Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wMikkel
#274283
Hej.

Det evigt tilbagevende emne om køb af nyt tv er her nu endnu engang.

Kort intro i kan skippe:
- I anledning af min fødselsdag synes jeg det var på tide at opgradere mit tv, og det gik damen med til.

Jeg går fra et Sony KD55X8505BAE ( https://www.avforums.com/review/sony-x8 ... view.10556 )

Jeg har før haft Panasonic Plasma, VT50 bl.a.

Efter at have læst en del, tog jeg i Elgiganten og købte et LG B7. En demomodel de havde haft stående i cirka 6 måneder.
Da jeg kunne hente det senere på dagen efter kalibrering og afinstallering af demosoftware, kom jeg hjem og satte det til.

Hvad så jeg? Masser af burn-in. Fra logoer, til tekst og "klatter".
Jeg går selvfølgelig ned med tv'et igen, men så kommer mit spørgsmål.
-
-Hvad skal jeg købe?

Mine krav er:
- God billedekvalitet
- 4K
- HDR
- Lav til middel input lag (ikke meget mere end 30ms)
- At undgå risiko for burn-in

Jeg overvejer selvfølgelig LG B7, men jeg må samtidig sige, at jeg ikke har det store overskud til at købe et tv som jeg skal "passe på med hvordan jeg bruger". Jeg oplevede også image-retention og senere burn-in på mit VT50.

Jeg gamer ret meget, hvorfor der er ikoner her og der, som reelt set kunne sætte sig fast.

Hjælp tages imod med kyshånd.
Af bromberg
#274285
Jeg gamer periodevis meget ps4 og har laaaange seancer på 6’eren når der er bold.
Din fejl i det her var at købe en demo af et oled. De er altså hårdt prøvet - eller kan være det.
Jeg syntes ihvertfald ikke det skal afholde dig fra at købe b7. Det er dælme meget godt tv til pengene.

Ellers er Samsung vel eneste der kommer under 30ms inputlag?
Du får dog ikke bedre hdr oplevelse end med oled.
Senest rettet af bromberg 14. jul 2018, 08:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af hans123
#274286
Oled har altid en risiko for burn in

Men den er lille efterhånden. Men forekommer som du selv oplever.

Der findes et par LCD tv som nok kunne have din interesse.

Men de skal være med zone inddelt baggrundslys før de giver mening med HDR

Og dem findes der kun få af
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#274289
Mht inputlag, så har vi en artikel der opsummerer de modeller vi har testet. Der er en del under 30 ms
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1444728963

Vær OBS på at vi har målt 1080p signalet, og for Sonys vedkommende, så falder inputlag til under 30 ms hvis deres TV får et 4K signal fra eks en PS4 Pro eller en Xbox One X
Af Brixen
#274290
Er der ikke noget med at de tv Elgiganten har udstillet bliver slukket, ved at man tager strømmen fra dem.
Det forklarer hvorfor den rensning OLED tv laver, når de er i stand-by, ikke bliver udført.

Jeg har selv et LG B6, og har ingen problemer haft med retention og burn-in. Men jeg har læst på Recordere dk, at der var en, der fik brændt Kanal 5 logoet fast.
Af Beckham
#274291
Hvis det ikke skal være OLED, er det jo oplagt at nævne Sony XE9005. Den er nævnt 1000 gange før herinde, men du får bare rigtig meget for pengene. Er vist på bud i El Giganten i denne uge...
Af wMikkel
#274294
Tak for de hurtige svar.

Det lyder som om jeg skal forsøge mig med et B7 som ikke er en demo model.

Er det korrekt forstået, at skulle det komme burn-in, så dækker forhandlerne det ikke?

Synges at jeg læste dette et sted
Brugeravatar
Af bbplayer
#274296
wMikkel skrev:Er det korrekt forstået, at skulle det komme burn-in, så dækker forhandlerne det ikke?
De tidligere historier her på forum (2-3 stk) i forhold til antal købte og glade bruger, så har de få fået ny skærm, så vidt jeg husker.

Lad nu ikke den gode oplevelse ødelægge af en bagatel som du kun får hvis du ser på oddset resultater 24/7 eller andre faste sider som ikke skifter helt i uger.
Brugeravatar
Af Pede8000
#274297
Den demomodel du fik med hjem, har sikkert kørt 6 måneder i et fast 5-10 minutters loop med et stort LG logo i øverste hjørne, og måske noget tekst. Det ville næsten give burn in på et lærred.. :D

Går ikke udfra at det er sådan du vil se tv hjemme? Jeg ville også tage et OLED, med mindre det er en ren gaming monitor du er på udkig efter.
Af janbau
#274299
wMikkel skrev:Hej.

Det evigt tilbagevende emne om køb af nyt tv er her nu endnu engang.

Kort intro i kan skippe:
- I anledning af min fødselsdag synes jeg det var på tide at opgradere mit tv, og det gik damen med til.

