Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Brugeravatar
Af tolle
#275621 Jeg er lost i TV junglen. Søger et godt 75 tommer tv til stuen.
budget omkring de 20.000 kr.
Ønsker Samsung eller Sony.
KD75XF8596 eller XE
75MU7005/8005/8009

Alternativ skal jeg gå ned i størrelse til 65 tommer, men vi sidder i en afstand af 5-6 meter, så derfor tænker jeg at 75 tommer er bedst.
Af Grandahl
#275628 MU7005 til 13000 er en skarp pris synes jeg, den er 2500kr billigere end XE85 og lige en kende bedre synes jeg.. Der er i øvrigt en anmeldelse af begge skærme her på siden.
Brugeravatar
Af tolle
#275710 Tak for svarene.
Jeg har fundet KD75XF8596 til 16.000 kr. (Kan dog ikke se hvad forskellen er på XF og XE - er der en forskel?).
MU7005 til 13.000 kr. er en god pris. Så valget står mellem disse to. Hvad ville du vælge?
Brugeravatar
Af Elox
#275719 Du kan ikke overføre testen af Sony 55XE8505 som har et VA- Panel, som har dybere sort og højere kontrast til Sony 75XE8596 og Sony 75XF8596 som har IPS- Panel som har bedre betragtningsvinkler, men dårligere kontrast og sortniveau. Du kan se forskellen på XE og XF her : https://www.displayspecifications.com/e ... /f56c48cd2.
Brugeravatar
Af tolle
#275725 Endnu engang tak for svarene. Jeg er bestemt ikke hjemme i alle tv teknikerne og kan ikke læse forskellen på de forskelle modeller. Derfor hvilket tv ville du købe til din ven, hvis valget stod mellem:
Sony 75XF8596 eller Samsung 75MU7005?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275728 De performer ret ens, så jeg ville nok prioritere at få prøvet dem. Styresystemet er ret forskelligt på de to. Jeg foretrækker styresystemet på Samsungs modeller, men jeg foretrækker helt klart Sonys håndtering af billedet.
Af Grandahl
#275729 XF85 er som et tv med IPS panel, den ville jeg vælge fra, billedkvaliteten er simpelthen for dårlig på skærme med IPS panel, jeg var gået med Samsung MU7005, styresystem, smart tv, hastighed i kanalskift mm, er bedre i Samsung synes jeg.

Også sparer du endda 3000kr
Af kamikazedk
#275735 Hvis jeg var dig, ville jeg tage ud og kigge på skærmene selv, og se hvad du selv mener der ser bedst ud.

Mine forældre har købt et 75MU7005, og jeg er godt nok ikke imponeret af billedet. Min anbefaling da de købte var Sony XE9005, men den var aldrig nær så billig som Samsungs model. Den var dog nede og ramme de 18-19.000 kr, så hvis du har mod på at vente lidt, så skal der nok komme nogle bedre TV ned i dit prisleje.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Grandahl skrev:XF85 er som et tv med IPS panel, den ville jeg vælge fra, billedkvaliteten er simpelthen for dårlig på skærme med IPS panel, jeg var gået med Samsung MU7005, styresystem, smart tv, hastighed i kanalskift mm, er bedre i Samsung synes jeg.

Også sparer du endda 3000kr

Var vi ikke ude i, at 75"-modellen havde VA, hvor de mindre havde IPS?
Brugeravatar
Af Vailant
#275741 @tolle - lad være med at lade dig skræmme af IPS/VA panel diskutionen.
Jeg har begge dele (XE9005 og XF8599).
- VA paneler er noget skidt, bare man kommer lidt ud til siden. Du skal sidde lige foran for at være godt.
- IPS paneler har måske "lidt" lysere sort-niveau - men du skal være pillen for at se det og direkte have noget at sammenligne med. Men det er MEGET bedre, hvis man ikke ser på skærmen lige forfra.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275745 Så snart du starter HDR på en IPS-skærm mangedobles problemet med sortniveau, da det i forvejen er ret dårligt.
Brugeravatar
Af Vailant
#275777 Det er en anden snak, Torben.
Men det bliver konstant fremhævet at IPS paneler sucks med sort niveau.
Jeg vil påstå at VA paneler er endnu værre, så snart man bevæger sig lidt ud til siden for skærmen.

Derfor mener jeg at man også er nødt til at tage betragtningsvinklen til skærmen in mente, når man er i tvivl om hvilken skærm man bør vælge. Og så selvfølgelig hvor vigtig HDR delen er - men den kan jeg ikke rigtig sammenligne på mine skærme, da de som bekendt bruger 2 forskellige belysningsmetoder. Så det vil være lidt unfair.
Brugeravatar
Af JMA37
#280286 Nu er jeg også med i denne verden -

Har lige solgt min Sony KD65X8505B fra stuen og tænker om næste skærm skal være 75"

Jeg har været meget tilfreds med denne skærm og sidder med en afstand på 4 meter fra tvét

Er KD75XE8596 et godt bytte fra den gamle skærm? kan jo fåes til ca. kr. 11.000

Eller skal jeg kigger efter noget andet?

Bliver brugt til TV via Yousee og ellers film i MKV via AppleTV 4K

Har lige haft en LG 55" i 800 serien hjemme til test, men deres menu system er ikke lige mig.

Jeg har også overvejet en Philips 65-75" med Ambilight - men de Philips skærme jeg tidligere har testet, de har været meget langsomme i kanal skift og menu.

Kan også være man skal vente til Black-friday og håbe der kommer noget godt - måske en 65" Oled

Hvad ville I vælge? eller kigge efter

Magter ikke et dårligt tv :-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#280287 Nu har du jo prøvet Philips skærmen, så ved du hvordan XE8596 er, de har samme CPU på Android og hastigheden lige så ringe, jeg er personligt ikke tilfreds men skifter dog ikke kanal for tit, kun når deres TV knap rammes alt for ofte :)
Jeg mener LG's WebOS var langt hurtigere og lettere at navigere med, dog undtaget deres guide, den er vist på kant med AndroidOS der.

Udover det, så er der vist ikke mange XE8596 tilbage, så du skal skynde dig hvis du ser en, prisen er da ikke dårligt, den har dog lige været nede i 8900,- hos power, de havde dog kun 3 skærme tilbage.

Da XE8596 i 75" har IPS panel, så får du gode syns vinkler fra sider men , hvad man kalder sort, kan på mørke aftentime virke grålige, det er dog oftest ved meget mørke scener du virkelig bider mærke i det, hvis det ikke er noget du lægger mærke til.

Hvis sport ikke er vigtig, så kan du jo kigge på Samsung skærme i 75", 7 og 8 Serien er med VA-panel og skulle give bedre billede hvis det alene er dit mål. Om du så kan bruge deres TizenOS er spørgsmålet.