Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af magtfuld
#275844 Hej alle,

Har kig på disse 3 skærme, alle i 55":

- LG B7
- Philips POS9002
- Panasonic EZ950

De ligger alle omkring 8000-9000 kr., og benytter samme panel.

Har jeg forstået ret, hvis jeg siger at B7 kan håndtere Dolby Vision formatet og de andre ikke kan? Har dette stor betydning? Og kan de andre evt. blive firmware opdateret?

Nogen der ved hvordan lyden er på de 3 tv? Jeg benytter ikke eksternt lydsystem til alm. tv kiggeri.

Ift. designet på skærmene, så virker de meget ens (skærmen skal hænge på væggen). Hvilket tænker i umiddelbart har det mest minimalistiske udtryk?

Og sidst men ikke mindst: Fjernbetjeningen! Denne synes jeg faktisk er en vigtig faktor (som ofte bliver overset).
Panasonics virker lækker: https://www.flatpanels.dk/test.php?id=1 ... n=showfull
Philips's virker også til at være fin: http://www.expertreviews.co.uk/philips/ ... -tv-marvel
LG's virker noget kedelig: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1506589835

Hvilken skærm ville i vælge - tænker specielt på billedkvalitet (og håndterbare formater), lyd, fjernbetjening og styresystem.

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Pede8000
#275846 Hvis du har brug for Dolby Vision er det kun LG der understøtter dette af de 3 du nævner.
Hvis det er en dealbreaker uden DV er valget nemt, da der ikke er udsigter til DV opdatering til Philips og Pana.

Ellers er Magic Remote til LG et rimeligt lækkert koncept!
Min remote til Philips er lidt tung at danse med på trods af Bluetooth. Virker dog fint med stemmestyring i android "universet".
Af magtfuld
#275847 Men hvad er/hvordan opleves Dolby Vision? Jeg benytter mest mit TV til flow-tv (DR1, TV2, TV3, Kanal 5), fodbold på Viaplay eller 3+ og Netflix.

Hvornår vil jeg opleve at jeg enten har Dolby Vision eller "savner" det?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
magtfuld skrev:Men hvad er/hvordan opleves Dolby Vision? Jeg benytter mest mit TV til flow-tv (DR1, TV2, TV3, Kanal 5), fodbold på Viaplay eller 3+ og Netflix.

Af de benyttede tjenester tilbyder kun Netflix indhold i Dolby Vision. Herudover kan man få det på UHD Blu-ray og Apple iTunes. Det kommer nok bredere ud, men nok ikke hos DR, TV3 og lign. foreløbigt :)
Af aalb1970
#275872 Hvis Dolby Vision ikke er vigtigt vil jeg anbefale Panasonic'en.
Af magtfuld
aalb1970 skrev:Hvis Dolby Vision ikke er vigtigt vil jeg anbefale Panasonic'en.

På hvilken baggrund?

Ud fra Flatpanels, tests, kan jeg se, at Panasonic'en "vinder" på bedste fjernbetjening, men på billedkvalitet, placering af stik, responstid, og styresystem vinder LG og Philips. Kender du noget til lyden i de forskellige tv?

I de gamle plasma dage havde jeg også sværget til Panasonic pga. gennemgående god kvalitet, men ved ikke om de er på det niveau længere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275881 Lyden i EZ950 er ikke noget at blive begejstret for. Men uanset hvad, så bør man nok overveje en soundbar. Philips er foran på lydsiden af de tre.
Af magtfuld
#275882 Ok... Så er Phillips nok "foran på point" hos mig, grundet bedste lyd, udmærket remote og at styresystemet er Android (som man må formåde bliver opdateret/vedligeholdt). Plus, at det vidst er den eneste af de 3 skærme som har været helt nede i 7999 kr. for 55".
Af Turbo
Pede8000 skrev:da der ikke er udsigter til DV opdatering til Philips og Pana.

Man kan ikke bare opdatere og så har man DV.

DV kræver at der en DV chip i TV'et/4k BD afsplleren, den kan så fra starten af, ikke være aktiveret, som de så gør senere via en opdatering. Det er bl.a. sket med flere 4k BD afspillere.
Brugeravatar
Af Pede8000
Turbo skrev:
Pede8000 skrev:da der ikke er udsigter til DV opdatering til Philips og Pana.

Man kan ikke bare opdatere og så har man DV.

DV kræver at der en DV chip i TV'et/4k BD afsplleren, den kan så fra starten af, ikke være aktiveret, som de så gør senere via en opdatering. Det er bl.a. sket med flere 4k BD afspillere.

Tja.

Aner ikke om den processer (edit) der sidder i de nævnte tv er kraftfulde nok til en opdatering. Er de det er der ikke noget i vejen for en opdatering.....