Jeg går fra et Sony KD55X8505BAE ( https://www.avforums.com/review/sony-x8 ... view.10556 )

Jeg har før haft Panasonic Plasma, VT50 bl.a.

Efter at have læst en del, tog jeg i Elgiganten og købte et LG B7. En demomodel de havde haft stående i cirka 6 måneder.
Da jeg kunne hente det senere på dagen efter kalibrering og afinstallering af demosoftware, kom jeg hjem og satte det til.

Hvad så jeg? Masser af burn-in. Fra logoer, til tekst og "klatter".
Jeg går selvfølgelig ned med tv'et igen, men så kommer mit spørgsmål.
-
-Hvad skal jeg købe?

Mine krav er:
- God billedekvalitet
- 4K
- HDR
- Lav til middel input lag (ikke meget mere end 30ms)
- At undgå risiko for burn-in

Jeg overvejer selvfølgelig LG B7, men jeg må samtidig sige, at jeg ikke har det store overskud til at købe et tv som jeg skal "passe på med hvordan jeg bruger". Jeg oplevede også image-retention og senere burn-in på mit VT50.

Jeg gamer ret meget, hvorfor der er ikoner her og der, som reelt set kunne sætte sig fast.

Hjælp tages imod med kyshånd.
Hvorfor ikke C 7 den har flottere ramme synes jeg og har bedre fod samme pris .
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels
Af wMikkel
#274325
janbau skrev:
wMikkel skrev:Hej.

Det evigt tilbagevende emne om køb af nyt tv er her nu endnu engang.

Kort intro i kan skippe:
- I anledning af min fødselsdag synes jeg det var på tide at opgradere mit tv, og det gik damen med til.

Jeg går fra et Sony KD55X8505BAE ( https://www.avforums.com/review/sony-x8 ... view.10556 )

Jeg har før haft Panasonic Plasma, VT50 bl.a.

Efter at have læst en del, tog jeg i Elgiganten og købte et LG B7. En demomodel de havde haft stående i cirka 6 måneder.
Da jeg kunne hente det senere på dagen efter kalibrering og afinstallering af demosoftware, kom jeg hjem og satte det til.

Hvad så jeg? Masser af burn-in. Fra logoer, til tekst og "klatter".
Jeg går selvfølgelig ned med tv'et igen, men så kommer mit spørgsmål.
-
-Hvad skal jeg købe?

Mine krav er:
- God billedekvalitet
- 4K
- HDR
- Lav til middel input lag (ikke meget mere end 30ms)
- At undgå risiko for burn-in

Jeg overvejer selvfølgelig LG B7, men jeg må samtidig sige, at jeg ikke har det store overskud til at købe et tv som jeg skal "passe på med hvordan jeg bruger". Jeg oplevede også image-retention og senere burn-in på mit VT50.

Jeg gamer ret meget, hvorfor der er ikoner her og der, som reelt set kunne sætte sig fast.

Hjælp tages imod med kyshånd.
Hvorfor ikke C 7 den har flottere ramme synes jeg og har bedre fod samme pris .
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels
Foden er ligegyldig da tv'et skal op på væggen, og rammen synes jeg egentlig er ret flot på B7
Brugeravatar
Af bbplayer
#274326
wMikkel skrev:Foden er ligegyldig da tv'et skal op på væggen, og rammen synes jeg egentlig er ret flot på B7
Rammer :) Det var tider, da denne var 5cm og man ikke kunne komme udenom den. Så begyndte borderless at udbredes, og nu kan man dårligt se den ramme de sætter på, hvis man står foran.

Man kan vel næsten lave sin egen ramme idag med lidt farve bånd, for den kant omkring tv, er jo ikke mere end du kan lave den om i udseende, eller som jeg har lys på bagsiden, lidt ambilight agtigt, dog ensfarvet.

Sorry, lidt afsporet, det var bare fordi du faldt for den ramme som næsten ikke er mere.
Af wMikkel
#274331
Torben Rasmussen skrev:Mht inputlag, så har vi en artikel der opsummerer de modeller vi har testet. Der er en del under 30 ms
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1444728963

Vær OBS på at vi har målt 1080p signalet, og for Sonys vedkommende, så falder inputlag til under 30 ms hvis deres TV får et 4K signal fra eks en PS4 Pro eller en Xbox One X
Okay det vidste jeg ikke.
Men hvis jeg så kører min PS4 Pro til Sony tv'et, så selvom det er et spil i 1080p, så opskalerer den, og tager input lag ned til 30 ms? Eller hvordan skal det forståes? :)

Jeg står nemlig og overvejer Sony XE9305, for at undgå risikoen for burn in. Udover dette, så har jeg også hørt at Sony er gode til at håndtere bevægende billeder, hvor LG B7 halter lidt efter.
Af Beckham
#274335
En PS4 Pro vil altid udsende et 4k signal til et 4k tv, uanset hvilket format spillet er i. Så ja, input lag vil være lav uanset om det er et spil i 4k eller normal 1080p.