Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#276660
Hej alle

Jeg har pt. et Sony XE90, som jeg er rigtig glad for. Men det skal desværre udskiftes pga. et ødelagt panel.

Jeg havde umiddelbart tænkt mig en direkte afløser i enten Sony xe93 eller xf90. Efter god hjælp herinde bestemte jeg mig for xe93. Men det viste sig, at kun var muligt at skaffe demomodeller. I stedet for "blot" at købe xf90, er jeg blevet i tvivl, om jeg heller skulle holde udkig efter et OLED til en god pris og så bruge det i sammenhæng med et Apple TV 4K. Grunden til det sidste er, at jeg intet flowtv har og derfor streamer alt, næsten udelukkende DR, Netflix og fodbold via Yousee-appen (pt. via Chromecasten). Der har jeg læst, at Apple TV 4K kunne være en god løsning, hvis tv'et ikke som Sony har indbygget Chromecast (smart med kablet forbindelse) og DR-app.

Hvis jeg eks. køber et LG, hvor netop app-udvalget og manglende opdatering virker til at være et minus, vil Apple TV 4K så råde bod på det? Og vil man så kun skulle "bruge" skærmen, hvis I forstår...?
#276668
Billedemæssigt vil det være et klart bedre valg at købe et OLED, frem for Sonys XF90 - vel også prismæssigt - LG B7 er vist billigere pt end 55XF90?

I sidste ende vil det altid være bedre med en ekstern boks som AppleTV 4K, da tv'erne ikke bliver holdt opdateret ligeså længe som AppleTV - uanset hvad producenterne siger. Og LGs tv har også finde indbyggede apps som Netflix og Youtube som fungerer fint de næste par år inden de stopper med at opdatere :)
#276670
Den løsning bruger vi herhjemme, som den primære tv-løsning. LG OLED + Apple TV 4K. Hertil har vi også Chromecast, spilkonsoller og lidt andet udstyr tilsluttet. Jeg er rigtig tilfreds med løsningen - det er konen også.

Apple TV 4K kan i øvrigt tænde, slukke og volumenregulere tv-skærme, så hvis du ser DR, TV2 og alt andet streaming via Apple TV, kan du reelt pakke tv'ets fjernbetjening væk og netop kun bruge tv'et som skærm.

Jeg kan i hvert fald anbefale løsningen. DR's app er fin. Netflix er også fin. TV2's kunne være bedre, men er ikke dårlig. Bemærk dog, at der endnu ikke er YouSee app til Apple TV, så I skal enten blive ved med at bruge Chromecast eller gå over til at bruge Airplay (fungerer stort set ligesom Chromecast).
#276680
Preben: Jeg bruger ikke soundbar, men outputter lyd via Airplay. Tidligere til 2x B&O BeoLab 9 og pt. til 2x HomePod, som jeg tester. Når man outputter tv-lyden via Airplay 2, så kan man justere den via fjernbetjeningen til Apple TV eller via Apples app til iPhone/iPad. Man kan også justere lyden vha. stemmekommandoer til Siri.

Umiddelbart skulle HDMI CEC-styring fungere på de fleste soundbarer, således at man også kan styre lydstyrken på disse vha. Apples fjernbetjening, men HDMI CEC har stadig knaster, så man kan løbe ind i udfordringer. Hvis soundbaren har IR-øje, så kan Apples fjernbetjening opsættes til at styre igennem IR.
#276689
Mange tak for svarene.

Her et par opfølgende spørgsmål:
Kan man også livestreame via DR-app'en på Apple TV 4K?

Airplay fungerer igennem Apple TV 4K, korrekt? Så den mulighed vil også være via kablet internetforbindelse? (Vi har nemlig super hurtig kablet forbindelse, men vores WiFi halter gevaldigt.)

I var lidt inde på det, men ved I, hvordan ren brugerflade brug af Apple TV 4K vil spille sammen med vores Heos by Denon lydsystem, hvor vi bla. har soundbar og subwoofer?
#276693
Jep, der er alle seks DR-livekanaler i app’en. Samme med TV2 app’en.

Airplay fungerer over både Airplay og WiFi. Det kræver, at I har iPhone/iPad/Mac.

Jeg tror, at den vil spille fint sammen med Heos. Den burde kunne styres via HDMIs kontrolprotokol. Det bør blive opsat automatisk, men ellers kan du manuelt gå ind og forsøge at opsætte det.
#276723
Apple Tv 4K lyder meget lovende, synes jeg. Dejligt med live DR.

Funktionelitet er afgørende for os. Hvad med ventetider ifm. opstart af tv og de enkelte apps? (Sort skærm ved skift i frekvens ol. er jeg klar over, men det er vel ikke for alvor irriterende?)

NVIDIA Shield er mere til gaming og andet, korrekt? Vores behov er ret simpelt: streaming som beskrevet ovenfor.

Hvad med lag ifm. eks. fodbold? Her er Sony jo rigtig god. Har Apple TV 4K en indflydelse på det, hvis der streames igennem airplay, eller er det udelukkende tv'et? I sidste fald, hvilket OLED skal jeg så gå efter?
#276728
Hvis ventetider er meget essentielt for dig, så skal du nok ikke vælge et Sony eller Philips TV, da de er baseret på Android TV, som anses for at være det langsomste system af dem alle.

Nvidia - forkert. Den er lige så meget en streaming enhed som Apple TV. Det er i hvert fald årsagen til jeg købte den i sin tid. Den største forskel jeg lige ser, er at iTunes KUN virker på ATV. Til gengæld har Nvidia indbygget Chromecast.

Streaming og sport med bevælgelse er generelt en dårlig kombination, det er der flere eksempler på i forum. Men jeg tror ikke ATV har nogen indflydelse på det.

Da Sony og Philips er dømt ude pga Android TV, så er der LG og Panasonic tilbage. Her er min personlige favorit LG, da LG understøtter Dolby Vision. Om du vælger en 2017 eller 2018 model, må din tegnebog afgøre. Der er ikke den store forskel på dem. Et LG C7 vil være mit valg.
#276741
Så vigtigt er det givetvis ikke med små ventetider, men det funktionelle, almindelige brug tæller klart med i vurderingen. Det er selvfølgelig en afvejning. Heller lidt længere ventetider, mod bedre kvalitet bla. ved visning af fodbold (altså er det vigtigt for mig at undgå slør/skygger ifm. hurtige bevægelser som eksempelvis i fodboldkampe).

Har NVIDIA Shield også DR-app med live streaming? Kan NVIDIA Shield noget bedre end Apple TV 4K?
#276742
Nej, DR App udvikles desværre ikke til Android TV - underligt nok. :o
Her skal Chromecast delen bruges.

Sony TV har så en DR app pre-installeret (ved ikke med Philips). Men da den ikke er installeret gennem Google Play, så bliver den sikkert kun opdateret med opdateringer til selve TV'et.

Jeg tror ikke Nvidia Shield gør nogen ting bedre end ATV - det skulle da lige være den indbyggede chromecast. Ville bare pointere at Shield ikke er en gameboks mere end ATV. :)
#276743
Fint - mange tak for dine svar.

Hvad tænker du ift. skygger/slør ifm. hurtige bevægelser eks. ifm. fodboldkampe? Er der nogle tv, man skal undgå? Nogle du vil fremhæve som bedre? Det var nemlig en af grundene til, jeg i sin tid valgte Sony (xe90), da jeg fik at vide, at de var gode på dette punkt (jeg er som nævnt også meget tilfreds).