Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#278787
Du kommer til at vente laaaaang tid på mikroLED. Samsung tager pt forbestillinger på et mikroLED fjernsyn kaldet "The Wall", men det er kun muligt at forudbestille for erhvervslivet og det skulle eftersigende koste mere end $100.000. Derudover er det et fjernsyn på mindst 146". Det samles i moduler og kan dermed gøres større, men pt. ikke mindre hvis man vil have 4K opløsning. "The Wall" henvender sig primært til biografer som alternativ til lærred og projektor. Det bliver muligt at købe for private kunder også, men kommer som sagt til at koste over $100.000 og du skal have plads til 146". Jeg tror der kommer til at gå en rum tid før vi ser mikroLED i meget mindre formatter, som er til at købe for menneskepenge. Husk at de begyndte at hype OLED allerede i begyndelsen af 00'erne som noget der var lige ved at ramme markedet, alligevel er vi først begyndt at se OLED-fjernsyn i løbet af de sidste få år.
#278801
Torben Rasmussen skrev:Vores informationer er, at The Wall koster på den anden side af 2 millioner DKK.
Ja :s Mon ikke bare at konklusionen så må være, at der kommer til at gå lang tid før det ryger ned i et prisleje som den gennemsnitlige forbruger kan retfærdiggøre overfor sig selv. Selv hvis rygtet holder og 75" versionen ryger på markedet til næste år, så kommer den nok til at ligge i et 6-cifret prisleje. Jeg tvivler dog på at rygtet holder, jeg tror det ligger længere væk end 2019 før man får et 75" mikroLED TV at se. Fordelen ved OLED derimod er løftet om at prisen med al sandsynlighed vil falde drastisk over de kommende år. Produktion af OLED kan gøres vanvittigt billigt. Materialerne er billige og panelerne kan praktisk talt masseproduceres med ink-jet printer teknologi. Denne produktionsteknik er dog ikke helt raffineret nok endnu, så det er heller ikke sådan at nuværende OLED paneler produceres, hvilket er årsagen til det nuværende forholdsvis høje prisleje. Mener at have læst at problemet med ink-jet produktionsmetoden i dens nuværende stadie er at 9 ud af 10 paneler må kasseres grundet døde pixels, men der arbejdes på højtryk på at forbedre metoden og denne uacceptable statistik. Når der er kommet styr på det så vil OLED være den suverænt billigste fjernsyns teknologi i produktion nogensinde. OLED er denne tids mikroLED'er, det er jo sådan set det samme, OLED er blot organiske mikroLEDer fremfor uorganiske. Jeg tror der går lang tid før mikroLED kan gøres tilnærmelsesvist lige så billigt og lige så småt som OLED. Så medmindre man godt kan vente 5-10 år eller har røven fuld af penge og plads til 146" i stuen, så tror jeg OLED er det bedste bud for de fleste.
#278803
DemonTwisterz skrev:Så medmindre man godt kan vente 5-10 år eller har røven fuld af penge og plads til 146" i stuen, så tror jeg OLED er det bedste bud for de fleste.
Er et bedre spørgsmål ikke hvor ofte hører og ser du private have lysten til sådan en stor sort boks på væggen hvis ikke lige den kan rulles væk. Det er jo ikke pænt? Tror behovet er hos dem med en biograf, dedikeret til dette og ikke stueforhold, der bliver alle nok væk, allerede 75"/85" begynder at være enormt stort i stuen mener jeg, især fordi du altså ofte må se på den når den er slukket, hvis du ikke har lavet en hideaway i skab løsning eller lign.
#278804
Processen skal igang for at en udvikling kan ske. Så det skal jo starte et sted, vi følger det på sidelinien. Under alle omstændigheder er det spændende hvad en ny teknologi kan blive til.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#278833
MicroLED har jo været på trapperne i mange år.. Sony fremviste det på CES2012 under navnet CrystalLED som mig bekendt var mere eller mindre MicroLED.
Mener også at Samsungs "MicroLED" netop er under samarbejde, med Sony, kva nogle rettigheder fra deres arbejde med CrystalLED og det er store dele af denne tech som Samsung har adopteret.

CES2012 Sony
2012' We've developed the next-generation self-emitting display, "Crystal LED Display," and are showing our newest technology on a Full HD, 55-inch prototype model during CES 2012. It is the industry's first 55-inch Full HD self-emitting display using LEDs as the light source.

The "Crystal LED Display" is a self-emitting display that uses Sony's unique methods to mount ultrafine LEDs in each of the Red-Green-Blue (RGB) colors, equivalent to the number of pixels (approximately six-million LEDs for Full HD). The RGB LED light source is mounted directly on the front of the display, dramatically improving the light use efficiency. This results in images with strikingly higher contrast (in both light and dark environments), wider color gamut, superb video image response time, and wider viewing angles when compared to existing LCD and plasma displays, with low power consumption. Furthermore, due to the display's structure, the "Crystal LED Display" is also ideal for large screens.
FHD
https://www.youtube.com/watch?v=SKdfhQIFjDE

Men jeg skal ellers love for LG display går ind med hud og hår i OLED fabrikationsudstyr og jo fuldstændig absurte milliard-summer der investeres i OLED produktions-happengut, men dog stadig primært vapor- forarbejdning og ej Ink jet, - men okay markedet er godt nok også omfangsrigt, men om det er sundt af en spiller bliver så vejledende og besidderet et så massivt forspring så enhver grad af lønsomhed vil være problematisk for andre aktører, da LG display til hver en tid kan faldbyde., men bevares sådan er markedet jo' - og adskillige techsegmenter hvor en eller få spillere er nærmest alt'dominerende i dagens marked..

Er også ret vild med mit OLED TV B7V og mener at LCD LED i den nuværende sandwich struktur er en død dino, da OLED sidde med nærmest alle trumferne og de bliver næppe mindre i takt med at teknikken forfines, men jeg så i den grad gerne at LG display arbejder videre med deres OLED paneler der kan rulles, da det lan fjerne en af de største gener ved store fjernsynpaneler hvis man kan folde panelet ud når man har behov...