Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ricco N
#278841
Når vi når til 2019 panelerne, som sikkert i et eller andet omfang vil blive præsenteret på CES 2019... eller før, hvad kan vi så forvente af nyheder.
Jeg tænker primært på funktioner og billed kvalitet, Ikke så meget på størrelser og 8K.
HDMI 2,1 og eARC er formentlig et "must", men hvad med billedkvaliteten som sådan.
Hvad siger rygtebørsen og hvad er realistisk at tro på. Selvom der jo sker lidt nyt hele tiden HFR og lignende, så virker det ikke umiddelbart som om der har været det vilde ryk fra 2017-2018 modellerne når det kommer til farvespectrum, lysstyrke osv.
Så igen.. Hvad ved vi og hvad siger den realistiske rygtebørs?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#278858
2019 bliver året for HDMI 2.1, tror jeg. Foruden eARC, så er det interessante tiltag såsom ALLM (auto-skift til spil-profil), QMS (skift af HDMI-frekvens uden sortskærm) og naturligvis FreeSync/VRR.

Jeg tror også, at vi kommer til at se større fokus på 8K, men dog tror jeg, at det stadig vil være lige tidligt nok. Efter det der blev vist frem på IFA, ville jeg i hvert fald personligt prioritere god HDR over 8K.

HFR er nok samme historie. Jeg tror det kommer, men det er nok lige tidligt nok at investere alt for mange penge i. Der går tid før spilkonsollerne kommer med - og nok endnu længere tid for film/tv-indhold.

Der går rygter om, at LG.Display åbner deres 10. generations OLED-fabrik i slutningen af 2018. Det vil nok betyde, at de kan producere billigere store OLED-tv engang til 2019 (men sikkert ikke fra foråret).

På IFA fik vi at vide, at miniLED-belysning i LCD-tv oprindeligt var planlagt hen imod 2025, men at de nok nærmere sker tættere på 2020. Det var sådan en prototype, som Samsung fremviste på CES i januar 2018. TCL havde også en med på IFA tidligere på måneden.

Min mavefornemmelse siger mig, at LGs eksklusivperiode på wallpaper OLED udløber fra næste år. Jeg har dog ikke noget konkret at have det i, så det er ren spekulation baseret på, hvad andre har fremvist.

Panasonic hentydede kraftigt til, at de vil optrappe deres engagement i tv-skærme. Jeg har fundet nogle kilder, der peger på, at Japan OLED (produktionssamarbejdet imellem japanske producenter) pusler med at producere OLED-tv vha. print-metode. Både Panasonic og Sony (og den japanske stat) har andele i Japan OLED - eller JOLED som det også kaldes.
Brugeravatar
Af bbplayer
#278886
Rasmus Larsen skrev:OLED - eller JOLED som det også kaldes.
Hvorfor fik vi ikke Koled fra Korea :) Kpop er da super populært og tv producenter elsker at kopiere navne.
#278902
Det tror jeg de vil være 100% med på. Der er næsten ingen dårlig stemning på messerne når man nævner den enes navn i nærheden af den anden...

Og LG havde jo ikke medbragt en større miniLED skærm til IFA, bare for at ha noget der var større end Samsungs. Direkte adspurgt om hvorfor deres var 173” sagde de: ‘fordi Samsungs er 146” ‘
Af Ricco N
#278906
Tak for input, "lyder meget sansynligt" også med forbehold for at visse ting kører på rygtebørsen.
Helt enig i betragtningen om bedre HDR over 8K, som det ser ud lige nu. Det virker bare som om f.eks. lg har ramt muren i forhold til væsentlige HDR forbedringer med den nuværende produktionsmetode.
Håber I mit stille sind, at der kan ske lidt nyt/forbedring på HDR, da det bliver i 2019 vores nuværende tv udskiftes. Nu har jeg haft is i maven længe nok og udviklingen/kvaliteten nået et punkt, hvor det også er blevet min tur til et nyt vidunder på vægen. Det gamle er sgu blevet noget mat i sokkerne.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#278911
Jeg sætter min lid til rollerbare OLED skærme. (den madame der blev fremvist her i 2018 gjorde frygtelige tilnærmelser til min pung.. <B (sorry the pun)
https://youtu.be/82TCxr6D1Pw?t=6s

Bare tanken om at havde den stående på 1/4 skærm med et realtidstream af børskurserne løbende henover og når man så har hedget markedet hårdt nok, og cornet den svenske krone O_O og lavet en formue kan man købe en hel flåde af disse rollerbare OLED paneler i absurte størrelser, og havde dem stående langs hele væggen og spille fandango på de diverse daytrader-sites med det ultimative blær'setup.
Hmm yeah right.. :o O_O tsk tsk.

Nej men rollerbare OLED skærme,, ser jeg gerne begynder at indfinde sig, da det vil fjerne en stor del af hæmskoen ved de store paneler foruden gøre black-box et levn fra fortiden når man ser matriale i forskellige aspect-ratio-formater... :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#278925
Ricco N skrev:Helt enig i betragtningen om bedre HDR over 8K, som det ser ud lige nu. Det virker bare som om f.eks. lg har ramt muren i forhold til væsentlige HDR forbedringer med den nuværende produktionsmetode.
Ja, der er ikke sket så meget. Der skal nok en anden pixel-struktur til før de for alvor kan udvide på farverum og lysstyrke. Spændende at se, hvad de finder ud af. At microLED nærmer sig, presser dem forhåbentlig til at udvikle OLED yderligere. Det er gået lidt i stå de seneste par år.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#279225
Apropos HDR og OLED, så ser jeg, at DisplayMate har målt på iPhone XS Max. Den rammer knap 700 nits på 100% APL fulskærm - altså fuld hvid. Her rammer OLED-tv jo typisk 150-200 nits. Godt nok har iPhone ikke lige så høj opløsning, men det vidner da om potentiale.

En af løsningerne er transistorer med bedre elektronmobilitet. Dels for at sænke strømforbrug, dels for at reducere varmeudvikling. iPhone XS Max gør efter sigende brug af LTPO (low-temperature polycrystalline oxide) transistorer, så det er nok en del af forklaringen.
Brugeravatar
Af bbplayer
#279273
Man kan vel næsten forvente at det som var boksen, den OLED rulles ind i , før, nu bliver en combi, med soundbar og OLED skuffe og evt den lille Newsfeed skærm, når den ikke bruges. Da subwoofer er ekstern, så bliver rystelser vel ikke et problem.

Så lad den bare komme, så køber vi alle buet OLED de næste 3-4 år , hvis de altså er billige nok. 20-30k