Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af Beckham
#277675 Nu kender jeg ikke loven præcist...lyder til at du har lidt mere styr på den end jeg har. Men hvis nu Sony kunne levere en ny XE93, ville det så være nok? Eller kunne man stadigvæk forlange at få pengene tilbage?

Anyway….jeg har jo nogle flere penge bundet i min XE93. Omvendt, så er tv'et jo kun det halve værd i dag uanset. Synes der er mange faktorer i det her og må indrømme jeg ikke kender loven super godt. Men ja, som jeg har skrevet oven for, så vil jeg nok også acceptere en XF90, hvis min sag ender med dette. Jeg er så også i en lidt anden situation, da butikken som solgte mig tv'et er lukket. Så jeg skal jo slåsse med Sony selv, hvis det er, hvilket jo nok er endnu mere besværligt end den lokale pusher...
Brugeravatar
Af DaneLaw
#277677 Du er ihvertfald heldig at Sony overhovedet gider lytte, for alt andet lige' så kunne Sony sagtens havde gjort som Samsung og sagt at dit TV er 1½ år gammel 3x ude over honeymoon perioden ergo er det ikke Sony tordenfluer men dine og påduttet alle mulige søgte argumenter nøjagtig ligsom Samsung gør, og meget vel bundet deres afvisning i en afgørelsen fra forbrugerklage-nævnet omkring præmissen indenfor 6'måneders tordenflue ansvar og hvor man i afgørelsen netop opridser, at forbrugeren gjorde obs på det inden 6 måneder.. dette var i en sag hvor de gav medhold kva et 2 måneder gammel produkt,.
Flatpanels dækkede det intensivt (kudos for det ;) )

Tingene er ikke sorte og hvide på disse områder (desværre) og selvom vi danskere ofte bliver lullet lidt i søvn med alverdens rettigheder, så er det ikke en dans på roser at gå i krig med en spiller som Samsung Danmark eller Sony Danmark og deres gængse praksis på området, især hvis du er udover de 6 måneder kva afgørelsen fra forbrugerklagenævnet . (jo ikke et slag Yatzy som ligger til grund for deres retningslinier på disse områder selvom man til tider skulle tro det' men tværtimod nogle kyniske jurister som mener at de har en grad af lovhjmmel til den ærgelige praksis som opridses foroven hvor Samsung afviser blankt begrebet "tordenfluer" som en reklamations-bevæggrund når man er ude over de 6 måneder, med argumentet om' det ikke er Samsung's tordenfluer.
Årsagen til de 6 måneder hvor Samsung aviser "alt" udover dette tidspunkt' kan meget vel skyldes denne afgørelse omkring tordenfluer og forbrugeren gjorde osbs inden 6 måneder..
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen i december, hvor de gav forbrugeren medhold. De begrunder afgørelsen således:
”Nævnet har vurderet, at tv’et er mangelfuldt (købelovens § 76, stk. 1, nr. 4).

Nævnet har ved afgørelsen lagt vægt på, at fejlen, som første gang er konstateret mindre end seks måneder efter leveringen, ifølge den sagkyndige skyldes en materiale- eller fabrikationsfejl, idet forseglingen mellem tv’ets beskyttende frontglas og LCD-panelet ikke er lavet korrekt.

Da den erhvervsdrivende har afvist forbrugerens reklamation, er forbrugeren berettiget til at ophæve købet af tv’et (købelovens § 78, stk. 4).”.
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1425037980



Så alt andet lige kudos til Sony at de i det mindste er lydhøre, for de kunne sagtens gøre som Samsung og afvise alt udover 6 måneders ejerskab og henvise til afgørelsen hvor netop alderen af produktet lader til at være vejledende..
HVis der har været andre afgørelser fra fx forbrugerklagenævnet sidenhen som muligvis har ændret præcedens på området' så endelig informer.. :)
Af Beckham
#277686 Interessant læsning....og ja, det er nemlig lige præcis ikke just sort og hvidt indenfor dette område. Uanset at jeg synes aldrig det kan være min forbrugerens skyld at der kravler fluer ind i tv'et, forudsat det har stået indenfor i en stue i forbrugsperiode...:-)


Men nu må vi se....som sagt er der ikke afgjort noget i min sag endnu. I teorien kan de jo stadigvæk ende med bare at sende det tilbage i samme stand som de fik det.....og så lever jeg nok også med det. Synes bare jeg ville prøve den af nu hvor tv'et trods alt stadigvæk er under 2 år gammelt.
Brugeravatar
Af reptilen
#277687 Det er lige præcis det med bare kategorisk at afvise reklamation, fordi den er over 6 måneder der er helt hen i vejret. Det undre mig at så stor en elektronikproducent som Samsung agerer på den måde. Det gør i hvert fald at jeg på ingen måde bliver kunde ved dem igen.

De svarede tilbage med, at den godt kunne ryge på deres værksted, men da det ikke var en garantisag, så ville jeg selv skulle betale, hvis det blev konkluderet at det ikke var Samsungs fejl. Og da deres medarbejder allerede har opridset deres regler med, at alt over 6 måneder så afskriver de sig deres ansvar, så er det ikke just en løsning jeg har lyst til.

Derudover skulle jeg ligeledes selv tage kontakt til værkstedet, så det ville være tredje sted jeg skulle kontakte(først Power, så Samsung og så til sidst værksted)

Har derfor skrevet tilbage til Power, at det må være op til dem nu hvordan de vil håndtere det, da jeg ikke finder løsningen fra Samsungs side acceptabel, og da det er købt igennem Power må det være dem der står for reklamationen.