Her er et klip fra whathifi:

Until CES 2017, it was widely assumed that Dolby Vision hardware (screens and Ultra HD Blu-ray players) needed to carry a dedicated chip. However, it is now possible to add Dolby Vision support via a firmware update to devices with sufficiently powerful processors.
Af Turbo
#275888 Jeg kan godt læse hvad de skriver - min info kommer fra Rasmus.

Så længe jeg ikke har set et TV eller en BD der kan afspille DV uden en DV chip, så holder jeg mig til hvad Rasmus har haft skrevet.
Brugeravatar
Af Pede8000
#275889 OK. Fair nok! OPPO har ikke en DV chip.

Det var bare for at gøre trådstarter opmærksom på at der ikke ligger planer for en opdatering af de nævnte tv. Det kunne være nyttig viden.

Endnu en, denne gang med citat fra John Archer, Forbes, b.la omkring OPPO 203:

https://www.pocket-lint.com/tv/news/dol ... atible-kit
Af magtfuld
#275891 Tak for de detaljer i har givet vedr. Dolby Vision.

Mit oprindelige spørgsmål er nu stadig; Hvilket TV af de 3 omtalte, ville I vælge, udfra de betragtninger, som er angivet i indlægget?
Af aalb1970
magtfuld skrev:
aalb1970 skrev:Hvis Dolby Vision ikke er vigtigt vil jeg anbefale Panasonic'en.

På hvilken baggrund?

Ud fra Flatpanels, tests, kan jeg se, at Panasonic'en "vinder" på bedste fjernbetjening, men på billedkvalitet, placering af stik, responstid, og styresystem vinder LG og Philips. Kender du noget til lyden i de forskellige tv?

I de gamle plasma dage havde jeg også sværget til Panasonic pga. gennemgående god kvalitet, men ved ikke om de er på det niveau længere.

Primært pga. lidt bedre billedkvalitet end LG og Philips. Panasonic er bl.a. lidt foran på bevægelseshåndtering og har ligesom Sony A1 og AF8 mulighed for black frame insertion (BFI). Men forskellene er minimale.

Jeg valgte selv en B7V, men det var primært pga. prisen, da jeg helst ville have haft en Sony eller Panasonic.

Under alle omstændigheder vil du ikke gå galt i byen med nogen af de 3 tv. De er alle fremragende til prisen.
Brugeravatar
Af Pede8000
#275893 Jeg er nok lidt farvet, da jeg har mest erfaring med Philips.
Jeg har intet at udsætte på apparatet, det yder som en drøm.

Pro: Android bliver opdateret (hen ad vejen), ok remote, ok lyd, rigtig god til sport (bevægelse), god pris. Ambiligt, hvis man er til det, kan slukkes. Jeg er blevet lidt glad for det. Stik vender ned ad mod siden (godt hvis det skal op og hænge)

Con: Ingen Dolby Vision. Måske kommer HDR10+ i en senere update.
Brugeravatar
Af Ukido
#275928 Jeg har også kig på netop de tre tv, men jeg kan ikke finde ud af, om Dolby Vision er vigtigt?

Går man glip af noget, hvis der ikke er Dolby Vision?

Jeg har en Apple TV 4K, så vil der være markant forskel på om tv'et kan vise film i Dolby Vision, eller må "nøjes" med HDR10?
Af PeterSt
#276486 Jeg forsøger mig lige med et spørgsmål herinde i denne tråd, som jeg håber, at I kloge hoveder vil hjælpe med - på forhånd tak :)

Min kæreste og jeg flytter i nyt hus, og jeg har bildt hende ind, at det klart må udløse et nyt tv! :)

Jeg har endda - efter nogen kamp - fået overbevist hende om, at vi ikke kan købe et mindre tv end 55 ".

Så langt så godt.

Jeg har nu kigget lidt på tre ovenstående tv, da OLED efterhånden er nede i priser, hvor vi kan være med.

TV'et skal primært bruges til fodbold (gennem Viaplay-appen), netflix, HBO og DR-tv. Vi har ikke flow-tv.

Vil 9002'eren være bedst til ovenstående forbrug, fordi det håndterer bevægelse bedst, eller er forskellene på de tre tv så små, at det næsten er hip som hap? Eller bør vi kigge på noget Sony-LED i stedet (eksempelvis XE93) grundet dens kvaliteter fsva. fodbold?
Af lennon
#276487 Jeg synes , at du skal vælge OLED pga dens overall sublime billedperformance ( betragtningsvinkler,HDR osv) .Det er muligt,at man i en A>B sammenligning kan se, at nævnte Sony LCD håndterer bevægelser marginalt bedre . Jeg kom fra plasma - har haft både LG E7 og Sony A1 i huset - og synes de begge er fuldt på højde mht visning af fodbold . Kildesignalet er sikkert vigtigt . . Som nævnt nævnt andetsteds, så har jeg svært ved at se hvordan kvaliteten overhovedet kan løftes i forhold til feks fodbold-VM i 4k vist via yousee boksen på et OLED tv . .