kan jeg se de små forskelle, men jeg går ikke op i superkalibrering. På G20 bruger jeg THX indstillinger med lidt mere kontrast og farve, alt andet er slået fra.
En ting er vigtigt dog, da jeg ser meget Sport og specielt Fodbold, NBA, Tennis, NFL, hvor der er hurtige bevægelser... Mit næste TV skal kunne håndtere det, og derfor er det nok en OLED, når de kommer ned i størrelsen. 48-50 passer det fint, so far :)