Så må vi se hvordan de forholder sig til det.
Brugeravatar
Af Mckrogh
#277689
Beckham skrev:Nu kender jeg ikke loven præcist...lyder til at du har lidt mere styr på den end jeg har. Men hvis nu Sony kunne levere en ny XE93, ville det så være nok? Eller kunne man stadigvæk forlange at få pengene tilbage.


Ja kan de levere en XE9305 så er alt fint. Du har krav på samme model eller pengene retur. Så bytter de til en ny xe9305 så har du ikke krav på pengene retur.
Brugeravatar
Af bbplayer
#277690
reptilen skrev:Det er lige præcis det med bare kategorisk at afvise reklamation, fordi den er over 6 måneder der er helt hen i vejret.

Det ville være fedt du kørte en sag, hvor det var efter 6 måneder, så vi kunne få 2 sager at forholde os til på forbruger.dk.
Lige nu er der kun en synlig som er før 6 måneder, surt for dig er det tager sin tid , og så skal du måske finde den sagkyndige fra 2014, som kunne begrunde at panelet havde fejl fra dag 1, som nu er dit ansvar at bevise når vi taler din skærm . Æder de den, så har forbrugeren to gode sager at henvise til, og du har enten pengene eller ny skærm.
Brugeravatar
Af reptilen
#277698 Nu afventer jeg lige Powers svar. Men hvis de bare henviser til Samsung igen, selvom det er dem der er forhandleren, så ryger den videre til forbrugerklagenævnet.

Når der ikke er noget slid eller fejlagtigt brug af produktet, burde det være ligegyldigt om produktet er 2 måneder eller 18 måneder gammelt, da der jo er 24 måneders reklamationsret.

De tjener nok på det lange løb ved bare at afvise forbrugere, når de klager, da mange nok bare giver op. Men tænker at det både kan ramme producenter og forhandlere, hvis de afviser bare afviser reklamationer. Flatpanels er da f.eks et sted hvor jeg tror mange kigger på, når de skal have ny fladskærm. Her tror jeg helt sikkert at en skærm fra en producent eller forhandler der overholder reklamationsretten vil blive anbefalet i højere grad, end fra en der ikke gør. Synes da den her tråd for eksempel har gjort at jeg ville være ganske tryg ved at handle ved Elgiganten. Men nu må vi se hvad Power siger, kan jo godt være de alligevel vil tage den ind til rep/ombytning/ophævning, selvom Samsung ikke gider at gøre noget ved det :)
Af Beckham
#277843 Også lige en status herfra. Dags dato blev status opdateret og ser nu ud som herunder. Der står ikke noget om hvad de har lavet og om vi snakker ombytning. Udfra nedenstående må man dog formode de har lavet et eller. Men bliver da spændende at se hvad de dukker op med i morgen..:-)


Historik
24-08-2018 11:37: Sag oprettet Indsend
30-08-2018 09:33: Vare indscannet på værksted Indsend
30-08-2018 09:47: Reparation igangværende Indsend
30-08-2018 09:47: Henstår til test Indsend
30-08-2018 10:14: Afventer svar fra leverandør Indsend
30-08-2018 10:14: Afventer reservedele. Forventes repareret den 04-09-2018 Indsend
04-09-2018 10:42: Service udført Indsend
04-09-2018 12:32: Afhentning bestilt Indsend
04-09-2018 13:50: Vare afhentet på værkstedet Indsend
04-09-2018 13:59: Retur dato opdateret: 05-09-2018 Indsend
Af Beckham
#277996 Nå...så fik jeg mit tv tilbage. Eller...jeg må hellere sige et tv tilbage. De har lavet en "AEP ombytning". Nogle som ved hvad det vil sige? Det er en XE93 jeg har fået igen....den kom dog kun i plastick og ikke i en kasse. Så det næppe en helt ny...
Af ekelund
#278001 Tror desværre det er meget normalt
Fik min XE9005 ombyttet til en anden brugt selvom den kun var 3 måneder gammel , kunne dog ikke ud fra service menuen se om den havde kørt nogle timer.
Brokkede mig også lidt til sony , men der var ikke noget at komme efter ud over jeg fik fornyet garanti på det "Nye" jeg modtog
Brugeravatar
Af Basto
#278002 Er det en refurbish eller hvordan det staves? Altså man sender sit tv som man har passet og plejet, ind til reparation og får en andens skærm tilbage?? Evt fra ryger hjem.. Eller en tidligere ejer som ikke passer på sine ting
Af JesperBrander
#278010
Beckham skrev:Har nu gået skærmen igennem og den ser ud som ny. Men ja, den er næppe splinter ny, så ville den jo vel være kommet i original kasse. Det gode er at der ingen fluer er inde i den her...;-)


Min nye XF9005 kom også uden kasse, ham der kom med den sagde de brugte kassen til at sende det andet retur i.

Var dog ikke i tvivl om at mit var nyt.

Alt beskyttelse osv sad stadig på det, fjernbetjeningen var stadig pakket ind osv.

Men altid noget du fik en bytter, om det så er det ene eller andet, så er det stadig bedre end fluer.
Af Beckham
#278011 Jep...umiddelbart en bedre deal end det gamle..:-) Der var også diverse beskyttelse på kanterne på min, udover det plastic som var rundt om den. Der var så ingen fjernbetjening med....men havde så heller ikke sendt min gamle retur.